کد خبر : 137631
تاریخ انتشار : شنبه 26 ژانویه 2019 - 22:55
-

پارسایی: خودروسازان تا ۴ سال آینده نمی‌توانند به تعهدات عمل کنند

پارسایی: خودروسازان تا ۴ سال آینده نمی‌توانند به تعهدات عمل کنند

به گزارش قائم آنلاین، بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تصدی گری دولت در صنعتخودروسازی، گفت:  تعرفه گذاری واردات خودرو توسط دولت نه تنها منفعتی ندارد بلکه به ضرر مصرف کننده نیز تمام می‌شود. از آنجایی که دولت در شرکت‌های خودروسازی سهامدار است در تعرفه گذاری‌ها فقط به دنبال کسب

به گزارش قائم آنلاین، بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تصدی گری دولت در صنعتخودروسازی، گفت:  تعرفه گذاری واردات خودرو توسط دولت نه تنها منفعتی ندارد بلکه به ضرر مصرف کننده نیز تمام می‌شود. از آنجایی که دولت در شرکت‌های خودروسازی سهامدار است در تعرفه گذاری‌ها فقط به دنبال کسب سود است.

افزایش ۶۰ درصدی تعرفه واردات خودورهای هیبریدی در سال جاری

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی افزود: شرکت‌های خودورسازی داخلی توانایی تولید خودروهای هیبریدی را ندارند بنابراین نباید با بهانه حمایت از تولید ملی از واردات این خودورها جلوگیری کرد از سوی دیگر براساس قانون هوای پاک باید از این خودروها حمایت شود در حالیکه نه تنها هیچ حمایتی از خودورهای هیبریدی صورت نمی‌گیرد بلکه تعرفه واردات آن در سال گذشته ۴ درصد بود اما در سال جاری به ۲۵ تا ۶۵ درصد افزایش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه به زعم خودروسازان واردات خودروهیچ لطمه ای به صنعت خودروسازی داخلی نمی‌زند، اظهار کرد: خودروسازان با تولید فعلی تا ۴ سال آینده نیز نمی‌توانند به تعهدات عمل کنند چراکه بدون توجه به توانایی خود تعهدات بسیاری ایجاد کردند.

افزایش قیمت خودروهای پیش فروش بهانه‌ای برای سرگرم کردن مردم

این نماینده مردم در مجلس دهم در پاسخ به اینکه آیا طرح موضوعاتی مانند افزایش قیمت خودروهای پیش فروش بهانه‌ای برای سرگرم کردن مردم است، توضیح داد: دوحالت وجود دارد؛ نخست آنکه خودروسازان توان تولید دارند و به منظور  بالا بردن قیمت‌ها در بازار، خودرو پیش فروش شده را تحویل نمی‌دهند که در این صورت تخلف انجام داده اند. دوم آنکه خودروساز بدون توجه به توان خود اقدام به پیش فروش کرده باشد که در این صورت نیز تخلف انجام داده است چراکه براساس ماده ۴ یکی از آیین نامه‌های دولت صدور مجوز پیش فروش مستلزم آن است که خودروساز یا قطعات موردنیاز خود را در انبار شرکت یا گمرک جمهوری اسلامی ایران داشته باشد یا اسناد حمل و گشایش اعتبار را در دست داشته باشد.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر خودروسازان در پیش فروش‌ها شرایط مذکور را رعایت می کردند تحریم مانعی برای تحویل خودورهای پیش فروش نبود.

مقاومت خودروسازان در برابر حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر برگشت به تعرفه سال قبل نشان دهنده نفوذ بالای آنان است

وی با بیان اینکه خودروسازی صنعتی رها شده است، گفت: مقاومت خودروسازان در برابر حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر برگشت به تعرفه سال قبل نشان دهنده نفوذ بالای آنان است.

بدهی و زیان انباشته خودروسازان 

پارسایی با اشاره به بدهی خودروسازان، ادامه داد: خودروسازان حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان به قطعه سازان بدهکار هستند از سوی دیگر خودروسازان ۱۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند و بالغ بر ۲۵ هزار میلیارد تومان بابت خودورهای پیش فروش شده به مردم بدهکار هستند براساس گزارش بانک مرکزی نیز قریب به ۳۰ هزار میلیارد تومان بدهی بانکی دارند.

وی با بیان اینکه در کارخانه‌های قطعه سازی تعداد زیادی کارگر مشغول هستند، یادآور شد: حمایت از تولید ملی برای خودروسازان بهانه‌ای بیش نیست چراکه شرکت های خودروساز علیرغم بدهی به قطعه سازان، قطعات قاچاق را با قیمت‌های چند برابر از واردکنندگان خریداری می کنند. براساس صحبت های سخنگوی قوه قضاییه متخلف “ع. الف” با ۷۰۰ میلیون دلار قطعه قاچاق دستگیر شده در واقع این افراد قطعه قاچاق وارد کرده و با زد و بند با خودروسازان، قطعات موردنیاز تولید خودرو را چند برابر قیمت به فروش می رسانند.

 ترزیق ۴ هزار میلیارد تومان و ۸۰۰ میلیون یورو به صنعت خودروسازی در سال آینده

این نماینده مردم درمجلس دهم با بیان اینکه خودروسازان در پیش فروش‌ها تنها به دنبال کسب نقدینگی هستند، خاطرنشان کرد: در بودجه سال ۹۸، ۴ هزار میلیارد تومان به صورت نقدی و ۸۰۰ میلیون یورو به صنعت خودروسازی ترزیق می‌شود این مبالغ با چه ضمانتی به فعالان این حوزه پرداخت می شود درحالیکه سایر صنعتگران به دلیل برگشت خوردن تنها دو چک از تمامی تسهیلات بانکی محروم هستند.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صنعت خودروسازی کشور را نمی توان با هیچ کمک و حمایتی از بحران نجات داد، یادآور شد: ایجاد بازار انحصاری اشتباه است و هیچ توجیه منطقی برای حمایت های عجیب و غریب از خودروسازی وجود ندارد مگر آنکه منافعی در آن وجود داشته باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پانزده − سه =