کد خبر : 175149
تاریخ انتشار : جمعه 9 آگوست 2019 - 14:40
-

محدودیت در تامین تجهیزات آزمایشگاهی

محدودیت در تامین تجهیزات آزمایشگاهی

به گزارش قائم آنلاین، دکتر سید علی‌رضا وکیلی در گفت‌وگو ، در مورد تاثیر تحریم‌ها بر آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها اظهار کرد: در این خصوص نشست‌های متعددی با حضور مسئولان ذی‌ربط جهت ارائه راهکارهای متناسب با شرایط فعلی کشور تشکیل شد. وی ادامه داد: پیرو جلسات برگزار شده، شبکه‌سازی جهت تسهیل در ارائه خدمات، استفاده بهینه و

به گزارش قائم آنلاین، دکتر سید علی‌رضا وکیلی در گفت‌وگو ، در مورد تاثیر تحریم‌ها بر آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها اظهار کرد: در این خصوص نشست‌های متعددی با حضور مسئولان ذی‌ربط جهت ارائه راهکارهای متناسب با شرایط فعلی کشور تشکیل شد.

وی ادامه داد: پیرو جلسات برگزار شده، شبکه‌سازی جهت تسهیل در ارائه خدمات، استفاده بهینه و به اشتراک‌گذاری تجهیزات و مواد مصرفی آزمایشگاهی، جلوگیری از خریدهای موازی در سطح دانشگاه و منطقه ۹ و همچنین استفاده حداکثری از تجهیزات ساخت داخل که استانداردهای لازم را کسب کرده‌اند در دستور کار مدیریت شبکه آزمایشگاه های دانشگاه فردوسی مشهد قرار گرفته است.

مدیر شبکه آزمایشگاه‌های دانشگاه فردوسی ادامه داد:  لزوم مدیریت منابع مالی موجود و در نتیجه افزایش توجه دانشگاه‌ها به استفاده از ظرفیت‌های داخلی سبب ایجاد رقابت بین تولیدکنندگان تجهیزات و مواد مصرفی آزمایشگاهی شده بر همین اساس انتظار می‌رود با افزایش حمایت دولت‌مردان از محصولات ساخت داخل و توجه سازندگان به ارتقاء کیفیت محصولات و خدمات خود، بستر لازم جهت رونق بازار فروش تجهیزات ساخت داخل مهیا شود.

وکیلی درمورد گلایه دانشجویان تحصیلات تکمیلی از نحوه نوبت‌دهی برای آزمایشگاه‌ها بیان کرد: زمان و حجم کار برای هر دستگاه با توجه به نوع دستگاه، بازه زمانی مورد نیاز برای انجام آزمایش‌ها، تعداد کارشناسان، بازه زمانی فعالیت آزمایشگاه و … تعیین و به صورت هفتگی در سیستم نوبت‌دهی پورتال خدمات آزمایشگاهی دانشگاه فردوسی مشهد ثبت می‌شود. متقاضیان استفاده از خدمات آزمایشگاهی با مراجعه به این پورتال و ثبت تعداد نمونه‌ها یا آزمایش‌های مورد نیاز به صورت خودکار توسط سیستم نوبت‌دهی می‌شوند.

وی افزود: بدیهی است که در برخی مقاطع زمانی( مانند ایام تابستان)، به دلیل کاهش فعالیت‌های آموزشی و گرایش بیشتر به فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی از سوی اساتید دانشگاه و دانشجویان تحصیلات تکمیلی، با توجه به افزایش میزان درخواست‌ها، خدمات‌دهی به متقاضیان با تاخیر انجام می شود.  به منظور رفع این مشکل مدیریت شبکه آزمایشگاه‌های دانشگاه در جهت تسهیل انجام کار متقاضیان با آزمایشگاه‌های توانمند درون و برون دانشگاهی تفاهم نامه‌هایی را منعقد کرده و در صورت ترافیک بالای یک دستگاه و وجود دستگاه مشابه در یکی از آزمایشگاه‌های طرف تفاهم، متقاضی به آزمایشگاه مذکور معرفی می‌شود. تعرفه دستگاه‌های مشابه در آزمایشگاه‌های زیر مجموعه شبکه آزمایشگاهی و آزمایشگاه‌های دارای تفاهم نامه با شبکه یکسان‌سازی شده است.

