از تدارک اجرای “دیو و دلبر” تا چند داستان دیگر
تدارک اجرای “دیو و دلبرگ در تالار وحدت، آغاز اجرای تئاتری از الهام شعبانی در هفته آینده و دو خبر سینمایی از جمله خبرهای دریافتی است.
به گزارش عصرقائم، «دیو و دلبر» برای اولین بار در ایران با شیوه ای جدید، به طور تمام موزیکال و بدون دیالوگهای نثرگونه اجرا خواهد شد و تمامی بازیگران آن؛ از خوانندگان حرفهای و به نام کشور هستند.
به گزارش ایسنا،«دیو و دلبر»(beauty and the beast) افسانهای است که برای نخستین بار توسط رمان نویس فرانسوی، گابریل سوزان باربوت دوویلنوو در سال ۱۷۴۰ نوشته شده است و سپس در سال ۱۷۵۶ ژان ماری لپرنس دوبومونت آن را خلاصه و بازنویسی کرد. این افسانه تحت تاثیر داستان هایی از اساطیر یونان باستان مانند «کوپید و سایکی» و افسانه های ایتالیایی مانند «پادشاه خوک»است.
از آنجایی که این داستان جزو معروفترین اقسام قصه های شفاهی محسوب می شود، در کشورهای مختلف نسخه های مختلفی از آن روایت می شود. به عنوان مثال در فرانسه «زمیر و آزور» نسخه اپرایی از داستان است که توسط مارمونتل نوشته شده است. نسخه ای که برادران گریم در آلمان به عنوان «باغ تابستانی و زمستانی» منتشر کردند و «گل سرخ» که توسط سرگئی آکساکوف در روسیه انتشار یافت از مشهورترین نمونه ها هستند.
برای سالیان طولانی «دیو و دلبر» موضوع مورد علاقه آرتیست های مختلفی در زمینه های تصویرسازی، تئاتر، باله، ادبیات، اپرا و سینما بوده و خواهد بود.
افرادی همچون هنری فورد، ماریانا و مرسر مایر، جان دیکسون باتن، النور ور بویل و والتر کرین تحت تاثیر این افسانه تصویرسازی هایی را انجام داده اند.
در سال ۱۹۴۶ ژان کوکتو شاعر و فیلمساز فرانسوی فیلمی را با اقتباس از دیو و دلبر به نام la belle et la Bête ساخت و در همان سال برنده جایزه بزرگ جشنواره فیلم کن شد. فیلیپ گلس یکی از تاثیرگذارترین آهنگسازان اواخر قرن بیستم در سال ۱۹۹۴ اپرایی بر اساس این فیلم ساخت و روی صحنه های فیلم اجرا کرد.
استودیوی والت دیزنی در سال ۱۹۹۱ تصمیم گرفت تا دیو و دلبر را در قالب انیمیشنی موزیکال با همکاری هوارد اشمن(ترانه سرا) و آلن منکن (آهنگساز) ارائه کند.
دیو و دلبرِ دیزنی، برنده جایزه گلدن گلوب «بهترین فیلم موزیکال یا کمدی» شد و تبدیل به اولین انیمیشنی شد که توانست این جایزه را از آن خود کند و همچنین تبدیل به اولین انیمیشنی شد که توانست نامزدی «بهترین فیلم اسکار» را داشته باشد و در حالیکه برنده جایزه اسکار «بهترین موسیقی متن» و «بهترین آهنگ اورجینال» شد.
دیو و دلبر اولین انیمیشنی بود که دیزنی در سال ۱۹۹۴ آن را روی صحنه برادوی برد و با مجموع ۵۴۶۱ اجرا به مدت سیزده سال تا سال ۲۰۰۷ اجرای آن را پیش برد و تبدیل به دهمین تئاتر با اجرای طولانی مدت در تاریخ برادوی شد.
این نمایش دارای چهار تور ملی در آمریکا بود. اولین بار در ۱۵ نوامبر ۱۹۹۵ افتتاح شد و در سالهای ۱۹۹۱, ۲۰۰۱ و ۲۰۱۰ تکرار شد.
تور ملی بریتانیا نیز در سالهای ۲۰۰۱ و ۲۰۲۱ اتفاق افتاد. همچنین در ژانویه ۲۰۲۲ اعلام شد که تور بریتانیا که در آگوست سال قبل افتتاح شد، یک فصل تابستانی در پالادیوم لندن خواهد داشت.
