کد خبر : 16228
تاریخ انتشار : جمعه 2 اکتبر 2015 - 19:48
-

هماوردی صنعتگران و تولیدکنندگان ایرانی با خارجی ها/ لزوم افزایش حمایت دولت از صنایع داخلی

هماوردی صنعتگران و تولیدکنندگان ایرانی با خارجی ها/ لزوم افزایش حمایت دولت از صنایع داخلی

یازدهمین نمایشگاه آب و تاسیسات آب و فاضلاب تهران فرصتی ارزشمند برای شرکت های ایرانی و تولیدکنندگان و صنعتگران داخلی بود تا ضمن ارزیابی توانمندی های خود با شرکت های رقیب خارجی، به حضور قوی و پایدار در عرصه های منطقه و بین الملل بیندیشند.

به گزارش قائم آنلاین،اما آنچه در این میان از اهمیتی مضاعف برخوردار است لزوم حمایت دولت از فعالان اقتصادی داخلی در فضای پساتحریم و رفع و رجوع مشکلات آنان است.
از چهارم مهر ماه گذشته یازدهمین نمایشگاه بین المللی آب و تاسیسات آب و فاضلاب با حضور شرکت های مختلف داخلی و خارجی در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران آغاز به کار کرد.
در این نمایشگاه که تا هفتم مهر ماه به طول انجامید، بیش از ۲۷۰ شرکت داخلی و ۵۶ شرکت خارجی آخرین دستاوردها و توانمندی های خود در صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب را در این نمایشگاه در مقابل دیدگان علاقه مندان، سرمایه گذاران و عموم مردم قرار دادند.
به گفته حمید چیت چیان وزیر نیرو، حضور در این نمایشگاه بهترین فرصت است برای اینکه شرکت های آب و فاضلاب، آب منطقه ای و سایر صنایع بتوانند نیازهای خود را با عقد قراردادهای مناسب و ارتقای سطح همکاری ها با سایر شرکت های خارجی تامین کنند.
وی خاطرنشان کرد: همه شرکت های تولیدکننده تجهیزات، لوله ها، اتصالات، پمپ ها، سیستم های تصفیه کننده آب و فاضلاب و غیره در این نمایشگاه حضور داشتند و خوشبختانه شاهد بودیم محصولات شرکت های ایرانی مطابق بالاترین سطح استانداردهای روز دنیا عرضه و ارائه شده است.
در این گزارش میدانی با سرکشی به غرفه های مختلف و حضور در جمع مدیران، سرمایه داران، سرمایه گذاران و حاضران در نمایشگاه آخرین وضعیت صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب و مسائل و مشکلات مبتلابه فعالان این عرصه مهم و زیربنایی اقتصادی را مورد بررسی قرار دادیم.

** وزارت نیرو بدهی های خود به پیمانکاران را پرداخت کند
رضا سردشتی که در زمینه طراحی و احداث تصفیه خانه های آب و فاضلاب فعالیت می کند، به خبرنگار ایرنا، گفت: شرکت متبوعش از سابقه ی ۲۳ ساله در اجرای طرح های آب و فاضلاب برخوردار است و تاکنون بیش از ۶۰ پروژه در حوزه های شهری و صنعتی اجرا کرده است.
وی با اشاره به مشکلات فراروی این صنعت، افزود: یکی از مهمترین موضوعاتی که فعالان این حوزه را آزار می دهد، سوءمدیریت در وزارت نیرو است؛ مساله ای که از دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد وجود داشته و هنوز بطور کامل ریشه کن نشده است.
سردشتی تصریح کرد: به موجب این مدیریت، شرکت هایی که از روابط و لابی های قویتری برخوردار باشند موفق به گرفتن کار و اجرای پروژه ها می شوند، اما به دیگر شرکت ها کاری ارجاع نمی شود.
وی با اشاره به مشکلات مالی دولت در پیشبرد پروژه های عمرانی، بدهی های وزارت نیرو به پیمانکاران و رفتار بعضا نامناسب دولتی ها با طلبکاران را از دیگر مشکلات این بخش برشمرد و گفت: بسیاری از شرکت های مجری طرح ها به بانک ها بدهکارند و با دیرکرد وزارت نیرو در تسویه حساب با شرکت ها، با جرایم دیرکرد بانکی مواجه می شوند و حتی امیدی به دریافت اصل پولشان ندارند؛ این در حالی است که شرکت های سوگلی و دارای روابط قوی مطالبات شان را دریافت می کنند.
این فعال اقتصادی تاکید کرد: مشکل وقتی دو چندان می شود که می بینیم با وجود نداشتن پول کافی، دولتمردان به تعریف پروژه های جدید نیز اقدام می کنند.
وی با ابراز گلایه مندی شدید از بی برنامگی و آشفتگی در دوران دولت های نهم و دهم، ادامه داد: سیاست های ارزی دولت در آن زمان، قابلیت رقابت پذیری این شرکت را در تولید برخی تجهیزات به صفر رسانید، به طوری که مجبور به تعطیلی واحد تولیدی خود شدیم.
سردشتی اضافه کرد: متاسفانه این مشکل کماکان ادامه دارد و دولت هم نمی تواند در مدت زمان کوتاهی قیمت ارز را واقعی کند.
وی خاطرنشان کرد: با این وجود امید زیادی به دولت یازدهم بسته ایم و آنچه در کردار اقتصادی این دولت دیده می شود رفتار عقلایی و حساب شده است.

