مناظرات اساتید به ایجاد ساختار نظاممند استفاده از ظرفیتهای علمی برای حل مسائل کشور کمک میکند
رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی با اشاره به اهمیت برگزاری مناظرههای دانشگاهی اظهار کرد: مناظرات استادان دانشگاه موجب نوآوری در ارائه مباحث علمی و ایجاد انگیزه برای اساتید جهت خروج از انزوای علمی میشود و مهمتر از همه، به ایجاد یک ساختار نظاممند جهت استفاده از ظرفیتهای علمی و دانش اساتید در حل مسائل کشور کمک میکند.
به گزارش عصرقائم، دکتر رضا فریدزاده سرپرست سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی در صدوسیوچهارمین جلسه مجمع هیئت حمایت از کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره، اظهار کرد: با وجود اینکه اعضای هیئتعلمی دانشگاهها و مراکز آموزشی و پژوهشی بخش عمدهای از نظام آموزش عالی کشور را تشکیل میدهند، اما متأسفانه نقش و سهمی در حل مسائل مهم و جاری کشور ندارند. همچنین، هیچ سازوکاری مبنی بر اینکه “ارائه راهحل در بحرانها و میزان تلاش در حل معضلات کشور میتواند در صلاحیت یا اعتبار علمی آن عضو هیئتعلمی مؤثر باشد”، دیده نمیشود. از این جهت برگزاری مناظرهها اساتید نهتنها به رشد علوم، گسترش پژوهش و ترویج امر مطالعه میان اساتید کمک خواهد کرد، بلکه زمینهای برای بازنمایی موضوعات علمی برای دانشجویان در قالبی جذاب خواهد بود.
وی در ادامه افزود: مرکز ملی “گفتگو، مناظره و آزاداندیشی” سازمان دانشجویان در سال ۱۳۹۰ و در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری به منظور ایجاد فضای نقد و مناظره و کرسیهای آزاداندیشی در محافل علمی و جامعه دانشگاهی، تأسیس شد، توانسته است با ده سال سابقه برگزاری مسابقات مناظرهها دانشجویی، بهعنوانِ مرکز فعال و مرجع در این زمینه با بیش از برگزاری ۳۵۰۰ مناظره دانشجویی به قطب برگزاری مناظرهها و کرسیهای آزاداندیشی بین دانشجویان شناخته شود.
جهاددانشگاهی به قطب برگزاری مناظرهها تبدیل شده است
آیتالله علیاکبر رشاد، رئیس هیئت حمایت از کرسیهای نظریهپردازی نقد و مناظره ضمن قدردانی از گزارش ارائه شده از سوی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی اظهار کرد: باید یک شاخه کاری را به یک دستگاه اجرایی قوی بسپاریم، میتوانیم بگوییم امروز ما در حوزه مناظرهها تقریباً یک محور اصلی را پیدا کردیم و آن محور، جهاددانشگاهی است که در این حوزه به قطب برگزاری مناظرهها تبدیل شده است. همانند کرسیهای آزاداندیشی که تا به حال نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها و وزارت علوم بیش از دیگر نهادها در آن حوزه ورود کرده و فعالیت داشتند. اگرچه دانشگاههای مختلفی مجزا و منفرد در حوزه مناظرهها ورود پیدا کردند، اما وقتی یک دستگاهی با تمام توان پای کار می آید، آن کار توسعه پیدا میکند و از این بابت باید از جهاددانشگاهی تشکر کرد.
وی در ادامه بیان کرد: ما توافق نامهای را با وزارت علوم تنظیم کردیم که اگر مجوز مجلهای را یک شورای تخصصی مانند مجمع هیئت حمایت از کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره صادر کند، آن مجله عنوان علمی و پژوهشی بگیرد.
آیتالله رشاد در پایان در خصوص طرح مناظره اساتید بیان کرد: تصمیم داریم که در ابتدا این طرح توسط ۱۰ دانشگاه مطرح برگزار شود و سپس به سایر دانشگاهها توسعه داده شود.
