مدارک ثبت برند و دیگر نکات مربوط به برند تجاری با هانا ثبت
به گزارش قائم آنلاین، بنابر اعلام هانا ثبت، زمانی که میخواهید یک کسبوکار جدید راه بیندازید، اولین مرحله بعد از ثبت شرکت، با توجه به نوع فعالیتی که در پیشگرفتهاید، احتمالاً نیاز به ثبت برند خواهید داشت. برند یا نام تجاری چیست؟ برند به خدمت یا محصولی گفته میشود که در جامعه دارای اعتبار و
به گزارش قائم آنلاین، بنابر اعلام هانا ثبت، زمانی که میخواهید یک کسبوکار جدید راه بیندازید، اولین مرحله بعد از ثبت شرکت، با توجه به نوع فعالیتی که در پیشگرفتهاید، احتمالاً نیاز به ثبت برند خواهید داشت.
برند یا نام تجاری چیست؟
برند به خدمت یا محصولی گفته میشود که در جامعه دارای اعتبار و ارزش اجتماعی باشد. این اعتبار باعث میشود افراد نسبت به برند حس مالکیت داشته باشند. به همین خاطر یکی از مهمترین وظایف هر شرکتی پیدا کردن راهی برای جلبتوجه و وفاداری مشتری است.
لغت برند به زبان انگلیسی، به معنای نشان تجاری یا نماد شناخته میشود که ارائهدهنده محصول یا خدمت خاصی است که بهوسیله این برند از سیار محصولات مشابه متمایز خواهد شد. درواقع برند، شامل تمام مفاهیم و ویژگیهایی است که با نام شرکت و خدمات گرهخورده است. اولین قدم برای شروع تجارت، ثبت برند و علامت تجاری شرکت است.
چرا برند خود را ثبت کنیم؟
با ثبت برند شرکت خود، مطمئن میشوید که حقوق کالا یا خدمات مدنظر بهصورت انحصاری در اختیار شماست. به این معنا که میتوانید خدمات یا محصولات خود را در ازای دریافت مبلغ به دیگران فروخته یا حق انحصاری آن را اجاره دهید. توجه داشته باشید که انحصار یک برند از نظر زمانی متفاوت است ولی قابلیت تمدید شدن را دارد.
ثبت برند همچنین باعث میشود، تلاشهای رقبا برای سوءاستفاده از علامت یا آرم شرکت شما، بینتیجه بماند. از دیدگاه وسیعتر، علامت تجاری یا برند، با رسمیت بخشیدن به کسبوکار شما، تضمین میکند سود حاصل از آن، به صاحبان و شرکا چه داخلی و چه در سطح بینالملل میرسد و این باعث جذب سرمایهگذار و افزایش اعتبار جهانی خواهد شد.
مدارک ثبت برند به شرح زیر میباشد
مدارک ثبت برند (اشخاص حقیقی)
· کپی برابر اصل شده شناسنامه، کارت ملی و کد پستی
· ارائه پروانه بهرهبرداری یا مجوز تولید
· امضای وکالتنامه
· کارت بازرگانی به نام شخص دارنده جواز (برای برندهای غیرفارسی)
· تصویر علامت تجاری به ابعاد ۸ در ۸ سانتیمتر
مدارک موردنیاز برای ثبت برند تجاری (اشخاص حقوقی)
· ارائه پرونده بهرهبرداری یا مجوز تولید
· تصویر اولین روزنامه رسمی شرکت
· کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی دارندگان حق امضای اوراق بهادار شرکت
· کارت بازرگانی
· تصویر علامت تجاری
· امضای وکالتنامه
برای انتخاب عنوان برند به چه مسائلی توجه کنیم؟
برای ثبت برند میبایست عنوان مناسبی برای کسبوکار خود در نظر بگیرید.
۱- اسامی و علائم مشهور و شناختهشده غیرقابل ثبت هستند.
۲- صفات و اسامی که توصیفی یا عام هستند، بهتنهایی قابل ثبت نخواهند بود.
