چه سرنوشتی در انتظار کاتالیستهای خودرو است؟
به گزارش قائم آنلاین، بنابراعلام ایران دلکو، شرکت های خودروساز اقدام به سرمایه گذاری روی خودروهای دوستدار محیط زیست که اصطلاحاً خودروهای سبز نامیده میشوند، کردهاند. فعالیت در این زمینه منجر به تولید انواع جدیدی از خودروها از جمله خودروهای برقی، هیبریدی و پیل سوختی شده است. عوامل متعددی به ویژه میزان تولید و انتشار
به گزارش قائم آنلاین، بنابراعلام ایران دلکو، شرکت های خودروساز اقدام به سرمایه گذاری روی خودروهای دوستدار محیط زیست که اصطلاحاً خودروهای سبز نامیده میشوند، کردهاند.
فعالیت در این زمینه منجر به تولید انواع جدیدی از خودروها از جمله خودروهای برقی، هیبریدی و پیل سوختی شده است. عوامل متعددی به ویژه میزان تولید و انتشار آلاینده های زیست محیطی، نوع و مقدار مصرف سوخت و وزن خودرو در تعیین جایگاه اینگونه از خودروها تاثیرگذار است
خودروهای هیبریدی را بیشتر بشناسیم
خودروهای هیبریدی ترکیبی از دو موتور الکتریکی و احتراق داخلی هستند که انرژی مورد نیاز موتور الکتریکی توسط باتری و انرژی موتور احتراق داخلی با سوخت فسیلی (عمدتاً بنزین) تامین میشود. بنا به ظرفیت باتری استفاده شده و تکنولوژیهای موجود در خودرو، درصد استفاده از موتور احتراق داخلی تغییر میکند.
به منظور جبران محدودیت نیروی موتور الکتریکی، در شتابگیری سریع، سرعت های بالا و در حالتی که شارژ باتری کم باشد، موتور احتراق داخلی به کار گرفته میشود. استفاده کمتر از موتور احتراق داخلی به منزله میزان مصرف سوخت کمتر خودروهای هیبریدی در مقایسه با خودروهای معمول میباشد.
نظر به میزان مصرف بالای سوخت در وسایل نقلیه عمومی، استفاده از خودروهای هیبریدی در این حوزه راهکاری مناسب تلقی میشود.
واقعیت خودروهای هیبریدی
تا اینجا همه چیز به سود خودروهای هیبریدی تمام شده است اما این پایان ماجرا نیست. کاتالیست در دماهایی بالاتر از دمای خاصی تحت عنوان “دمای عملکرد” قادر به تبدیل آلایندهها خواهد بود. در خودروهای معمولی هنگام روشن شدن، گرمای احتراق توسط دود خروجی از موتور انتقال یافته و کاتالیست به دمای عملکرد خود میرسد.
تحقیقات نشان داده است که ۵۰ تا۸۰ درصد هیدروکربنهای نسوخته از اگزوز خودروها در ۳۰ تا ۶۰ ثانیه نخستین پس از استارت زدن خودرو که اصطلاحاًcold start نامیده میشود، به دلیل عدم گرم بودن کاتالیست وارد اتمسفر میگردد.
در خودروهای هیبریدی با هر بار روشن شدن موتور احتراق داخلی که در این نوع خودروها به دفعات اتفاق میافتد، حالتی معادل با Cold Start در خودروهای معمولی صورت میگیرد.
چنین مشکلی منجر به انتشار سطح بالایی از آلایندگی در خودروهای هیبریدی شده که این امر کاملاً با هدف توسعه خودروهای هیبریدی به عنوان جایگزین سازگار با محیط زیست خودروهای معمولی مغایرت دارد.
تجهیز خودروهای هیبریدی به باتری و موتورهای الکتریکی قویتر، حفظ دمای بالای کاتالیست توسط گرمایش الکتریکی، کنترل موتور احتراق داخلی به منظور شروع به کار بعد از رسیدن کاتالیست به دمای عملکرد، گرم کردن آنی، تغییر موقعیت و عایق کاری کاتالیست از جمله راهکارهای مطرح شده برای رفع چنین مشکل زیست محیطی میباشند.
ردپای خودروهای هیبریدی در ایران
طی سالهای اخیر تعداد محدودی از خودروهای هیبریدی ساخت شرکت تویوتا وارد ایران شده است که تمامی این خودروها از نوع برقی- بنزینی با درصد استفاده بیشتر از بنزین میباشند.
واحد تحقیق و توسعه شرکت ایران دلکو؛ به عنوان تولید کننده مبدلهای کاتالیستی؛ نیز از قافله عقب نمانده و طی پروژهای اقدام به تحقیق در خصوص تولید و توسعه مبدلهای کاتالیستی خودروهای هیبردی نموده تا با رفع مشکلات این گونه از کاتالیستها قدمی در هموار کردن راه ورود خودروهای هیبریدی به کشور و رفع معظل آلودگی هوا برداشته باشد.
با کاتالیست و شرکت ایران دلکو بیشتر آشنا شویم
مبدل کاتالیستی (کاتالیزور) قطعه ای مصرفی است که در مسیر خروجی موتور کلیه خودروها قرار گرفته و بیش از ۹۰% آلاینده های حاصل از احتراق سوخت در موتور را به گازهایی بی خطر و کم اثر تبدیل می کند.
این قطعـه از پـوشش دهـی یک هسته سرامیکی(مونولیت) با فلزات گرانبها ساخته شده است که این فلزات نقش اصلی را در بی اثر کردن گازهای سمی به عهده دارند.عمر مفید مبدل کاتالیستی با توجه به استاندارد آلایندگی آنها تعیین می گردد.
شرکت ایران دلکـو به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکننده های دانش بنیان این قطعه زیست محیطی با تولید کاتالیست های کوت شده برای تمامی خودروهای داخلی و عمومی (خارجی) نیاز مصرف کنندگان جهت تعویض کاتالیست های فرسوده و اخذ مجوز معاینه فنی را برطرف نموده است.
ایران دلکو در اندیشه آسمانی آبی…
برای کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید با واحد فروش به شماره ۵۶۲۳۱۴۳۰-۰۲۱ تماس بگیرید.
سایت: /http://fa.irandelco.com اینستاگرام: /https://www.instagram.com/irandelco
برچسب ها :سوخت، محیط زیست،دانش بنیان
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0