کد خبر : 141129
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 14 فوریه 2019 - 16:10
-

بازار در قبضه لوازم آرایشی تقلبی و قاچاق

بازار در قبضه لوازم آرایشی تقلبی و قاچاق

به گزارش قائم آنلاین، متأسفانه با نگاهی دقیق‌تر به بازار کالاهای آرایشی و بهداشتی، در بخشی که به اصطلاح به آن کف بازار یا مکان‌های عرضه در کوچه و بازار می‌گویند و نه داروخانه های کشور که تحت نظارت و کنترل کامل، منظم و دقیق سازمان غذا و دارو قرار دارند، در می‌یابیم این حوزه

به گزارش قائم آنلاین، متأسفانه با نگاهی دقیق‌تر به بازار کالاهای آرایشی و بهداشتی، در بخشی که به اصطلاح به آن کف بازار یا مکان‌های عرضه در کوچه و بازار می‌گویند و نه داروخانه های کشور که تحت نظارت و کنترل کامل، منظم و دقیق سازمان غذا و دارو قرار دارند، در می‌یابیم این حوزه به‌شدت هم به کالاهای قاچاق آلوده است و هم لبریز از کالاهای تقلبی شده است.

بر اساس اظهارات رسمی، حدود ۶۳ درصد از کل کالاهای موجود در سطح بازار آرایشی و بهداشتی، یعنی عددی معادل ۹۰ درصد کالاهای خارجی وارداتی در سطح عرضه در سیطره کالاهای قاچاق یا تقلبی است و تنها ۱۰ درصد از این کالاها به‌صورت قانونی وارد و عرضه می‌شوند و بر اساس آمار نیمه رسمی، رقم کالای قاچاق و تقلبی در حوزه محصولات آرایشی و بهداشتی حدود ۱٫۵ میلیارد دلار است.

قدرت‌نمایی محصولات فیک و جعلی در بازار تا صدمات استفاده از لوازم آرایشی تقلبی
با رصد از بازار لوازم آرایشی و بهداشتی به‌راحتی متوجه خواهید شد که حتی نمونه‌های فِیک و جعلی موجود در مراکز عرضه از نمونه‌های اصلی یک محصول، بیشتر است و سالیان متمادی است که مشکل کالاهای تقلبی در بازار لوازم آرایشی و بهداشتی، قدرت‌نمایی می‌کند و اقدامات متعدد برای کنترل این معضل، به فرجام قابل ملاحظه‌ای نینجامیده است.

البته آن‌چه در این بخش از سایر صدمات موجود مهم‌تر است، صدماتی است که به مصرف‌کنندگان این برندهای تقلبی وارد می‌آورد و سلامت خانواده‌ها را با توجه به قیمت پایین و به طبع به‌دلیل کیفیت پایین این محصولات به مخاطره می‌اندازد.

زیان قاچاق کالاهای سلامت تنها به اقتصاد ختم نمی‌شود!
در واقع باید بگوییم که زیان قاچاق کالاهای بخش سلامت تنها به مقوله اقتصادی بر نمی‌گردد، بلکه به‌دلیل تقلبی بودن این کالاها و کیفیت پایین آن، صدمات اقتصادی آن بیشتر از صدماتی است که به اقتصاد کشور وارد می‌کند؛ از سویی دیگر آنچه شاید مغفول مانده است اما یک حقیقت است آن است که خریداران بازار لوازم آرایشی و بهداشتی، بیشتر از آنکه در انتخاب یک کالا به کیفیت آن توجه کنند؛ الویت را به قیمت آن می‌دهند و اینجا است که بازار کالاهای تقلبی و بی کیفیت، داغ‌تر از کالاهای برند و اصلی و البته با کیفیت است و اینجا است که پای دلالان و سودجویان به این بازار ، باز می‌شود.

شاید رژ لب پر مصرف‌ترین کالای آرایشی در میان انواع گروه‌های سنی بانوان باشد که حاوی مواد مضر زیادی همچون فلزات سمی سنگین سرب، کادمیوم، جیوه و آنتیموان است. قیمت پایین‌تر این محصول نسبت به نمونه اصلی آن، موجب شده است تا استفاده از کالاهای تقلبی این محصول با استقبال گسترده‌تری از سوی خریداران مواجه شود که عواقب خطرناکی را در بر خواهد داشت.