۳- اسامی غیرمعقول، غیر اسلامی و یا مخالف با شئونات اخلاقی قابلیت ثبت نخواهند داشت.
۴- شباهت بیشتر از ۵۰ درصد با سایر نامهای تجاری، شانس ثبت علامت را پایین میآورد.
۵- استفاده از نامهای ترکیبی و چند سیلابی، در صورت نبودن عین نام در طبقه کالای درخواستی، احتمال پذیرش ثبت برند را بالاتر میبرد.
۶- عنوان یا نام علامت میتواند از کلمات فارسی، لاتین و یا ترکیب آنها باشد.
۷- اعداد بهصورت فارسی یا انگلیسی بهتنهایی امکان ثبت ندارند.
طبق قانون، ثبت چه علامتهای تجاری ممنوع است؟
انتخاب و ثبت برند تجاری بسته به قوانین و شرایط کشورها مشخص میشود. بر اساس ماده ۵ قانون اساسی کشور، ثبت علائم زیر ممنوع میباشد:
· پرچم رسمی کشور ایران با علامت مخصوص جمهوری اسلامی
· پرچمهای منتسب به دولت و کشور و هرگونه پرچم منع شده توسط دولت ایران
· علامت هلالاحمر، نشانها و آرمهای دولتی
· علامت تجاری موسسات رسمی مانند صلیب سرخ، رجاء، نیروی زمینی و…
· علائمی که اخلالکننده نظم عمومی و در منافات با عفت عمومی باشد.
· کلمات عام: مانند کتاب یا رایانه که بهتنهایی قابل ثبت نیستند. چراکه اشاره به یک محصول و دستهدارند.
· کلمات توصیفکننده: ماننده خوشمزه یا عالی که بدون پسوند یا پیشوند قابل ثبت نیستند. چراکه برای توصیف محصول و خدمات استفاده میشوند.
· علائم گمراهکننده: علامتی که در نظر میگیرید، میبایست ارتباط حداقلی با زمینه فعالیت داشته باشد.
· کلیه پرچمها، نشانهای سلطنتی، علائم رسمی دولتی و نشان کشور و سازمانهای بینالمللی که نمونه آنها در دفتر بینالمللی سازمان جهانی ثبتشده باشد، معمولاً قابل ثبت دوباره نیستند مگر با شرایط و مجوز مراجع ذیربط.
همینطور علائمی که مشابه یا عین آن قبلاً ثبتشده باشد و متعلق به فرد یا شرکت دیگری باشد، قابل ثبت نخواهد بود. دقت کنید در این صورت، تقدم باکسی است که تاریخ تقاضای وی زودتر باشد.
برای ثبت برند شرکت خود به کجا مراجعه کنیم؟
ابتدا باید پروندهای در سازمان ثبتاسناد و املاک کشور تشکیل بدهید. پس از تشکیل پرونده و ارجاع به کارشناسان سازمان اداره مالکیت صنعتی، وضعیت پرونده بین ۴۵ تا ۱۲۰ روز مشخص خواهد شد. در این مرحله ممکن است با چند پاسخ روبهرو شوید.
۱- تایید پرونده: زمانی که مدارک و درخواست شما با هیچ قانون و مقرراتی مغایرت نداشته و برند شما قابل ثبت است.
۲- رد کامل: پرونده دچار مشکل است و امکان پیگیری نیز وجود ندارد.
۳- نقص پرونده: در این حالت ممکن است مدارک یا مجوزهای پرونده شما با نقص روبهرو باشد. پس از رفع نقص و مشکل مطرح شده، میتوانید دوباره درخواست داده و برند خود را ثبت کنید.
برای دریافت خدمات اجرا و مشاوره ثبت شرکت میتوانید با شماره ۴۴۲۸۸۳۶۰ – ۰۲۱ تماس گرفته و یا از وبسایت ثبت شرکت هانا ثبت بازدید کنید.
برچسب ها :اداره ثبت ، صنعت،مشاوره
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0