آن روی سکه ترکهای محور هراز
شکافهای بزرگ ایجاد شده در کوهستانهای مشرف به جاده هراز و در منطقه آب اسک بعد از جاده پلور و حوالی امامزاده علی که تونل و جاده را تحت الشعاع قرار میدهد، طی ماه جاری سبب ایجاد نگرانیهایی شده است.
به گزارش عصرقائم، خبری مبنی بر وجود ترک در محور هراز منتشر شده و به مردم توصیه شده تا حد امکان سعی کنند از جاده هراز شمال نروند.
بر این اساس محدوده آباسک بعد از پلور از مسیر تهران به شمال در جاده هراز در آستانه تخریب بزرگ با سقوط کوه و ناپدید شدن تونل و جاده قرار دارد.
همچنین یک ترک بزرگ در کوهستان این بخش ایجاد شده است و هر لحظه احتمال ریزش عظیم وجود دارد که در این زمینه با وجود هشدارهای قبلی هنوز مردم و رانندگان از این محور استفاده میکنند.
ترکخوردگیهای بزرگی در صخرههای سنگی بعد از پلور نرسیده به آب اسک (در یک کیلومتری آب اسک) در جاده هراز ایجاد شده اند و در این منطقه، دماغه و پرتگاهی وجود دارد که اگر از مسیر جاده خاکی به سمت این پرتگاه برویم ترکها نمایان است.
این ترکها در سنگهای تراورتن ایجاد شده که خصلت طبیعی این سنگها است و موضوع جدیدی نیست و بررسی عکسهای ماهوارهای نشان میدهد که از سال ۲۰۰۰ میلادی یعنی حدود ۲۰ سال قبل نیز این شکاف و ترکها وجود داشت.
از اوایل دهه ۱۳۷۰ منطقه آب اسک در کنار رودخانه از سمت تهران به آمل بعد از پلور به دلیل ریزشهای ممتد مسدود شد.
در این منطقه هماکنون دریاچهای از بقایای ریزش دامنه که دریاچه را تشکیل داده مشاهده میشود؛ بنابراین این زون یک زون با خطر بالا از نظر ناپایداری دامنه و حرکات دامنهای و ریزش سنگ محسوب میشود.
حدود چهار نقطه شاخص در رابطه با حرکات دامنه و پهن شدن شکاف زمین برای اندازهگیری زمین در نظر گرفته شد.
در عین حال تا حصول به این نتیجه که زمان بر نیز خواهد بود پیشنهاد میشود تا پایش چشمی برای گزارش سریع ریزشهای سنگی و دستور بر عدم تردد خودروها در این زون، ضروری باشد که سازمان راهداری این کار را در دستور کار قرار داده است.
علی اصغر احمدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران در میزگرد تخصصی بررسی شکاف و رانش در محور هراز که در محل فرمانداری آمل تشکیل شد با اشاره به اینکه شکاف در محور هراز گفت: بررسی همه جانبه خطرات محور هراز در این برهه زمانی نیاز ضروری است، محور هراز از تقاط مهم و استراتژیک کشور به شمار می رود که برای آن باید برنامه ملی و استانی دیده شود.
وی با بیان اینکه باید از نظرات تمام کارشناسان حوزه زمین شناسی بهره برد، عنوان کرد: محور هراز در ابعاد ملی چالش هایی دارد که باید بررسی شده و با نظر متخصصان شرایط به صورت پایدار تدوین و اجرایی شود.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران تصرح کرد: اجرای برنامه استانی و ملی در راستای استفاده ایمن از محور هراز را در اولویت توجه به این محور از برنامه های ما خواهد بود تا با برنامه های همه جانبه و کارشناسی های بلندمدت مسیر را به صورت ایمن به مسافران و شهروندان ایجاد کنیم.
حیدری بخشدار لاریجان نیز گفت: گزارش های منتشر شده درباره گسل هراز نگرانی مردم را در پی داشته است، با وجود اینکه سالانه تردد زیادی از این محور انجام می شود این قبیل خبرها نگرانی های زیادی را برای مردم ایجاد کرده است.
وی با تاکید چندین نقطه حساس ودر منطقه لاریجان، خاطرنشان کرد: محورهای روستایی رانشی و مشکل دار و نیازمند طرح های پدافندغیرعامل در منطقه هستند و در چندین نقطه خطر رانش وجود دارد که نیازمند طرح های جامع برای ایمن سازی است.
سید رمضان موسوی عضو هیات علمی کشاورزی دانشگاه کشاورزی ساری نیز با اشاره به اینکه مازندران پرپتانسیل ترین وضعیت وقوع زلزله را دارد، گفت: صد منطقه از مناطق مختلف کشور دارای خطر رانش وجود دارد که مورد بررسی قرار گرفته، اما وضعیت البرز و استان های شمالی بسیار پرچالش و در شرایط ویژه ای است.
