کرونا نسلی را تربیت کرد که با پژوهشهای آزمایشگاهی و تجربی آشنایی کمی دارند
معاون پژوهشوفناوری دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به تاثیر کرونا و کاهش بودجه در کاهش پژوهشهای آزمایشگاهمحور، گفت: دانشجویان بیشتر به سمت پژوهشهایی مانند شبیهسازی، مسائل نظری و … تمایل پیدا کردند و در واقع نسلی تربیت شده است که با آزمایشگاه و تجهیزات کمتر آشنایی دارند و این تاثیر خود را در آینده نشان خواهد داد.
به گزارش عصرقائم، دکتر بابک شکری در گفتوگو ، با بیان اینکه کرونا به طور قطع در کمیت و کیفیت پژوهشها مؤثر بوده، توضیح داد: مهمترین عنصر در توسعه پژوهش، دانشجویان هستند. دانشجویان به عنوان بازوی پژوهشی در سطح کشور، در آزمایشگاهها و مراکز فکری به کمک اساتید میآیند. حضور کمرنگ دانشجویان باعث شده تولید محتواهای علمی و طرحهای کاربردی با انتظارات سازگاری نداشته باشد.
وی ادامه داد: همچنین انجام برخی پژوهشهای آزمایشگاهمحور هم به دلیل مشکل بودجه و نیز حضور کمرنگ دانشجویان، کاهش پیدا کرده است و افراد بیشتر به سمت پژوهشهایی مانند شبیهسازی، مسائل نظری و … تمایل پیدا کردند. در واقع نسلی تربیت شده است که با آزمایشگاه و تجهیزات کمتر آشنایی دارند و این تاثیر خود را در آینده نشان خواهد داد.
شکری در پاسخ به این سؤال که تاثیر کرونا پررنگتر بود یا کمبود بودجه؟، گفت: تاثیر کمبود منابع مالی بسیار شدیدتر از عدم حضور دانشجویان است. کمرنگ بودن حضور دانشجوها را برخی دانشگاهها با روشهایی جبران کردند. با توجه به اینکه سال ۱۴۰۰ سال دوم کرونا بود و تجربیات بیشتری کسب شده بود و نیز به دلیل تزریق واکسن، دانشجویان امسال حضور پررنگتری در دانشگاه داشتند؛ ولی هنوز به وضعیت سالهای گذشته نرسیدهایم.
تجربه کرونا در حافظه علمی کشور به جا خواهد ماند
وی با اشاره به تاثیرات مثبت کرونا گفت: کرونا با اینکه در پژوهش تاثیرات منفی داشته، ولی در مواردی مانند رونق آموزش مجازی تاثیرات مثبتی نیز داشته است. همچنین برگزاری جلسات به صورت مجازی و برگزاری تعداد زیادی همایش یا سخنرانی ملی و بینالمللی بهصورت وبینار از جهاتی مثبت بوده است.
شکری با بیان اینکه اپیدمیها یکی از چالشهای قرن جدید هستند، گفت: به نظر میرسد در آینده نیز شاهد این اتفاقات باشیم و تجربه کرونا کمک کرد بخشی از ظرفیتهای پژوهشهای ملی و بینالمللی به این سمت کشیده شود و این تجربه در حافظه علمی کشور به جا خواهد ماند.
راهاندازی کلینیکها و دفاتر مشاوره تخصصی در دانشگاه
معاون پژوهشوفناوری دانشگاه شهید بهشتی یکی از مهمترین اقدامات انجامشده در حوزه سیاستگذاری پژوهشی در این دانشگاه را تدوین دستورالعملها و آییننامههایی برای افزایش کیفیت و کمیت پژوهش و نیز پرداختن به مسائل جامعه و صنعت عنوان کرد و توضیح داد: یکی از مهمترین این اقدامات دستورالعمل تاسیس کلینیکهای تخصصی و دفاتر مشاوره تخصصی بود. این دستورالعمل به دانشگاه و واحدهای دانشگاهی این اجازه را میدهد که از ظرفیتهای موجود در دانشگاه استفاده کنند و خدمات تخصصی در حوزههای تخصصی عملی و نظری ارائه کنند. کلینیک مدیریت، کلینیک حقوق مهندسی از جمله این کلینیکها هستند.
سامانهای برای پایش کیفی بروندادهای پژوهشی
وی به راهاندازی سامانههایی برای پایش بروندادهای پژوهشی فردی و جمعی اشاره کرد و در نظر گرفتن شاخصهای کیفی مانند ارتباط با جامعه و صنعت در این ارزیابی را از نقاط قوت آن دانست و گفت: شاخصهای کیفی بیشتری نیز در قالب این سامانه پایش در حال تعریف و گسترش است.
شکری، تدوین نظام اولویتهای پژوهشی دانشگاه، آییننامه مالکیت فکری و معنوی دانشگاه و گرفتن برخی از نمایههای بینالمللی معتبر برای ۲۵ نشریه علمی دانشگاه را از جمله اقدامات انجام شده در معاونت پژوهشی این دانشگاه عنوان کرد و گفت: گام بعدی این است که برای تعدادی از این مجلات در سال جاری، نمایههای مهمی مانند اسکوپوس یا web of science نیز گرفته شود.
وی در پایان به تفاهمنامه میان دانشگاه شهید بهشتی و موزه ملی اشاره کرد و گفت: قرار بر این است که از ظرفیت موزه ملی استفاده شود و یک موزه در دانشگاه شهید بهشتی برای استفاده مردم تاسیس شود.
برچسب ها :آزمایشگاه ، پژوهش ، فناوری
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0