موتور یکی از مهمترین گلوگاههای فناورانه پرتابگرهای فضایی است
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف گفت: فن چالشها و مسابقات علمی و فنی در زمینههای مختلف یکی از متداولترین راهکارهای شناسایی و جذب علاقهمندان و اندیشمندان در یک حوزه علمی، صنعتی و یا فناوری است.
به گزارش عصرقائم، دکتر حسن حدادپور معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف در اختتامیه فاز طراحی فن چالشهای فضایی موتور پیشران فوق سرد که در صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد گفت: برگزاری فن چالش طراحی ساخت و تست موتور با پیشران فوق سرد با توجه به شکلگیری و رشد صنعت فضایی ایران اسلامی در بخش خصوصی و همچنین علاقهمندی متخصصین و شرکتها به همکاری و ورود به حوزه صنعت ماهوارهبر میتواند زمینهای برای شناسایی و جذب نیروهای علاقهمند، تشکیل تیمهای تخصصی و تاسیس شرکتهای دانشبنیان در این زمینه و نهایتا خلق نوآوری در تولید موتور با پیشران فوق سرد جهت به کارگیری در پروژههای بزرگ کشور در زمینه ماهواره بر باشد.
وی با بیان اینکه موتور یکی از مهمترین گلوگاههای فناورانه پرتابگرهای فضایی است و توسعه فناوریهای مربوط به موتور از اهمیت بالایی برخوردار است افزود: هدف برگزارکنندگان فن چالش موتور، توسعه فناوری و ساخت موتور با پیشران فوق سرد با بهرهگیری از رقابتی سالم بین گروههای شرکت کننده در این چالش است.
حدادپور در تشریح موتور با پیشران فوق سرد گفت: موتورهای موشکی اغلب از احتراق مواد شیمیایی به منظور تامین انرژی لازم استفاده میکنند امام انواع غیر احتراقی نیز مانند رانشگرهای گاز سرد و موشکهای حرارتی هستهای وجود دارد. به وسیلهای که توان حرکت آنها توسط موتورهای موشکی تامین میگردد، موشک گفته میشود.
حدادپور از امکانسنجی و طراحی مفهومی، طراحی اولیه، طراحی دقیق، ساخت نمونه آزمایشگاهی، ساخت نمونه مهندسی به عنوان بخشهای اصلی این فن چالش نام برد و گفت: این فن چالش با همکاری مرکز نوآوری هوافضای دانشگاه صنعتی شریف، سازمان صنایع هوافضا و شرکت توسعه کارآفرینی بهمن برگزار میشود.
وی خاطرنشان ساخت: این فن چالش، از ابتدای فاز امکان سنجی یک موتور با پیشران فوق سرد تا مرحله ساخت و تست پروازی به صورت استاندارد در حال اجراست و در هر مرحله تیمهای برتر معرفی شده و ضمن اهدای جوایز ارزنده، امکان صعود به مرحله بعد برای آنها فراهم میگردد و در نهایت برای برنده این فن چالش، گواهینامه صلاحیت پروازی، امکان خرید تضمینی و قرار گیری درماهواره برها فراهم میگردد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف افزود: تا امروز سه مرحله اول فنچالش که شامل فاز طراحی است به اتمام رسیده است. در هر مرحله علاوه بر دفترچه عمومی، دفترچه اختصاصی هر مرحله نیز در اختیار تیمها قرار داده شده است. در تدوین این دفترچهها، از تجربیات مشاوران صنعتی و دانشگاهی استفاده شده است. این دفترچهها در حکم یک استاندارد مدون برای توسعه و طراحی موتور مورد استفاده قرار گرفته است. در انتهای هر مرحله نیز، بر اساس دفترچههای هر مرحله تیمها توسط کمیته داوری مورد ارزیابی قرار گرفته و تیمهای راه یافته به مراحل بعدی معرفی شدهاند.
به گزارش روابط عمومی وزارت دفاع، وی ادامه داد، در انتهای فاز طراحی دقیق و با اتمام فاز طراحی، پنج تیم وارد مرحله ساخت نمونه آزمایشگاهی شدهاند. این تیمها در حال حاضر در قالب پنج تیم حقوقی به فعالیت مشغول هستند. لازم به ذکر است جوایز مراحل مختلف تا این فاز پرداخت شده است.
حدادپور تصریح کرد: تا اینجا بیش از ۸۰ نفر در مراحل مختلف طراحی موتور به صورت مستقیم در تیمهای مختلف درگیر بودهاند و در مجموع چیزی بیش از ۶۳ هزار نفر ساعت وقت صرف طراحی موتور شده است. همچنین در مجموع این مراحل نیز چیزی در حدود ۴۰ میلیارد ریال توسط شرکتکنندگان در فنچالش هزینه شده است. خروجی این مراحل ۲۵۰۰ صفحه گزارش طراحی موتور سوخت مایع است.
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0