کد خبر : 201354
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 31 دسامبر 2019 - 8:15
-

ابطال ۵۰۰ هزار کارت سوخت پس از سهمیه‌بندی

ابطال ۵۰۰ هزار کارت سوخت پس از سهمیه‌بندی

به گزارش قائم آنلاین، عبدالله هندیانی با اشاره به اینکه تأثیر سهمیه‌بندی در کاهش قاچاق بنزین، اظهار داشت: در این مدت بیش از ۵۰۰ هزار کارت سوخت در سطح استان‌ها باطل شده است؛ این موضوع به این معناست که قبل از اجرای طرح سهمیه‌بندی، ۵۰۰ هزار کارت سوختی که ۳۰۰ لیتر ذخیره داشت به جای

به گزارش قائم آنلاین، عبدالله هندیانی با اشاره به اینکه تأثیر سهمیه‌بندی در کاهش قاچاق بنزین، اظهار داشت: در این مدت بیش از ۵۰۰ هزار کارت سوخت در سطح استان‌ها باطل شده است؛ این موضوع به این معناست که قبل از اجرای طرح سهمیه‌بندی، ۵۰۰ هزار کارت سوختی که ۳۰۰ لیتر ذخیره داشت به جای دیگری منتقل می‌شد و مورد استفاده قرار می‌گرفت.

وی افزود: سهمیه‌بندی از انتقال کارت‌های دیگر به استان‌های مرزی برای خروج سهمیه جلوگیری می‌کند چرا که سهمیه هر کسی محدود است و نمی‌تواند سهم خود را به صورت آزاد بفروشد.

معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تأکید کرد: در برخی از مرزهای ما همچون استان‌های شرقی با توجه به وضعیت کشورهای همسایه که تقاضای زیادی برای سوخت دارند ظرفیت قاچاق بسیار بالاست؛ قبلاً کارت‌های سوخت را در این استان‌ها کدینگ (ساماندهی هوشمند کارت سوخت ناوگان بنزین‌سوز) کرده بودیم الان هم با سیاست جدید جلوی انتقال کارت‌های سوخت به آن استان‌ها گرفته می‌شود که خود این موضوع می‌تواند به پیشگیری از قاچاق کمک کند.

هندیانی یادآور شد: حجم قابل توجهی از قاچاق سوخت مربوط به گازوئیل است اما این مسئله به معنای این نیست که قاچاق بنزین نداریم.

وی گفت: در حوزه گازوئیل اقدامات پیشگیرانه‌ای صورت گرفته است که از جمله آنها می‌توان به سامانه پیمایش برای کامیون‌ها اشاره کرد که البته این سامانه از قبل فعال بود اما هم‌اکنون در حال گسترش زنجیره ارتباطی سامانه مذکور هستیم تا از این طریق جلوی انحرافات را بگیریم.
این مسئول افزود: قبلاً در حوزه چاه‌های آب کشاورزی امکان شناسایی نداشتیم اما از سال ۹۷ فقط چاه‌هایی سوخت می‌گیرند که دارای پروانه باشند و شرکت آب و فاضلاب به صورت رسمی این پروانه را تأیید کرده باشد.
معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد انحرافات سوخت، توضیح داد: سوختی که از مبدا به مقصد می‌رود در بین راه ممکن است دچار انحراف شود؛ به عنوان مثال سوختی که از پالایشگاه به چاه‌های کشاورزی می‌رود، اگر چاه کشاورزی وجود خارجی نداشته باشند اما متقاضی وجود داشته باشد و ما کنترلی روی آن نداشته باشیم در اینجا انحراف صورت گرفته است.
هندیانی توضیح داد: در فرآیند ساماندهی، متوجه شدیم تعداد قابل توجهی ماشین آلات داریم که وجود خارجی ندارند اما با توجه به اینکه کارت و اسناد مالکیت داشتند سوخت می‌گرفتند.

وی اشاره کرد: این موارد را در سامانه صدف شناسایی کردیم که البته وزارت نفت نیز همکاری خوبی با ستاد در این زمینه می‌کند.

معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: سوخت ما نسبت به کشورهای همسایه اختلاف قیمتی زیادی دارد که این اختلاف قیمتی به صورت خودکار به افزایش قاچاق دامن می‌زند امیدوار هستیم با راه‌اندازی سامانه‌ها و لینک آنها همچون بارنامه برخط و … طی سال جاری بتوانیم قاچاق سوخت را کاهش دهیم.

هندیانی تاکید کرد: تاکنون بیش از ۶۰ درصد از اقدامات مربوط به برقراری ارتباط بین سامانه‌ها انجام شده که با تکمیل این برنامه، کنترل‌ها به صورتی انجام خواهد شد که امکان انحراف را تشخیص بدهیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هجده − ده =