وقتی رژ لب برای ساعت‌های طولانی روی لب باقی می‌ماند ممکن است به‌طور ناخواسته و در اثر خوردن یا آشامیدن مواد غذایی، بلعیده شود که نتیجه آن تماس بدن با مواد سمی است. استفاده بیش از حد این مواد می‌تواند موجب بروز انواع سرطان‌ها در اثر تجمع زیاد این فلزات در بدن شود.

نکته مذکور تنها یکی از چند ده محصول لوازم آرایشی و بهداشتی است که بدان برای نمونه اشاره شده است و اگر سایر آسیب‌های محصولات بازار لوازم آرایشی و بهداشتی را بدان اضافه کنید، متوجه حجم فراوانی از صدماتی خواهید شد که در کمین خانواده‌ها است.

معرفی نمونه‌های امریکایی تا واقعیت اصالت این محصولات!

یکی از گزینه‌هایی که فروشندگان این بازار، برای جلب مشتری به آن‌ها معرفی می‌کنند، معرفی برندهای آمریکایی است که عملا نمونه بارز فروش کالای تقلبی و قاچاق در بازار است که می‌تواند خطرآفرین باشد.

عبدالعظیم بهفر طی گفت‌وگویی در این‌باره ضمن هشدار به خانواده‌ها، اظهار کرد: لوازم آرایشی رنگی از امریکا یا به کشور وارد نمی‌شود و یا واردات آن بسیار محدود است.

وی افزود: مردم در هنگام خرید لوازم آرایشی توجه کنند که اگر برچسب محصول یا بسته بندی این نوع  محصولات، ساخت امریکا باشد، در صورت عدم اطمینان از اصالت کالا و واردات قانونی آن، از خرید محصول خودداری کنند، چراکه آن کالا قاچاق، تقلبی و یا فاقد تاریخ مصرف است.

 خانواده‌ها برای حفظ سلامت خود به برچسب اصالت کالا توجه کنند
مدیرکل فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با تاکید بر خطرناک بودن مصرف کالاهای قاچاق و یا تقلبی، خاطرنشان کرد: لازم است خانواده‌ها برای حفظ سلامت خود به برچسب اصالت کالا توجه کرده و هرگز فریب عده‌ای سودجو و متقلب را که هدفی جز منفعت طلبی نداشته و اهمیتی برای سلامتی مردم قائل نیستند را نخورند.

ورود چمدانی محصولات امریکایی ادعای نادرستی است
بهفر متذکر شد: معمولا هنگام فروش محصولات غیرمجاز به خریداران گفته می‌شود که این کالا به‌صورت چمدانی یا از طریق مسافران از اروپا و آمریکا به‌صورت موردی وارد شده است، که در اکثر موارد ناصحیح و ادعای نادرستی است.

وی به مردم توصیه کرد: از خرید کالاهای بدون برچسب اصالت خودداری کرده و در صورت وجود برچسب اصالت نیز با خراشیدن این برچسب، کد ۱۶ رقمی آن این عدد را به سامانه ۲۰۰۰۸۸۲۲ پیامک کرده و حتما مشخصات ارسالی از طریق پیامک را با کالای در دست مطابقت دهند و فقط به جمله کالا اصالت دارد؛ اکتفا نکنند.

نمونه‌های امریکایی موجود در بازار قاچاق و تقلبی است
محمود زاهدی رئیس اتحادیه لوازم آرایشی و بهداشتی مرکز مازندران نیز در این‌باره به خبرنگار ما گفت: ما در حال حاضر، چیزی با نام لوازم آرایشی و بهداشتی آمریکایی نداریم.

وی افزود: طبق گفته وزیر، وارداتی از این نمونه کالا از کشور آمریکا نمی‌شود و اگر هم محصولی از این نمونه در بازار یافت شود، کالای قاچاق و تقلبی است.

رئیس اتحادیه لوازم پزشکی  و بهداشتی مرکز مازندران خاطرنشان کرد: کلا کالای قاچاق، به کالایی گفته می‌شود که اصالت نداشته باشد و یا به قول کسبه، برچسب طرح سیب نداشته باشد.

زاهدی ادامه داد: بر این اساس، کالاهایی که از آمریکا می‌آید، به آن‌ها اصالت داده نمی‌شود، لذا کالایی که تاریخ تولید و انقضا نداشته باشد، برچسب طرح سیب هم نمی‌گیرد و کالای قاچاق و تقلبی محسوب می‌شود.

