هر گونه فعالیت خارج از چارچوب دستورالعمل ها در پایگاه های سنجش سلامت تخلف است
به گزارش قائم آنلاین، شهناز کریمی در این باره اظهار کرد: برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بر اساس مصوبه هیئت محترم وزیران و همچنین اهداف و وظایف سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور مطابق اساسنامه مصوب مجلس شورای اسلامی و قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه کشور – جزء ۳ بند ماده ۱۹
به گزارش قائم آنلاین، شهناز کریمی در این باره اظهار کرد: برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بر اساس مصوبه هیئت محترم وزیران و همچنین اهداف و وظایف سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور مطابق اساسنامه مصوب مجلس شورای اسلامی و قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه کشور – جزء ۳ بند ماده ۱۹ و با هدف تشخیص زودهنگام و مداخله به هنگام؛ جهت سازماندهی برنامه های آموزشی و توانبخشی دانش آموزان و همچنین جلوگیری از هدر رفتن سرمایه های مادی و معنوی کشور از طریق تشخیص به موقع مشکلات کودکان و ارتقای شاخص های بهداشتی جامعه و در نتیجه حرکت در جهت توسعه و ترقی کشور انجام می شود.
وی افزود: در همین راستا و با هدف پیشگیری از بروز و تشدید بیماری ها، کمک به بهبود کیفی آموزش و کنترل بعضی از عوامل موثر بر افت تحصیلی، غربالگری اولیه و ارزیابی های تخصصی انجام می شود و در مرحله غربالگری اولیه از هر دانش آموز ارزیابی های بهداشتی ( دهان و دندان ، پوست و مو، قد و وزن و…) ارزیابی بینایی، شنوایی ، جسمی حرکتی ، گفتاری و آمادگی تحصیلی انجام می گیرد.
کریمی افزود: در صورت مشکوک بودن ارزیابی های تخصصی بینایی سنجی ، شنوایی شناسی، هوش و رفتاری هیجانی انجام می شود و در نهایت با تشخیص مشکل، نوآموزان تعیین جای دهی آموزشی می گردند و به مدارس استثنایی یا عادی ارجاع می شوند.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران اضافه کرد: همه ساله با شروع سال تحصیلی حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموز پایه اول وارد مدرسه می شوند و بدیهی است برخی از این دانش آموزان نیازمند توجهات ویژه و آموزش هایی که با دیگر کودکان متفاوت است، خواهند بود.
وی ادامه داد: یکی از فرایندهای ارزیابی قبل از مدرسه، ارزیابی آمادگی تحصیلی است . منظور از آمادگی تحصیلی یعنی دارا بودن مهارت، دانش و ویژگی هایی که شرط اولیه برای استفاده از آموزش های مدرسه است. آزمون آمادگی تحصیلی کودکان یک فرایند چند وجهی ارزیابی زمینه مهارت های مختلف کودکان است، مهارت هایی که در این آزمون ارزیابی می گردد شامل مهارت های کلامی، اطلاعات عمومی، مفاهیم عددی، دانش تحصیلی، مهارت حرکتی خرد و درشت، مهارت ریاضی و درک روابط فضایی (که پیش نیاز خواندن و نوشتن) است.
کریمی خاطرنشان کرد: همچنین آگاهی از سطح آمادگی تحصیلی کودکان به هنگام ورود به مدرسه می تواند به معلمان کمک کند تا بدانند که برای افزایش آمادگی کودکان، تلاش هایشان را بر چه اساسی متمرکز نمایند تا عملکرد کودک را افزایش دهد و قبل از اجرای برنامه سنجش تمامی آزماینده های پایگاه های سراسر کشور بر اساس برنامه زمانبندی استانی در چارچوب موارد ذکر شده مورد آموزش و ارزیابی قرار می گیرند.
وی ادامه داد: همچنین برنامه سنجش با سابقه بیش از ۲۵ سال اجرا در کشور جمهوری اسلامی ایران یکی از افتخارات با ارزشی است که در سال های ابتدایی ، پوشش یک و نیم درصدی، در سال ۹۸ پوشش ۹۷٫۶ درصدی و در سال جاری با پیش بینی پوشش ۹۹ درصدی در سطح کشور جهت حفظ ارتقای سلامت نوآموزان و تحقق ایجاد عدالت آموزشی برای همه گروه های دانش آموزی (عادی و استثنایی) گام های بزرگی برداشته است. در همین راستا شناسایی و ارائه خدمات آموزشی، پرورشی ، توانبخشی و حمایتی به بیش از یکصد و پنجاه هزار دانش آموز با نیازهای ویژه، از جمله اقدامات ارزشمند آموزش و پرورش استثنایی است.
کریمی افزود: شایان ذکر است مبنای حرکت در نظام تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش استثنایی اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و تمامی برنامه های تدوینی و سه بسته تحولی آموزش و پرورش استثنایی شامل مدرسه انطباقی، مداخلات به هنگام طلایی و توسعه مشارکت ها بر اساس سند تحول بنیادین تدوین و اجرایی شده است.
بر اساس گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران، وی در پایان خاطرنشان کرد: هر گونه فعالیت خارج از چارچوب یاد شده و دستورالعمل های مربوطه در پایگاه های سنجش خلاف مقررات بوده و قابل بررسی، پیگیری و برخورد قانونی است.
برچسب ها :آموزش و پرورش ،سنجش،مدرسه
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0