کد خبر : 125517
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 29 نوامبر 2018 - 15:05
-

چرا قوم ثمود در ردّ حضرت صالح، به يك نفر بودن او استناد مي كردند؟

چرا قوم ثمود در ردّ حضرت صالح، به يك نفر بودن او استناد مي كردند؟

به گزارش قائم آنلاین، اين قوم كه گرفتار حس بودند، مي گفتند صالح يك نفر مانند ماست. و اگر ما از او اطاعت كنيم در گمراهي فرو رفته ايم. آنها به صالح مي گفتند: تو يك نفر و بدون گروه پشتيبان هستي، نه كسي تو را تأييد مي ‏كند و نه به قبيله اي ارتباط داري. آن بي‏ خردان

به گزارش قائم آنلاین، اين قوم كه گرفتار حس بودند، مي گفتند صالح يك نفر مانند ماست. و اگر ما از او اطاعت كنيم در گمراهي فرو رفته ايم. آنها به صالح مي گفتند: تو يك نفر و بدون گروه پشتيبان هستي، نه كسي تو را تأييد مي ‏كند و نه به قبيله اي ارتباط داري. آن بي‏ خردان نمي دانستند كه اين يك نفر در ديدگاه عقل و معرفت به تنهايي بيش از هزار نفر است. خداوند اين ديد كوتاه آنان را در سوره مباركه قمر تبيين كرده است: ﴿كذبت ثمود بالنذر ٭ فقالوا ابشراً منّا واحداً نتّبعه انا اذا لفي ضلالٍ وسعر)[۱] قوم ثمود همه انذارها و هدايت هاي انبياي گذشته و پيامبر خود را كه سخنش، سخن همه انبيا بود، تكذيب كردند.

اما اشتباه ديدگاه قوم ثمود از آنجا ناشي مي شد كه «شخصِ» پيامبر را نظاره مي كردند ولي «شخصيت» او را نمي ديدند. همانطور كه خداوند به رسول اكرم (ص) مي فرمايد: ﴿وتريهم ينظرون اليك وهم لا يبصرون)[۲] مي‏ بيني كه اينها به تو نگاه مي كنند، ولي در حقيقت تو را نمي بينند. ديدن غير از نگاه كردن و «بصر» غير از «نظر» است. گرچه گاهي نظر به معناي نظريه پردازي و نظريه دادن به كار رفته است، اما اين جا در مقابل بصر است.

قوم ثمود نيز اگر شخصيت حضرت صالح (عليه السلام) را مي ديدند و واقعيتش را درك مي كردند، هرگز نمي گفتند: تو يك نفري، زيرا او رهبر امت بود كه مي‏ توانست قافله‏ هايي را به ‏بهشت سعادت هدايت كند. خداي سبحان دربارهٴ حضرت ابراهيم (عليه السلام) مي ‏فرمايد: ﴿كان امةً قانتا)[۳] ابراهيم به تنهايي يك امت بود و اين از آن روست كه ابراهيم رهبري فكري امت را بر عهده داشت. ديگر انبيا هم، چنين هستند. هر يك از انبيا، يك امت بود و امت بودن مخصوص ابراهيم (عليه السلام) نيست.

پي نوشت:
[۱] قمر، ۲۳-۲۴٫
[۲] اعراف، آيات ۱۹۸٫
[۳]  نحل، ۱۲۰٫

دائره المعارف قرآن كريم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي،۱۳۸۲، ج۹،ص۳۲۴-۳۲۷٫

تفسير موضوعي، ج۶، ص۳۳۶-۳۳۹٫

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 + 1 =