کد خبر : 126581
تاریخ انتشار : دوشنبه 3 دسامبر 2018 - 21:50
-

غفلت بزرگ آموزش وپرورش چیست؟

غفلت بزرگ آموزش وپرورش چیست؟

به گزارش قائم آنلاین، حمیدرضا حاجی بابایی نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی گفت: باید  ساختار جدید نظام آموزشی را با دیدگاهی کل نگر، جامع و یکپارچه و همه جانبه نگریست تا به تحلیلی صحیح و جامع  دست یافت وی ادامه داد: در ساختار قدیم نظام آموزشی، آموزش‌های مهارتی، در شاخه فنی و حرفه

به گزارش قائم آنلاین، حمیدرضا حاجی بابایی نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی گفت: باید  ساختار جدید نظام آموزشی را با دیدگاهی کل نگر، جامع و یکپارچه و همه جانبه نگریست تا به تحلیلی صحیح و جامع  دست یافت

وی ادامه داد: در ساختار قدیم نظام آموزشی، آموزش‌های مهارتی، در شاخه فنی و حرفه ای و کار-دانش با موانع جدی روبه‌رو بودند.

رئیس فراکسیون فرهنگیان در تبیین این موضوع گفت: دوره دو ساله در هنرستانها، نبودن دوره پیش دانشگاهی؛ در شاخه آموزش‌های مهارتی باعث ایجاد نگرش منفی به والدین تحصیل فرزندانشان در این شاخه شده بود.

وی تاکید کرد: محرومیت  دانش آموختگان هنرستانی از شرکت در کنکور به علت نداشتن گواهینامه دوره پیش‌ دانشگاهی(دیپلم ۱۱ ساله)  این نگرش منفی را دامن زده بود.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس به فشردگی جدول برنامه درسی در توجه به دوره دوساله و در نهایت کاهش کیفیت دروس کارگاهی وعملی نیز به عنوان یکی دیگر از آسیب‌های این دوره اشاره کرد و گفت: از سوی دیگر مهندسین زبده با تحصیلات عالی (کارشناسی ارشد وبالاتر) که به عنوان هنر آموز در هنرستانها اشتغال داشتند، انگیزه ای برای ادامه خدمت در هنرستان نداشتند و عملا با تحت فشار قرار دادن مدیران آموزش و پرورش  هنرستانها را خالی می‌کردند و به آموزشکده‌ها می‌رفتند.

حاجی بابایی خاطرنشان کرد: وابستگی آموزشکده‌ها به وزارت آموزش و پرورش، بهانه‌ای برای آموزش عالی شده بود و با توجه به این که آموزشکده‌ها به آموزش و پرورش وابسته بودند، مدارک فارغ التحصیلان اعتبار مدارک دوره‌های دانشگاهی را برای آن قائل نبودند و مورد توجه واقع نمی شد.

وی افزود: در مقوله  اختصاص اعتبارات مورد آموزشکده‌ها نیز با توجه به این که عملا به هر دانشجوی این مراکز یک پنجم دانشجویان  شاغل به تحصیل در آموزش عالی سرانه اختصاص می یافت، مشکلات عدیده‌ای را برای آموزش وپرورش ایجاد نموده بود که نارضایتی پرسنل و دانشجویان را به دنبال داشت.

رئیس فراکسیون فرهنگیان گفت: از سوی دیگر آموزشکده ها تنها قادر به جذب کمتر از یک دهم دانش آموزان هنرستانی از طریق آزمون اختصاصی بودند که بیرون ماندن دانش‌آموزان از گردونه آموزش باعث کاهش گرایش دانش آموزان به هنرستان شده بود.

وی تاکید کرد: متاسفانه آموزشکده ها به جای ایجاد ارتباط ارگانیکی و ایفای نقش مکمل برای هنرستانها با راه اندازی دوره‌های کاردانی و بعضا کارشناسی از هدف اولیه خود دور شده بودند.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس اظهار داشت: ورود آموزش و پرورش به دانشگاه‌داری باعث شده بود به جای آن که باری از روی دوش آموزش و پرورش برداشته شود، اعتبارات از جیب آموزش و پرورش در اختیار وزارت علوم قرار گیرد.

وی ادامه داد: خروجی سیستم آموزشکده ها نیز فارغ التحصیلانی بود که وارد آموزش و پرورش نمی شدند، زیرا تربیت دبیر فنی وظیفه دانشگاه شهید رجایی بود.

حاجی بابایی تاکید کرد: برخلاف اظهارات اشتباه برخی از افراد هیچ هنرستانی به دلیل ساختار بسته آموزشکده‌ها نمی‌توانستند از امکانات و تجهیزات آنها استفاده کنند.

وی افزود: حتی مدیرکل آموزش و پرورش استانها درانتخاب روسای آموزشکده ها نقشی نداشتند و آنها خود را نهاد دانشگاهی مستقلی می‌دانستند که فقط از امکانات و منابع آموزش و پرورش استفاده می‌کردند.

رئیس فراکسیون فرهنگیان در پایان گفت: با پیگیری‌های به عمل آمده مشکل تبعیض در سرانه دانشجویی، حقوق پرسنل و اعضای هیات علمی آموزشکده ها با مصوبه مجلس برطرف شد و ما شاهد دانشگاهی مستقل در کشور هستیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 + 8 =