به گزارش عصرقائم، پیرو تأکید رئیسجمهوری مبنی بر تسریع و تسهیل پرداخت تسهیلات قرضالحسنه ازدواج و پیرو بخشنامههای پیشین بانک مرکزی درخصوص جزء (۱) بند (الف) تبصره (۱۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور با موضوع پرداخت تسهیلات قرضالحسنه ازدواج، علی صالحآبادی تصریح کرد: روز یکشنبه دو نکته مهم حسب دستور رئیسجمهوری به شبکه بانکی ابلاغ شد؛ نخست آنکه درباره وثایق مطابق با نص صریح قانون، بانکها و مؤسسات اعتباری مکلفند مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان، حداکثر با اخذ یک سفته از متقاضی یا یک ضامن معتبر به پرداخت تسهیلات اقدام کنند. وی یادآور شد: همچنین بانکها میتوانند در چارچوب ضوابط و مقررات مربوطه و حسب دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات خرد (بخشنامه شماره ۲۴۷۹۲/۰۱ مورخ ۰۴/۰۲/۱۴۰۱) نسبت به اخذ تضامین و وثایق اقدام کنند.
رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد: این دستورالعمل به روی وبسایت بانک مرکزی در دسترس است و در صورت عدم اجرا یا تأخیر در پرداخت تسهیلات تخلف محسوب میشود و قابل پیگیری در مراجع ذیصلاح است.
براساس این گزارش، طی روزهای اخیر، رئیسجمهور بانک مرکزی را ملزم کرد که ظرف ۱۵ روز آییننامهای را برای تسریع و تسهیل در پرداخت وام ازدواج از «حیث وثایق و تضامین» و تعیین «سقف زمان انتظار» تهیه کند. وی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد را نیز مأمور نظارت بر روند پرداخت تسهیلات ازدواج کرد و متذکر شد: اگر بانکی در پرداخت تسهیلات مرتکب تخلف شد حتماً با آن برخورد قاطع شود. رئیس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود درباره دومین نکته گفت: دومین مورد آن است که مردم باید در اسرع وقت و براساس زمانبندی مشخص تکلیفشان برای اخذ وام مشخص شود؛ لذا بر همین اساس شبکه بانکی موظف است به محض تکمیل مدارک توسط متقاضی حداکثر ظرف ۱۰ روز پول را به حساب مشتری واریز کند.
تسهیلات فرزندآوری
صالحآبادی در رابطه با تسهیلات فرزندآوری خاطرنشان کرد: در این باره نیز مشابه با تسهیلات قرضالحسنه ازدواج و به همان شکل برخورد میشود، لذا بانکها بایستی ظرف ۱۰ روز پول را به حساب متقاضی واریز کنند و در صورتی که بانکها این کار را انجام ندهند با بانک خاطی برخورد انضباطی انجام میشود. رئیس کل بانک مرکزی ضمن تأکید بر اینکه مردم میتوانند هرگونه ناهماهنگی از سوی شبکه بانکی را به بانک مرکزی اطلاع دهند، گفت: چنانکه افراد به شعب مراجعه میکنند و شکایت و درخواستی دارند، میتوانند با تماس با سامانه ارتباطات مردمی بانک مرکزی (شماره تلفن ۲۷۰۶) یا «سامانه رسیدگی به شکایات»، درخواستها و شکایات خود را ثبت کنند و حتماً بانک مرکزی این مهم را پیگیری میکند.
مشکلات بانکی اتباع خارجی
صالحآبادی درباره محدودیتهای بانکی ایجادشده برای اتباع خارجی، ابراز کرد: در مجموع خدمات بانکی که به اتباع ارائه میشود سازوکار لازم و در قانون پیشبینی شده است و اخیراً نیز از سوی مراجع ذیصلاح بخشنامههایی در اینباره صادر شده است که اتباع بایستی کد یکتایی را از مرجع قانونی دریافت کنند و آن کد مبنای تمام خدمات دریافتی تبعه خارجی از شبکه تلقی میشود، از همین رو ما نیز تأکیداتی را در این خصوص به شبکه بانکی داشتیم. او یادآور شد: برای اتباع خارجی مانند ایرانیان، سقف کارت به کارت روزانه ۱۰ میلیون تومان است و این مهم برای اتباع و هموطنان هیچ تفاوتی ندارد. همچنین سقف خرید روزانه اتباع نیز مانند ایرانیان ۱۰۰ میلیون تومان برای هر نفر و برای هر کارت ۵۰ میلیون تومان است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، از ابتدای تیرماه براساس بخشنامه ا
بلاغی تعدادی از بانکها به شعب، ارائه خدمات به اتباع خارجی بهشدت محدود شده است؛ بانکها علت این محدودیتها را مبارزه با پولشویی اعلام میکنند.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0