والت دیزنی پیکچرز در سال ۲۰۱۷ اقتباس لایواکشن از انیمیشن را به کارگردانی بیل کاندون منتشر کرد. با بودجه ۲۲۵ میلیون دلاری، این فیلم جزو یکی از گرانقیمتترین فیلم هاییست که تاکنون ساخته شده است.
این فیلم عموماً نقدهای مثبتی از منتقدان دریافت کرد و بسیاری، وفاداری آن به انیمیشن اصلی، اجرای بازیگران، سبک بصری، موسیقی، آهنگها، طراحی صحنه و لباس ستایش کردند. این فیلم بیش از ۱.۲ میلیارد دلار در سرتاسر جهان فروخت و به پرفروشترین فیلم لایواکشن موزیکال و دهمین فیلم پرفروش تمام دوران تبدیل شد.
نمایش موزیکال «دیو و دلبر» خرداد و تیرماه سال جاری بر روی صحنه اجرا خواهد شد و تهیهکنندگان مشترک این اثر ماهان حیدری و النا خلیلی هستند.
تئاتر «بی چرا زندگان» به کارگردانی الهام شعبانی در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر اجرای خود را از ۲ خرداد ماه آغاز میکند.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی این نمایش، «بی چرا زندگان » عنوان نخستین اثر نمایشی الهام شعبانی است که به تهیه کنندگی حمیدرضا علینژاد و نویسندگی لیلی عاج از هفته آینده روی صحنه میرود.
در این اثر نمایشی بازیگران به ترتیب ورود به صحنه عبارتند از: یلدا عباسی، ساناز نجفی، حدیث میر امینی، توماج دانش بهزادی، ایه کیان پور، حمیدرضا محمدی و سمیه برجی که در این نمایش ایفای نقش می کنند.
در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «زندگی و روزگاری که داریم در آن نفس می کشیم، گاهی بی هدف، گاهی بی دفاع، در اوج ناامیدی که برای زیستن دست و پا می زنیم».
الهام شعبانی در آثار مختلفی از جمله «عاشقانه»، «ریکاوری»، «ملکاوان»، «ملکه گدایان»، «الیور تویست» و «خواب زمستانی» و غیره به عنوان بازیگر و طراح لباس فعالیت داشته است.
نمایش «بی چرا زندگان» الهام شعبانی از روز دوشنبه ۲ خرداد ماه سال جاری، ساعت ۲۰ در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می رود.
برخی از عوامل این نمایش عبارتند از: مجری طرح : رها جهانشاهی، جانشین تهیه : بهزاد جاودانفرد، مدیر تولید: هاتف کلاته، طراح صحنه: امیر حسین دوانی، طراح نور : علی کوزه گر، آهنگساز و طراح صدا :بابک کیوانی، طراح گریم: وحدت سرچونی، طراح لباس: مهرنوش بیانی، طراحان حرکت: علیرضا و محمدرضا شریفی، دستیار اول کارگردان و برنامه ریز :محمد حسن درباغی فرد، منشی صحنه: لاله ابید، دستیاران طراح نور: امیرحسین سیر، علیرضا و محمدحسین کوزه گر، مجری گریم: سارینا بیگی، دوخت لباس:زهرا بهرامی، طراح پوستر و بروشور: پدرام تنعمی، ساخت تیزر: جاوید علی پور، عکاس: بابک حقی، مدیر روابط عمومی و تبلیغات: آیدین نادری.
۸ نمایش در بخش «صحنهای» و ۳ اجرا به بخش «آلترناتیو» ششمین جشنواره سراسری تئاتر دانشجویی اردیبهشت راه یافتند.
هیات انتخاب آثار ششمین دوره جشنواره سراسری تئاتر اردیبهشت متشکل از حمید مرادویسی،سیاوش قائدی و سیامک دری پس از بررسی و ارزیابی ۱۰۷ اثر در بخش صحنهای و ۲۹ اثر در بخش «آلترناتیو» آثار زیر را بدون ترتیب اولویت در دو بخش صحنهای و آلترناتیو معرفی کردند.