وی ضمن هشدار به خریداران، توصیه کرد: کالاهای موجود در بازار اعم از کالاهای امریکایی و تقلبی، با توجه به اینکه ای ن کالاها یا دارای تاریخ تولید و انقضای مشخصی نیستند و یا فاقد آن هستند و حتی ممکن است از تاریخ انقضای این محصولات هم گذشته باشد، برای مصرف کنندگان مضر و سلامت آنان را به خطر می‌اندازد.

افزایش ۳۰ درصدی قیمت‌ها نسبت به سال گذشته تا ثبات قیمت در بازار شب عید

رئیس اتحادیه لوازم آرایشی-پزشکی و بهداشتی مرکز مازندران با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی محصولات نسبت به سال گذشته، گفت: خوشبختانه کمبودی در بازار وجود ندارد و با توجه به ثبات چندین ماهه قیمت‌ها در بازار، به نظر می‌رسد این ثبات برای بازار شب عید نیز حفظ بماند.

زاهدی با بیان اینکه میزان خرید و فروش محصولات داخلی و خارجی در واحدهای صنفی بستگی به متصدیان این واحدها در انتخاب کالاها از شرکت‌های توزیع کننده دارد؛ بیان کرد: خوشبختانه طی سالیان اخیر شاهد افزایش تولیدات داخلی بودیم و در حال حاضر کسبه به سمت عرضه و فروش تولیدات داخلی راغب‌تر هستند و این امر در حال گسترش است.

نقش بی‌بدیل مصرف‌کنندگان در جلوگیری از عرضه محصولات تقلبی
جدا از نقش موثر و بازدارنده دستگاه‌های نظارتی نظیر تعزیرات حکومتی در جلوگیری از عرضه کالاهای قاچاق و تقلبی در بازار، این خریداران محصولات آرایشی و بهداشتی هستند که در کف بازار حضور دارند و بهتر از هر کسی، مطلع از تقلبی بودن اجناس دارند و این یعنی اینکه مصرف‌کنندگان نقش بسزایی در جلوگیری از عرضه لوازم آرایشی تقلبی دارند.

چینی‌ها بازار لوازم آرایشی و بهداشتی کشور را شکننده کردند
هر چند در این گزارش، ضمن اشاره به صدمات گاه جبران ناپذیر استفاده از لوازم آرایشی تقلبی و قاچاق به دلیل کیفیت پایین این محصولات و عدم مشخص بودن تاریخ تولید و انقضای آن، بر عدم اصالت و نیز واردات قانونی محصولات امریکایی موجود در بازار و زیان استفاده از آن اشاره شد اما باید بگوییم حجم زیادی از کالاهای قاچاق و تقلبی این بازار به محصولات آرایشی چینی بر می‌گردد که سهم بسزایی در بازار این کالا در کشور را از آن خود کرده است.

سیطره محصولات تقلبی و قاچاق بر بازار لوازم آرایشی
بازار داغ مصرف لوازم بهداشتی و آرایشی از یک‌سو و عدم تطابق تولیدات داخلی با نیاز کشور باعث شده محصولات تقلبی و قاچاق در پوشش برندهای معتبر، بازار نه تنها مازندران، بلکه تمام کشور را قبضه کنند و این در حالی‌ است که لوازم بهداشتی و آرایشی همواره در رده‌های نخست، لیست کالاهای مکشوفه قاچاق قرار دارد.

اما جدا از آن‌چه که در این گزارش، موضوع اصلی بحث بوده است؛ وقتی به آمار غیر رسمی منتشره از سوی یک گروه سنجش آماری در سال ۹۵ نگاه می‌اندازیم که در آن اعلام شده است که استان مازندران در کنار استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، البرز، خراسان جنوبی و ایلام، جزو استان‌هایی است که زنان ۱۵ ساله و بیشتر در این استان، بیشترین هزینه ماهانه کالاهای آرایشی را در سطح کشور دارا هستند، به این نتیجه می‌رسیم که این استان، یکی از پرمصرف کننده‌ترین لوازم آرایشی و بهداشتی در سطح کشور است که با توجه به مخاطرات استفاده از کالاهای قاچاق و تقلبی، ضمن ضرورت اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی رسانه‌ها و سایر ارگان‌های ذیربط در هوشیاری خریداران این محصولات، احتمال مشکلات استفاده از این محصولات نیز در این استان بیشتر از سایر استان‌های کشور است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

18 + 4 =