“مدلینگ غربی”، نابودکننده هویت ایرانی اسلامی
به گزارش قائم آنلاین، فضای مجازی باشگاه بازی پرجاذبهای است که غربیها آن را بوجود آوردهاند تا با دعوت از دیگران آنها را تحت قواعد خود در هریک از زمینهای پر تنوع به فعالیت در مسیر منویات خویش وادارند و از بازیگران، آن بسازند که خود میخواهند. یکی از زمینهای متعدد این باشگاه اینستاگرام است.
به گزارش قائم آنلاین، فضای مجازی باشگاه بازی پرجاذبهای است که غربیها آن را بوجود آوردهاند تا با دعوت از دیگران آنها را تحت قواعد خود در هریک از زمینهای پر تنوع به فعالیت در مسیر منویات خویش وادارند و از بازیگران، آن بسازند که خود میخواهند. یکی از زمینهای متعدد این باشگاه اینستاگرام است.
اینستاگرام را که باز کنید و عکسها را که تندتند مرور کنید متوجه میشوید در کشور یک میلیارد نفری اینستا همه خوشحالند! کشوری که انگار توهمی از خوشی را تزریق کرده است به ساکنانش. پوستهای از یک زیبایی و رفاهی کاذب که قرار است همه دنبالکنندگانشان را انگشت به دهان بگذارد. قانون نانوشتهای هم وجود دارد مبنی بر اینکه زیبایی شرط موفقیت در این کشور است. راه و روش و قاعده برای رسیدن به استاندارد زیبایی هم تا دلتان بخواهد در این شبکه اجتماعی دیده میشود. از نوع غذایی که میخورید گرفته تا نوع لباسی که میپوشید.
اینستاگرام، آلبومی در اختیار مروجان فساد
همین است که به گواه آمارها ۲۰ درصد اینستاگرام به تنهایی در اختیار چرخه مدلینگ شامل مدلها، عکاسها و مزونهاست. این آمار وقتی جالب توجهتر میشود که بدانیم همین رقم حدود ۶۰ درصد دنبالکنندهها را به خودش اختصاص داده است.
این آمار یعنی بازاری مهیا و آماده برای افرادی که به راحتی بتوانند مروج نوعی از سلیقه خاص در پوشش افراد جامعه باشند. بازاری حتماً آن قدر پر سود که بسیاری از طراحان خارج از کشور با استخدام مدل و عکاس در ایران خوراک، مشتری مزونهای داخلی را جور میکنند.
پایگاههای خارجی تامینکننده مدلهای پوششی در داخل
طراحی لباسها در اروپا انجام میشود، لباسها به تن مدلهای ایرانی پوشانده و عکاسی میشود و رسانه پرطرفداری به نام اینستاگرام آن را به نمایش میگذارد. سفارشها هم به مزونهای مورد تایید طراحان اروپایی تحویل داده میشود. این همان چرخه پرسودی است که جدای از هدف اقتصادیاش فرهنگ و سبک زندگی ایرانی را هم نشانه رفته است.
همین چندی پیش پایگاه خبری «دی سایت» آلمان گزارشی منتشر کرد از برخی گردانندگان صفحات مد و استایل در ایران. گزارشی که نشان میداد این بازار آن قدر جذاب است که بسیاری از طراحان خارج از کشور را هم وسوسه کرده با رهبری تیمی در ایران در این بازار، حضور فعال داشته باشند.
در این گزارش فاش شده است مدیر بسیاری از این صفحات ساکن اروپا هستند و تیمهای عکاس و مدل خود را از دور اداره میکنند! یکی از این افراد طراح مد، جوانی مقیم پاریس است. او که در حوزه استایل خیابانی فعالیت میکند به محدودیتهای پوششی در ایران اشاره میکند و به این سایت آلمانی میگوید: «در ایران قوانینی برای پوشش مردان وضع شده است که بعضی اوقات توسط پلیس تفسیر میشود به این مفهوم که مردان با پوشیدن شلوارک در خیابان دچار مشکل میشوند!»
مدلینگ، قرارگاه فرهنگی دشمن برای تخریب فرهنگ ایرانی
اینکه ذهنیت این طراح از وضعیت فرهنگی ایران چقدر دور است، در همین نقل قول او مشخص است، اما اینکه طراحان داخلی و مسؤولان فرهنگی میدان را به چنین افرادی و با چنین ذهنیت دور از واقعیتی نسبت به ایران واگذار کردهاند، عجیب و تلخ است.
طراح دیگری که در گزارش پایگاه خبری دی سایت با او گفتگو شده عکاس و طراح لباس مقیم برلین آلمان است. در حرفهای او هم میتوان نکتههایی را یافت و حسرت خورد که چطور فرهنگ پوششی جامعه ایرانی توسط چنین افرادی جهت پیدا میکند و دستگاههای فرهنگی ما غافلند.
او در جایی از این گفتگو میگوید: «ده سال پیش، چیزی مانند یک مانتو باز و بدون دکمه غیرقابل تصور بود، اما امروز طراحان بسیاری در اینجا مانتوهای جالبی طراحی کردهاند که حتی نامزد دریافت جایزه برای طراحان مد جوان هم شدهاند”.