مدیر شبکه آزمایشگاه‌های دانشگاه فردوسی با اشاره به اینکه «پیرو سیاست‌های معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد در راستای یکپارچه‌سازی فعالیت‌های واحدهای آزمایشگاهی، مدیریت شبکه آزمایشگاه‌های دانشگاه فردوسی مشهد در سال ۱۳۹۶ برای ارائه خدمات تخصصی و همچنین پشتیبانی از علوم و فناوری‌های پیشرفته تاسیس شد»، گفت: این شبکه مجموعه به هم پیوسته‌ای از گروه آزمایشگاه‌ها شامل آزمایشگاه‌های اختصاصی دانشکده‌ها، پژوهشکده‌ها و آزمایشگاه‌های متمرکز،  اداره برنامه‌ریزی، پشتیبانی و نظارت بر آزمایشگاه‌ها شامل ایمنی، بهداشت و محیط زیست، نظارت، تعمیر و نگهداری، برنامه‌ریزی و پشتیبانی است که در چارچوب آیین نامه‌های مستقل راهبری و مدیریت می‌شود.

وی ادامه داد:  نیازسنجی، برنامه‌ریزی و خرید تجهیزات و مواد مصرفی آزمایشگاهی، بررسی پیشنهاد تاسیس آزمایشگاه جدید و صدور مجوز آن، تعیین وتصویب تعرفه ارائه خدمات آزمایشگاهی، تدوین آیین‌نامه‌های مرتبط، انعقاد تفاهم‌نامه با آزمایشگاه های دارای قابلیت خدمات‌دهی و … از جمله ماموریت‌های این مدیریت محسوب می‌شود.

مدیر شبکه آزمایشگاه‌های دانشگاه فردوسی خاطرنشان کرد:  تمام آزمایشگاه‌های تحقیقاتی کشور به لحاظ منطقه جغرافیایی به ۹ بخش تقسیم شده‌اند که دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان دبیر منطقه ۹ تعیین شده است. بر همین اساس تمامی سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات اجرایی در خصوص ارائه خدمات آزمایشگاهی، راه اندازی و تجهیز آزمایشگاه‌های مورد نیاز و… با توجه به ظرفیت‌های موجود در دانشگاه و منطقه تنظیم می‌شود.

وکیلی در مورد به‌روز بودن تجهیزات آزمایشگاه‌های دانشگاه فردوسی گفت: نیازهای تجهیزاتی تمام واحدهای آزمایشگاهی در سطح دانشگاه در ابتدای هر سال با مشورت مسئولین مرتبط تعیین، اولویت‌بندی و بر اساس بودجه تخصیص داده شده در دو نوبت طی سال خریداری می‌شود. در سال ۱۳۹۷  حدود ۸۰ درصد از تجهیزات مورد نیاز اعلام شده توسط دانشکده‌ها و پژوهشکده‌ها تامین و خریداری شده است. همچنین در سال های گذشته، با وجود محدودیت‌های موجود در حوزه اعتبارات، آزمایشگاه مرکزی دانشگاه به تجهیزات فوق پیشرفته‌ای چون XRD، اولتراسانتریفیوژ، GC/MS و… مجهز شده است.

وی ادامه داد:  در حال حاضر بودجه مورد نیاز برای به‌روزرسانی و تجهیز آزمایشگاه‌های با قابلیت ارائه خدمات فوق تخصصی مانند آزمایشگاه مرکزی و مرکز فناوری‌های پیشرفته به تجهیزات فناوری بالا (High Tech) و تجهیز آزمایشگاه‌های در حال تاسیس برآورد شده و فرآیند لازم به منظور جذب اعتبارات مورد نیاز در دست پیگیری است.

مدیر شبکه آزمایشگاه های دانشگاه فردوسی خاطرنشان کرد: خوشبختانه برنامه‌ریزی‌های لازم جهت گسترش و تامین نیازهای آزمایشگاه ها در سطح دانشگاه و منطقه از سال ۱۳۹۲ به طور جدی در دستور کار معاونت پژوهش و فناوری قرار داشته است. بر این اساس تاکنون آزمایشگاه‌های متعددی در سطح دانشگاه جهت رفع نیازهای دانشجویان، اساتید و صنایع استان تاسیس و راه اندازی شده است. احداث و راه اندازی مرکز فناوری‌های پیشرفته برای ارائه خدمات آزمایشگاهی به پژوهشگران، شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع فعال استان و آزمایشگاه‌های جامع در سه دانشکده کشاورزی، دامپزشکی و علوم به منظور خدمات‌رسانی به اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی از جمله اقداماتی است که در همین راستا در سال‌های اخیر انجام شده است.

وکیلی تصریح کرد: در حال حاضر جلساتی با وزارت عتف (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) در خصوص میزان منابع مالی لازم برای تاسیس آزمایشگاه ملی در سطح منطقه ۹ برگزار شده است و نحوه تامین آن در دست پیگیری است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × یک =