** آثار سوء و زیانبار تحریم ها و فشارهای اقتصادی
یکی دیگر از مدیران شرکت های خصوصی حاضر در نمایشگاه که نخواست نامش فاش شود، در بیان مشکلات خود تصریح کرد: یکی از اصلی ترین مشکلات، نحوه پرداخت مطالبات از سوی مراکز دولتی و خصوصی است که معمولا با تاخیر و دیرکرد همراه است و این مساله تادیه تسهیلات دریافتی را با تاخیر و جریمه دیرکرد همراه می کند.
وی گفت: بسیاری مراکز فقط به خرید دستگاه ها و تجهیزات مورد نظرشان در بازار اقدام می کنند و خود را از دریافت مشاوره بی نیاز می دانند، در حالی که دریافت مشاوره (که به صورت رایگان انجام می شود) در خرید اجناس خوب، بادوام و باکیفیت تاثیرگذار است.
این مدیر شرکت خصوصی با اشاره به مشکلات واردات کالاها و تجهیزات در دولت گذشته، افزود: به دلیل اعمال تحریم های ظالمانه ناگزیر از دور زدن تحریم ها به اشکال مختلف بودیم که همین مساله منجر به طولانی شدن زمان تامین تجهیزات و چندین برابر شدن هزینه ها می شد.
وی اظهار داشت: دولت گذشته تحریم ها را کاغذپاره توصیف می کرد، در حالی که شاهد آثار سوء و زیانبار آن بر اقتصاد کشور و بطور مشخص فعالیت خود بودیم.
این فعال اقتصادی بطور نمونه از معدوم شدن اجناس خریداری شده به ارزش دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال متعلق به این شرکت از سوی کشوری ثالث در زمان فعالیت دولت دهم خبر داد و تصریح کرد: کشوری که برای دور زدن تحریم ها انتخاب شده بود با اعمال تحریم های آمریکایی ها علیه ایران، اجناس پیشگفته را معدوم و حتی هزینه های معدوم سازی را نیز از این شرکت دریافت کرد.
وی افزود: امید زیادی به رفع تحریم ها داریم و قطعا گشایش های خوبی در تمام حوزه های اقتصاد ایجاد خواهد کرد.
این مدیر همچنین با اشاره به مشکلات بخش تولید، یادآور شد: عمده مشکلات مربوط به مباحث کارگری است، به طوری که نیروی کار خوب، متعهد و متخصص کم داریم و کارگران و بسیاری کارکنان ایرانی راحت طلب شده اند.

** نوسانات نرخ ارز، عامل دودلی واردکنندگان
رضا معصومی که به عنوان پیمانکار شرکت های آب و فاضلاب فعالیت می کند و شرکت متبوعش تاکنون بیش از ۸۰ پروژه در سطح کشور به اجرا رسانده است، کمبود نقدینگی را مهمترین و اصلی ترین مشکل خود برشمرد که عمدتا از مطالبات از دولتی ها ناشی می شود.
وی نوسانات نرخ ارز که در دوران فعالیت دولت دهم به اوج خود رسیده بود را عامل عدم اطمینان از خرید و واردات اجناس که تصمیم گیری ها را در این شرکت با شک و تردید همراه ساخته بود، عنوان کرد.
معصومی ادامه داد: متاسفانه مقوله فاضلاب و ارزش و اهمیت آن در کشور به خوبی جا نیفتاده و مردم کمتر به آن رغبت نشان می دهند؛ در این زمینه سازمان حفاظت محیط زیست می تواند عملکرد بهتری داشته باشد.

