ادیانی: دایره شفافیت آرا نباید محدود به مجلس شود
به گزارش قائم آنلاین، سیدعلی ادیانی در گفتو گو ، در مازندران، با اشاره به ابعاد شفافیت آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: شفافیت آرا برآمده و میل مردم است و هیچ فرد و نهادی نباید نسبت به شفافیت و شفافسازی حساسیت داشته باشد و البته خطوط قرمز امنیتی و اسناد طبقهبندیشده جدای از موضوع
به گزارش قائم آنلاین، سیدعلی ادیانی در گفتو گو ، در مازندران، با اشاره به ابعاد شفافیت آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: شفافیت آرا برآمده و میل مردم است و هیچ فرد و نهادی نباید نسبت به شفافیت و شفافسازی حساسیت داشته باشد و البته خطوط قرمز امنیتی و اسناد طبقهبندیشده جدای از موضوع مورد بحث است.
وی با بیان اینکه نشانه حکمرانی خوب، داشتن شفافیت آرا و زلالی نظرات و بیان افکار موافقین و مخالفین درباره موضوع مرتبط با ملت و حق مردم است و مبانی عقلانی و حکمرانی مبتنی بر حقوق ملت ریشه در قانون اساسی و در رویه ادوار گذشته مجلس وجود دارد، افزود: در قانون اساسی بیان شده که مشروح مذاکرات مجلس باید از طریق صدای جمهوری اسلامی ایران پخش شود و مردم از سطح استدلال و نظرات موافقین و مخالفین مطلع شوند و درج مشروح مذاکرات مجلس در روزنامه رسمی کشور که زیر مجموعه قوه قضاییه قرار دارد نیز بهعنوان سند مکتوب ملت چاپ میشود.
* شفافیت آرا بهعنوان شاخص حکمرانی خوب نباید با مسائل حاشیهای و توهمات همراه شود
نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوهشمالی در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: قبل از نصب دستگاه الکترونیک از حدود ۳ دوره قبل در مجلس شورای اسلامی، رأیگیری نمایندگان بهصورت علنی و با قیام و قعود نمایندگان مشخص میشد که نوعی شفافیت آرا محسوب میشود و به دلایل بیانشده نمایندگان یا افراد دیگر نباید مخالف شفافیت آرا باشند.
ادیانی آزار و اذیت توسط مدیران برای شفافیت آرای نمایندگان را توهم توصیف و اضافه کرد: برای مخالفان طرحها، لوایح یا وزیران در دوران مجلسی که به صورت قیام و قعود انجام شد، مشکلی پیش نمیآمد و شفافیت آرا از شاخصهای حکمرانی خوب است و نباید با مسائل حاشیهای و توهمات همراه شود.
وی با بیان اینکه حقوق مردم به مجلس شورای اسلامی گره خورده است و روح قانون اساسی هم به شفافیت آرا اشاره دارد، عنوان کرد: شفافیتسازی برای دستگاههایی که تصمیمات آنها ناظر به تأیید یا اصلاح یا مربوط به قوانین کشور است هم باید انجام شود و مثلاً مشروح مذاکرات هیأت وزیران درباره لوایحی که تقدیم مجلس میکنند و یا دستگاه قضایی و یا شورای عالی استانها هم باید شفافسازی شود تا مجلس شورای اسلامی استدلالهای موافقان و مخالفان لوایح و طرحهای مختلف را مطالعه و تصمیم درست با ارزیابی همهجانبه اتخاذ کند که در رأی مثبت یا منفی نمایندگان مجلس اثرگذار است و به صحت و درستی مصوبات مجلس کمک میکند.
* دایره شفافیت آرا نباید محدود به مجلس شورای اسلامی شود
نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوهشمالی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بهعنوان دانشآموخته حقوق عرض میکنم که مصوبات شورای نگهبان درباره مصوبات مجلس شورای اسلامی در حال حاضر بهصورت ماده و تبصره بیان میشود و استدلال اعضای فقها و حقوقدان شورای نگهبان اعلام نمیشود و بیان استدلالهای اعضای شورای نگهبان به نمایندگان مجلس برای ارائه نظر قوی کمک میکند.
ادیانی با بیان اینکه مصوبات هیأت وزیران، شورای نگهبان، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی قضایی و شورای عالی استانها با بیان استدلالهای تخصصی آنان می تواند به مجلس شورای اسلامی در تعمیق نظرات کمک کند و دایره شفافیت آرا نباید محدود به مجلس شورای اسلامی شود، گفت: شفافیت آرا به این معنا نیست که اسم افراد در مجلس خوانده شود و محدودبودن در اعلام اسامی آنان از تریبون خطا است بلکه باید مشروح مذاکرات و استدلالهای موافقان و مخالفان در اولویت باشد و شفافیت آرای نمایندگان، دورو دارد که موافقت یا مخالفت با موضوع و یا اظهارنظرها و استدلال هاست.
برچسب ها :مجلس، شورای اسلامی، استدلال
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0