بررسی محدوده تبعیت از ولیفقیه؛ آنچه میپسندیم و نمیپسندیم
به گزارش قائم آنلاین، حجتالاسلام امیر صالحی امروز در گفتوگو ، در اصفهان، به تبیین مسأله بررسی محدوده تبعیت از ولیفقیه با عنوان «آنچه میپسندیم و نمیپسندیم» پرداخت و با اشاره به اتفاقات اخیر کشور و موضعگیری رهبر انقلاب در خصوص سهمیهبندی بنزین اظهار کرد: در پی موضعگیری و سخنان مقام معظم رهبری در حمایت
به گزارش قائم آنلاین، حجتالاسلام امیر صالحی امروز در گفتوگو ، در اصفهان، به تبیین مسأله بررسی محدوده تبعیت از ولیفقیه با عنوان «آنچه میپسندیم و نمیپسندیم» پرداخت و با اشاره به اتفاقات اخیر کشور و موضعگیری رهبر انقلاب در خصوص سهمیهبندی بنزین اظهار کرد: در پی موضعگیری و سخنان مقام معظم رهبری در حمایت از تصمیم سران سه قوه در موضوع سهمیهبندی بنزین که در ابتدای درس خارج فقه ایشان در ۲۶ آبان ماه سال جاری مطرح شد، بعضی دچار شک، دودلی و خطای در تحلیلشده و چهبسا ارادت آنها نسبت به جایگاه رفیع ولایتفقیه کم شده و دچار شبهه و سؤال شدند.
کارشناس فقه مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی ادامه داد: در این موضعگیری حکیمانه رهبری معظم انقلاب، نکات فراوان، تحلیلهای گوناگون و آثاری وجود دارد، ازجمله اینکه معضلات و مسائل کشور باید در فضای کارشناسی و تخصصی حلشده و از دست سیاسیون و سیاستبازیها رها شود، دوم توجه و اهتمام به قانون، قانون مداری و اینکه اهمیت حفظ حاکمیت و ثبات نظام اسلامی، از هر مسئله دیگری بالاتر است، البته بسته شدن پرونده اغتشاشات ظرف ۲۴ ساعت و جدا شدن صف مردم از اغتشاشگران از دیگر برکات و نکات مهم در این خصوص است.
وی در ادامه تصریح داشت: بنابراین مقام معظم رهبری با خرج آبروی خود، کوتاهیها و بیتدبیری بعضی مسؤولان در این امر را پوشانده و ثبات و آرامش را به ارمغان آوردند، اما لازم است مواردی را در قالب ۵ نکته بیان کنم تا جایگاه ولایتفقیه را بیشتر بشناسیم و در مواقع حساس که احیاناً نظر ولیفقیه خوشایند ما نیست، دچار شک نشده و با اطمینان خاطر به این جایگاه الهی تمسک کرده، مطیع و فرمانبردار باشیم.
بررسی محدوده تبعیت از ولیفقیه
صالحی با تبیین این نکات پنجگانه ابراز داشت: نکته نخست در روایت مقبوله عمر بن حنظله از امام صادق (ع) است که امام (ع) میفرمایند: «هر کس از شما که راوی حدیث ما باشد و در حلال و حرام ما بنگرد و احکام ما را بشناسد او را بهعنوان حکم بپذیرید، همانا من او را حاکم بر شما قراردادم» و نکته دوم در کتاب عوائد الایام ملااحمد نراقی از علمای قرن ۱۲ خورشیدی است که ولایتفقیه را ازنظر همه فقهای شیعه بدون اشکال دانسته و میگوید: «ولایتفقیه ازجمله بین شیعیان اجماعی است و هیچیک از فقها فی ازجمله در ولایتفقیه اشکال نکردهاند»
کارشناس فقه مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی همچنین عنوان کرد: سومین نکته، بیان محمدحسن نجفی معروف به صاحب جواهر از علمای قرن ۱۳ خورشیدی است که در این باره میگوید: «کسی که در ولایتفقیه وسوسه کند، طعم فقه را نچشیده است و معنا و رمز کلمات معصومین را نفهمیده است.»
وی با تشریح چهارمین نکته اذعان داشت: مراد از ولایت مطلقه فقیه جامعالشرایط این است که دین حنیف اسلام که آخرین دین آسمانی است و تا روز قیامت استمرار دارد، دین حکومت و اداره امور جامعه است، لذا همه طبقات جامعه اسلامی ناگزیر از داشتن ولی امر، حاکم و رهبر هستند تا امت اسلامی را از شر دشمنان اسلام و مسلمین حفظ کند و از نظام جامعه اسلامی پاسداری کرده و عدالت را برقرار و از ظلم و تعدّی قوی بر ضعیف جلوگیری کند، وسایل پیشرفت و شکوفایی فرهنگی، سیاسی و اجتماعی را تأمین کند.
صالحی در ادامه تأکید کرد: این کار در مرحله اجرا ممکن است با مطامع، منافع و آزادی بعضی از اشخاص منافات داشته باشد، حاکم مسلمانان پس از اینکه وظیفه خطیر رهبری را طبق موازین شرعی به عهده گرفت، باید در هر مورد که لازم بداند تصمیمات مقتضی را بر اساس فقه اسلامی اتخاذ و دستورات لازم را صادر کند.
کارشناس فقه مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی خاطرنشان کرد: تصمیمات و اختیارات ولیفقیه در مواردی که مربوط به مصالح عمومی اسلام و مسلمین است، در صورت تعارض بااراده و اختیار آحاد مردم، بر اختیارات و تصمیمات آحاد امّت مقدّم و حاکم است، و این توضیح مختصری درباره ولایت مطلقه است.
وی همچنین بیان کرد: نکته پایانی اینکه اطاعت از دستورات حکومتی ولی امر مسلمین، بر هر مکلفی ولو اینکه فقیه باشد، واجب است و برای هیچکسی جایز نیست که با متصدی امور ولایت، به این بهانه که خودش شایستهتر است، مخالفت کند و این در صورتی است که متصدی منصب ولایت از راههای قانونی شناختهشده به مقام ولایت رسیده باشد.
صالحی در پایان با نتیجهگیری از بحث خود گفت: بر اساس مذهب شیعه همه مسلمانان باید از اوامر ولایی ولیفقیه اطاعت نموده و تسلیم امرونهی او باشند، و این حکم شامل فقهای عظام هم میشود، چه رسد به مقلدین آنان. به نظر ما التزام به ولایتفقیه قابلتفکیک از التزام به اسلام و ولایت ائمّه معصومین (ع) نیست.
برچسب ها :فقه ،قیامت،ولایتفقیه
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0