** لزوم شفاف سازی دولت در مساله مالیات ها و بیمه
مدیر فروش یکی از شرکت های حاضر در نمایشگاه نیز به ایرنا گفت: متاسفانه اقتصاد دولتی ایران یکی از بزرگترین موانع تولید و رونق اقتصادی کشور است و تاکنون هیچ دولتی در جهت کاهش تصدی گری و واگذاری امور به بخش خصوصی اقدام نکرده است.
عباس دهقان، کار کردن با شرکت های آب و فاضلاب را بسیار مشکل ارزیابی کرد، چرا که سیستم حاکم بر آنها دولتی بوده و تمام ارزیابی ها، تصمیم گیری ها و عملکردشان وابسته به مراجع فرادستی شان است.
وی که در زمینه ابزار و حسگرهای اندازه گیری و سیستم های کنترل پمپ خانه ها، مخازن و چاه های آب فعالیت می کند، خاطرنشان کرد: تا سال ۸۰ این شرکت واردکننده بسیاری از محصولات بود، اما با انجام بیش از چهار سال تحقیق و نمونه سازی، امروز بدون کمک مالی دولت به مرحله تولید انبوه همان کالاهای وارداتی رسیده ایم.
این مدیر فروش با بیان اینکه محصولات شرکت شان هم اینک از استاندارد CE اروپا برخوردار است، تصریح کرد: در این مسیر درخواست هیچگونه کمک از دولت نداشتیم، اما در مقابل انتظار سنگ اندازی نیز نداشتیم که متاسفانه برخی دولتی ها مشکلاتی را برایمان ایجاد می کردند.
وی بااشاره به توافقات هسته ای با ۱+۵، باز شدن درب های کشور به سوی سایر کشورها را عاملی در جهت رونق اقتصاد و پیشرفت کشور توصیف کرد که منجر به ارتقای کیفی و رقابتی شدن محصولات می شود.
دهقان یادآور شد: با وجود تحریم ها و مشکلات ناشی از آن و همچنین دولتی بودن بسیاری امور، چهار سالی در رکود و عدم رونق بسر بردیم و در شرایط کنونی فقط با ۴۰ درصد ظرفیت و توانمندی خود کار می کنیم.
وی یکی دیگر از مشکلات مبتلابه شرکت متبوع خود را مساله مالیات ها و بیمه برشمرد و ادامه داد: بطور مثال در زمان انعقاد قرارداد فروش با شرکت های آبفا، به رغم بیمه بودن تمام پرسنل آنها ۱۷ تا ۲۰ درصد رقم قرارداد به عنوان هزینه بیمه کسر می شود که اصلا معنی و مفهومی ندارد.
این مدیر فروش گفت: هرچقدر تاکنون در این زمینه به صحبت نشستیم فایده نداشته است و هر زمان بخشنامه های مربوطه را مطالبه می کنیم، بحث محرمانه بودن آنها را پیش می کشند.
وی گفت: عاملی که به این مساله دامن می زند، انحصاری و عدم رقابتی بودن بیمه در ایران است که به یکی از معضلات اصلی تولید تبدیل شده است.
این فعال اقتصادی، اعمال مالیات در مراحل مختلف خرید مواد اولیه، تولید، ارزش افزوده و غیره را عاملی برای عدم رونق تولید توصیف و تصریح کرد: طی سال های فعالیت دولت های نهم و دهم، سرمایه گذاران اعتماد خود به دولت را از دست داده اند که دلیل اصلی آن دخالت های زیاد دولت در امور تولیدکنندگان است.
وی تاکید کرد: دولت باید به ارائه راهکارهای دقیق برای استیفای حقوق تولیدکنندگان بپردازد و مساله بیمه و مالیات ها را بطور روشن و دقیق مشخص کند.
دهقان بااشاره به واردات برخی تجهیزات از سوی این شرکت، تصریح کرد: به دلیل تحریم ها، انجام مراودات مالی از طریق بانکی امکان پذیر نیست و برای حل این مشکل به صرافی ها روی آورده ایم که این مساله افزایش هزینه های انتقال پول را به دنبال داشته است.
وی اضافه کرد: دور زدن تحریم ها با واردات برخی کالاها و تجهیزات با واسطه کشورهای ثالث، موضوع دیگری بود که زمان و هزینه واردات را چندین برابر می کرد و هنوز نیز با این مشکلات دست و پنجه نرم می کنیم.

** ایران، بازاری امیدوارکننده و در عین حال چالش برانگیز/ شرکت های ایرانی پیشرفت های چشمگیری داشته اند
‘لارس اسپد’ یکی از تولیدکنندگان آلمانی حاضر در نمایشگاه که در زمینه ماشین آلات آب و فاضلاب، شیرین کردن آب دریا و دستگاه های خنک کننده آب فعالیت می کند، به ایرنا گفت: برای ششمین بار است در ایران حاضر می شود، بازار ایران امیدوارکننده و در عین حال چالش برانگیز است.
وی گفت: در حالی که سطح تقاضای محصولات این شرکت در ایران بالاست، اما هنوز برای سفر کردن و حضور در این کشور با مشکلاتی مواجه هستیم و امور مالی و بانکی به خوبی انجام نمی شود.
این فعال اقتصادی، حضور در یازدهمین نمایشگاه بین المللی آب و تاسیسات آب و فاضلاب ایران را فرصتی برای عرضه و ارائه محصولات کشور خود برشمرد و تصریح کرد: ما قادریم برای پروژه های آب و فاضلاب و آب دریا در ایران راه حل های نوینی ارائه کنیم.
وی افزود: شرکت های ایرانی اگر از فناوری های روز آلمانی ها استفاده کنند، قطعا با کاهش هزینه ها مواجه خواهند شد؛ هرچند شرکت های ایرانی طی سال های گذشته پیشرفت های چشمگیری داشته اند و حتی می توان به توسعه روابط و همکاری ها با آنها اندیشید.