پولی که این طراحان به جیب میزنند و شرف را میربایند
رد حرفهای این طراح مد ساکن آلمان را میشد در پروژه عملیاتی عنکبوت هم دید، وقتی مصطفی علیزاده، سخنگوی وقت مرکز بررسی جرایم سازمانیافته سایبری سپاه پاسداران در گفتوگویی اعلام کرد سر رشته جهتدهی مدلینگ در خارج از ایران است. علیزاده بهصراحت گفته بود: «وقتی کالک عملیاتـی را جلوی آدم رسم میکنند، میفهمیم این هدفگذاری، خارجی اسـت.”
حالا سوال اینجاست که مگر چقدر درآمد در این حوزه وجود دارد که طراحان مد ساکن اروپا را به صرافت استخدام نیرو در ایران انداخته است؟ یا اینکه این چرخه اقتصادی چگونه شکل گرفته است که کسی از آن سر دنیا جیبش را پر پول میکند. در همین گزارش پایگاه خبری آلمانی اشاره شده است که کار یکی از طراحان لباس مقیم آلمان که از آنجا تیم ایرانیاش را هدایت میکند تهیه حداقل دو عکس در هفته از استایلهای خیابانی ایران است. او و البته طراحان دیگر لباسهایشان را تن مدلهای ایرانی میکنند و در خیابانهای تهران به تماشا میگذارند، وقتی هم درخواستهایی برای این لباسها صورت گرفت، مشتریان یا به مزونهای خود این افراد ارجاع داده میشوند یا مزونهایی که به عنوان نماینده این افراد در کشور فعالند. به این مفهوم که خوشباورانه است فکر کنیم این افراد تنها در تغییر سلیقه پوشش جامعه ایرانی تاثیر میگذارند و باید بدانیم در این میان منفعت اقتصادی بالایی هم به چشم میخورد.
ویترین بی شرمی به نام اینستاگرام
استقبال جوانان حاضر در کشور خوشحال اینستاگرام از نوع پوشش و ترویج مدلینگ با یک محتوای انبوه همراه است. محتوایی که طراحان داخلی کمترین سهم را از آن دارند. همین است که تولیدکنندگان محتوای مدلینگ را بیرقیب کرده است.
آنطور که از حرفهای مینو پدرام، نایبرئیس انجمن طراحان پارچه و لباس میتوان متوجه شد در خوشبینانهترین حالت، طراحان داخلی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد تولید محتوا دارند. از او درباره چرخه رشد مدلینگ در فضای مجازی میپرسم. او میگوید: «رسانهای به نام فضای مجازی در ایران به واسطه محدودیتهای اجتماعی و سیاسی حضور این افراد، راه بیدردسر و البته تاثیرگذاری برای هدف قرار دادن مخاطبان مد در جامعه است. این مساله بهویژه از لحاظ اقتصادی بسیار تاثیرگذار است، چرا که جامعه هدف آنها مخاطبانی هستند که اتفاقا حضور فعالی در شبکههای اجتماعی دارند. به همین دلیل است که بسیاری از حاضران در این شبکهها جزو دنبالکنندههای این صفحات میشوند و به نوعی از مدهای معرفی شده توسط آنها الگوبرداری میکنند.»
شاید برخوردهای سلبی با مروجان مدلینگ غربی در فضای مجازی لازم باشد، اما بدون شک کافی نیست. مینو پدرام هم معتقد است به جای محدودسازی فضای مجازی باید به آن به چشم یک «فرصت» نگاه کرد. او میگوید: «نگاه ما هم به حضور این افراد در شبکههای مجازی باید بر مبنای ایجادیک فرصت باشد.
فرصت اینستاگرام را مورد توجه جدی قرار دهید
اینکه به باور ما تاثیرپذیری نادرستی از این حوزه میشود یک بحث است اینکه ما چقدر میتوانیم از این بازار و فرصت شبکههای اجتماعی استفاده کنیم بحثی دیگر. به این مفهوم که اگر ما معتقدیم این تاثیرپذیری به نوعی فرهنگ جامعه و سبک زندگی ایرانی ما را نشانه گرفته است، نباید به پای رسانه منتشرکننده بیندازیم، باید از همین رسانه استفاده کنیم تا بتوانیم نگاه دنبالکنندگان آنها را به سمت خودمان تغییر بدهیم.»
مورد اشاره نایبرئیس انجمن طراحان پارچه و لباس همان خوراکی است که قرار است تولید شود و نمیشود. به گفته او، ما وقتی در این میدان نتوانیم تولید محتوای درستی داشته باشیم، نباید هم انتظار داشته باشیم دنبالکنندگان این صفحات به سوی نوع نگاه و سلیقه ما بیایند. نوع محتوای تولیدی ما باید طوری باشد که جذابیت ایجاد کند و مخاطب را به سوی خودش بکشاند. شیوه فعالیت در این زمینه از سوی ما طوری است که حدود ۷۰ درصد بازار را در فضای مجازی در اختیار آنها قرار دادیم. در یک کلام میتوان مدلینگ غربی را اینگونه ترسیم کرد:
“مدلینگ”وارداتی، نافی گذشته، تغییردهنده امروز برای فرداهای مورد نظر دشمنان و بردگی مدرن با تغییر هویت یک ملت است.
برچسب ها :باشگاه،مدلینگ،طراح
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0