جهاددانشگاهی بانی یک سنت حسنه است
دکتر عبدالحسین خسروپناه، دبیر هیئت حمایت از کرسیهای نظریهپردازی نقد و مناظره در این جلسه اظهار کرد: از دوستان جهاددانشگاهی تشکر میکنم که این مناظرهها را طی سالهای متمادی بسیار خوب و اصولی برگزار میکنند و در سراسر کشور بانی یک الگو و سنت حسنه شدند تا دیگر دانشگاههای سراسر کشور از آن الگوبرداری کنند. ضمن تصویب طرح مسابقات مناظرهها اساتید لازم است تا یک زمانبندی پیشنهادی هم برای اجرای طرح در نظر بگیریم، چراکه محدودیت فراگیری دانشگاههای مشارکتکننده و بازه زمانی برگزاری نیز درآغاز طرح اهمیت دارد. از آنجایی که جهاددانشگاهی در استانها حضور فعالی دارد، خیلی خوب است و از این جهت میتواند دانشگاهها را در استانهای سراسر کشور پای کار بیاورد.
وی ادامه داد: در ابتدا باید مطابق امکانات و شرایط، محدودیتهای دانشگاهی را نیز مدنظر داشتهباشیم، یعنی اگر دانشگاهی هنوز حتی در برگزاری کرسیهای آزاداندیشی موفق نبوده، نیازی نیست تا از آغاز در این طرح وارد شود و لذا محدودیتی را در ابتدا در نظر بگیریم و سایر دانشگاهها مطابق آن در مراحل بعدی وارد شوند.
دکتر خسروپناه با اشاره به “مسئلهمحوربودن” مناظرهها گفت: یکی از مواهب طرح مناظرهها اساتید همین است که حول مسائل کشور راهکار ارائه دهد و سیاستگذاریها به نقد و بررسی گذاشته شود. همچنین، موضوعات باید در ابتدا اولویتبندی شود و به همین منظور موضوعاتی چون آسیبهای اجتماعی، سلامت اجتماعی و دیگر موضوعات اینچنینی که بر اساس آخرین آمارها در شورای عالی انقلاب فرهنگی موجود است، مدنظر قرار بگیرد و دانشگاهها مناظرهها اساتید را حول آن برگزار کنند.
دکتر حسین هرسیج، رئیس دانشگاه اصفهان، از دیگر اعضای حاضر در جلسه ضمن تشکر از ارائه طرح خوب مسابقات مناظرهها اساتید، بیان کرد: باید نکته مهمی را در نظر گرفت که فارغ از بحث فرم و ساختار اجرایی مسابقات، به محتوا نیز توجه ویژهای داشته باشیم. یعنی اگر در هر استان مناظرهها برگزار میشود، بهتر است موضوعات مناظره درمورد مسائل استانی و بر اساس اولویتهای کشور انتخاب شود تا نتایج کار بتواند راهگشای مشکلات باشد و مفید واقع شود.
در این جلسه مقرر شد، مأموریت برگزاری «مناظره اساتید و نخبگان دانشگاهی» به جهاددانشگاهی محول شود. براساس این ماموریت، در وهله نخست،طرح در ۱۰ دانشگاه مهم و با تکیه بر مهمترین مسائل کشور اجرا میشود؛ سپس با استفاده از ظرفیت همکاری نهادهای دیگر، بهعنوان یک طرح فراگیر ملی توسط جهاددانشگاهی پیگیری میشود.
به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، صدوسیوچهارمین جلسه مجمع هیئت حمایت از کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره با حضور دکتر سید سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ دکتر رضا فریدزاده، سرپرست سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی؛ آیتالله علیاکبر رشاد، رئیس هیئت حمایت از کرسیهای نظریهپردازی نقد و مناظره؛ دکتر عبدالحسین خسروپناه، دبیر هیئت و دیگر اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
برچسب ها :جهاد دانشگاهی ، شورای عالی ، مناظره
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0