وی اظهار کرد: دوره تخلیه انرژی این تکه از کره زمین فرا رسیده و باید ان را بررسی کنیم و مورد توجه جدی قرار گیرد؛ چرا که میزان وقوع بحران های طبیعی در چند دهه اخیر در این منطقه چند برابر شده است.
عضو هیات علمی کشاورزی دانشگاه کشاورزی ساری ایران را متنوع ترین زمین شناسی و گنج ها در جهان دانست و ادامه داد: بسیاری از صفحات زمین شناسی در کشور در حال حرکت هستند و بر منطقه البرز نیز تاثیر می گذارند؛ در کنار اینکه ایران متنوع ترین سنگ شناسی جهان را دارد و شنیده شدن فریاد شبانه حیوانات در منطقه لاریجان نشان می دهد که در یکی از فعال ترین موقعیت های کوهستانی جهان قرار داریم.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اطراف منطقه آب اسک گسل های فعال وجود دارد و در توده های در مسیر آهکی اند، درون آهک ها آب وجود دارد و منطقه از این سازندهای آبی بهره می برد که جای نگرانی ندارند.
وی با بیان امروز در بخش تثبیت شده قرار داریم، عنوان کرد:اینکه آخرین رانش بزرگ مازندران رخ داده و آن شکاف بزرگی که در رسانه ها بیان شد و برخی قطعات قابل تشخیص است، شکاف های آن متعلق به ۳۰۰ سال پیش است؛ اگرچه ابعاد زمین شناسی منطقه فعال بوده اما شرایط ثابت شده است و در مجموع خیلی خطری ندارد.
موسوی از ایجاد یک کمیته تخصصی بلایای طبیعی در لاریجان را لازم و ضروری خواند و افزود: با وجود چالش های موجود منطقه در قالب پروژه ملی مشکلات ریزش هراز رفع شدنی است و باید با ایجاد یک کمیته تخصصی، م صفر تا صد مطالعه و بررسی شود و اجرای نسخه های مطالعاتی می تواند نگرانی های آتی در منطقه را کاهش دهد.
سید عباس حسینی سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان آمل نیز بیان کرد: هراز نیازمند بودجه در حوزه پدافندغیرعامل است و برای رفع مشکلات منطقه با مشارکت حداکثری فرهیختگان در شهرستان صاحبنظران دانشگاهی قابل رفع شدن خواهد بود.
وی خطر رانش زمین در این گسل را بالقوه خواند و افزود:به صورت ویژه در محور هراز وجود خطر را همه تایید می کنیم ولی نباید مباحث غیرکارشناسی و غیراصولی نباید منجر به تصمیمات شود.
سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان آمل با بیان اینکه بررسی، پیشگیری و تصمیم درباره رفع معضل منطقه باید پلن بندی شود،اظهار کرد: اولویت نخست مجموعه فرمانداری مسائلی است که زندگی مردم را به خطر می اندازد، اما با توجه به سخنان کارشناسان و بررسی های صورت گرفته امروز به صورت بالفعل خطری منطقه را تهدید نمی کند، با این وجود همه باید کمک کنیم از هر ابزار در اختیار برای مطالعات دقیق تر و بررسی بیشتر استفاده کنیم.
وی محور هراز را نیازمند بودجه ملی خواند و افزود: کسب کارهای محور هراز مساله جدی است و تصمیم گیری درباره آن باید بعد از مطالعات باشد، مسدود شدن محور هراز به لحاظ حجم تردد در آن معضل دیگری است که نشان می دهد بدون بررسی و برنامه ریزی نمی توان درباره آن تصمیم گرفت و باید برای ایمن سازی محور هراز و رفع خطرات حتی خطرات بالقوه منطقه بودجه ملی پیگیری شود.
شکافهای بزرگ ایجاد شده در کوهستانهای مشرف به جاده هراز و در منطقه آب اسک بعد از جاده پلور و حوالی امامزاده علی که تونل و جاده را تحت الشعاع قرار میدهد، طی ماه جاری سبب ایجاد نگرانیهایی شده است.
تردد روزانه ۵۰ هزار خودرو در جاده هراز، ترانزیت صدها هزار تن کالا از این مسیر، این جاده کوهستانی را در صنعت حمل و نقل مازندران حائز اهمیت کرده است و بسیاری از مردم و کاربران نگران آن هستند که با عمیق شدن شکاف و ریزش سنگهای صخرهای، شاهراه ارتباطی مازندران به پایتخت و یکی از پازلهای کریدور شمال- جوب قطع شود.
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0