** شرکت های ایرانی در فناوری آب و فاضلاب حضور قدرتمندی در نمایشگاه داشتند
‘تولونای ییلدیز’ مدیرعامل شرکت ترکیه ای YEO ضمن ابراز خرسندی از نخستین حضور خود در نمایشگاه بین المللی آب و تاسیسات آب و فاضلاب ایران با بیان اینکه دربخش اتوماسیون صنعتی، حضور شرکت ها در یازدهمین نمایشگاه بین المللی آب و تاسیسات آب و فاضلاب کم رنگ بود، افزود: شرکت های ایرانی از نظر تولید پمپ، لوله و اتصالات و همچنین تکنولوژی آب و فاضلاب حضور قدرتمندی دارند.
ییلدیز هدف اصلی از حضور در یازدهمین نمایشگاه بین المللی آب و تاسیسات آب و فاضلاب را انتقال و تبادل اطلاعات با سایر شرکت ها ذکر و اضافه کرد: این شرکت با شرکت های اروپایی تماس زیادی داشته است و به دانش روز در اتوماسیون صنعتی دسترسی دارد و تمایل داریم با برقراری ارتباط با شرکت های ایرانی، این دانش را در اختیار این شرکت ها نیز قرار دهیم و در صورت تمایل شرکت های ایرانی، حاضر هستیم به صورت مشترک در پروژه های ایران و سایر کشورها شرکت کنیم.

** آثار خودکفایی در محصولات و تجهیزات فنی و صنعتی ایران مشهود است
‘ابراهیم آک دمیر’ مدیرعامل شرکت ترکیه ای ‘آس تکنیک’ نیز به ایرنا گفت: محصولات ارائه شده در نمایشگاه نشان می دهد شرکت های ایرانی به دستاوردهای بالایی در صنعت آب و فاضلاب دست یافته اند و به خوبی می توان نشانه های پیشرفت و آثار خودکفایی را در محصولات و تجهیزات فنی و صنعتی ایران مشاهده کرد.
وی در مقایسه ایران امروز با ایران پیش از تحریم ها، گفت: پیشرفتی که امروز در بخش های علمی و تکنولوژی در ایران ملاحظه می شود حاصل استفاده خوب ایرانیان از شرایط ایجاد شده در زمان تحریم است و به خوبی می توان نشانه های پیشرفت و آثار خودکفایی را در محصولات و تجهیزات فنی و صنعتی ایران مشاهده کرد.
وی کیفیت تجهیزات و محصولات ساخت ایران بالا دانست و افزود: تجهیزات ساخت ایران بر تجهیزات بسیاری از کشورهای خاورمیانه ارجحیت دارد.
وی فضای نمایشگاه را یک فضای تبادل تجربه، فناوری، علم، تکنیک و فضای تبادل اندیشه دانست و تاکید کرد: برای انتقال تکنولوژی و همکاری با شرکت های ایرانی، آمادگی داریم.
آنچه از فحوای کلام شرکت کنندگان ایرانی و خارجی حاضر در یازدهمین نمایشگاه بین المللی آب و تاسیسات آب و فاضلاب پیدا بود، پیشرفت روزافزون صنعت آب به رغم شرایط تحریم ها و فشارهای اقتصادی ظالمانه دشمنان بود که حتی در مواردی شرکت های خارجی به این مساله اعتراف کرده و خواهان افزایش سطح همکاری ها با شرکت های ایرانی شده اند.
در این میان، اما با توجه به اینکه صنعت آب و تاسیسات فاضلاب در زمان تحریم ها کشور را سرپا نگه داشته و با تبدیل تهدید به فرصت و خلق ابتکار عمل، به ارتقای روزافزون و کیفیت بخشی به محصولات و تولیدات خود اندیشیده است، امروز نوبت دولتمردان و تصمیم سازان اقتصادی کشور است تا هرچه بیشتر از این صنایع حمایت کرده و زمینه های رشد و بالندگی آنها تا قطع وابستگی به خارج کشور و خودکفایی میسور سازند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

12 − 9 =