بخش صحنهای:
«هملتک» به کارگردانی مهدی احمدی از دانشگاه هنر و معماری پارس
«وقتی از بریدگیهای خونبار عصب میگذرد» به کارگردانی سارا ظریف صنایعی از دانشگاه فرهنگ و هنر فاضل شیراز
«بساوائی» به کارگردانی سعید حسینپور از دانشگاه پیام نور تهران جنوب
«سین» به کارگردانی سجاد عارفی از دانشگاه دامغان
«مک بث نیست» به کارگردانی امیررضا احمدی از دانشگاه هنر تهران
«اسمش این نیست» به کارگردانی آرزو خرمنیا از دانشگاه الزهرا
«لنز» به کارگردانی آرش کلاته از دانشگاه شهید بهشتی
«وقتی زنجرهها شیهه میکشند» به کارگردانی مجید غلامی از دانشگاه علمی کاربردی ارومیه
بخش آلترناتیو:
«مطرب/شب تولد» به کارگردانی مهدی همتی از دانشگاه دامغان
«ادیله »به کارگردانی رضا خسروی از دانشگاه تهران
«سرشتن» به کارگردانی رضا نوروزی از دانشگاه دامغان
جشنواره سراسری تئاتر اردیبهشت به دبیری مهدیه قربانی از ۳۱ اردیبهشت تا ۴ خرداد به میزبانی دانشگاه دامغان برگزار میشود.
طعم چای ژاپنی در تهران
پانصد و یکمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش فیلم سینمایی «طعم چای» ساخته کاتسوهیتو ایشی و محصول سال ۲۰۰۴ میلادی از سینمای معاصر ژاپن اختصاص دارد. این برنامه از ساعت ۱۷ روز دوشنبه ۲۶ اردیبهشت در سالن استاد شهناز میزبان اعضای سینماتک است.
حسین عیدی زاده منتقد و کارشناس سینما مهمان ویژه سینماتک پانصد و یکم خانه هنرمندان ایران است که به تحلیل و نقد فیلم «طعم چای» خواهد پرداخت.
یک حکم جدید در سازمان سینمایی حوزه هنری
به گزارش روابط عمومی سازمان سینمایی سوره؛ حمیدرضا جعفریان، رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری طی حکمی الهه طهئی را به عنوان مدیر جدید مرکز بین الملل سوره منصوب کرد.
در متن این حکم خطاب به الهه طهئی آمده است:
با عنایت به تجربه موثر و تسلط حرفهای شما در پخش و توزیع بینالملل، شما به سمت مدیر مرکز بینالملل سوره منصوب میشوید.
اهم مسئولیتهای شما در این سمت به شرح زیر است:
– تقویت نقاط قوت و اصلاح نقاط ضعف با هدف تبدیل شدن مرکز بینالملل به معتبرترین مجموعه پخش سینمایی بینالمللی متناسب با استانداردهای داخلی و خارجی در آثار هنرهای تصویری انقلاب اسلامی
– حمایت و ترویج آثار سینمای ایران که همسو با فرهنگ ایرانی – اسلامی و با توجه به ارزشهای مشتریمداری، نوآوری و استفاده از تجارب جهانی است.
– توسعه بازار و محصولات سازمان سینمایی سوره از طریق همکاری با واحدهای توزیعی و تولیدی سازمان، اخذ امتیاز پخش بینالملل آثار همراستای بیرونی و اولویتبندی بازارها بر حسب نوع تولیدات سازمان و سیاستهای کلان حوزه هنری انقلاب اسلامی
– تقویت برند سوره در عرصه بینالملل از طریق ایجاد کانالهای ارتباطی، تهیه اخبار، حضور در رویدادها و بازارهای فیلم و برگزاری رویدادهای مرتبط در سطح کشور
– افزایش درآمد ارزی از طریق درآمدزایی از بازارها و جشنوارههای داخلی و بینالمللی، تلویزیونها، سامانههای ویدئویی برخط بینالمللی، سامانههای خطوط هوایی خارجی و سایر مشتریان بینالمللی.
همچنین حمیدرضا جعفریان از زحمات و فعالیتهای پرثمر مریم نقیبی، مدیر پیشین مرکز بین الملل سوره تقدیر و تشکر کرد.
این خبر بروز رسانی می شود.
برچسب ها :تئاتر ، تالار وحدت ، سینما
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0