کد خبر : 254792
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 11 مارس 2021 - 15:30
-

مبعث فرصتی برای وحدت اسلامی

مبعث فرصتی برای وحدت اسلامی

به گزارش عصرقائم، دین اسلام اعیادی را معین کرده و توصیه ها و دستوراتی در مورد آنها دارد. به عنوان مثال فطر، قربان، غدیر، جمعه، مبعث نبی اکرم(ص) و میلاد ائمه(ع) را عید قلمداد می کند. حال سوال این است که این ایام چرا عید نامیده می شود؛ چه اتفاقی می افتد و چرا در

به گزارش عصرقائم، دین اسلام اعیادی را معین کرده و توصیه ها و دستوراتی در مورد آنها دارد. به عنوان مثال فطر، قربان، غدیر، جمعه، مبعث نبی اکرم(ص) و میلاد ائمه(ع) را عید قلمداد می کند.

حال سوال این است که این ایام چرا عید نامیده می شود؛ چه اتفاقی می افتد و چرا در مبعث و یا در غدیر یا فطر و قربان عید می‌گیریم؟ چرا هر هفته یک عید به نام جمعه داریم و خدای متعال آن روز را برای ما عید قرار داده است؛ مگر چه اتفاقی می افتد؟ عید یک باطنی دارد که آن باطن، در روز دیگری وجود ندارد. مثلا شب جمعه با روزهای دیگر فرق می کند؛ درهای آسمانی در شب جمعه باز است و خیلی برکات برای سحر جمعه نقل شده است که در مورد روزهای دیگر چنین نقل هایی نداریم.

اعیاد یک حقیقت و باطنی دارند؛ آن باطن هم این است که یک دری به سوی عالم بالا باز شده است و خدای متعال یک ابواب یا یک باب را به سوی رحمت خودش و خیرات و معرفت و محبت باز کرده است و می‌گوید شما مسلمان‌ها عید بگیرید و خوشحال باشید.

آیت الله میرباقری در این مورد می گوید: «اعیاد یک حقیقت و باطنی دارند؛ آن باطن هم این است که یک دری به سوی عالم بالا باز شده است و خدای متعال یک ابواب یا یک باب را به سوی رحمت خودش و خیرات و معرفت و محبت باز کرده است و می‌گوید شما مسلمان‌ها عید بگیرید و خوشحال باشید…»

وی ادامه می دهد: مثلا گفته شده که غدیر عید شماست؛ زیرا روزی است که درهای ولایت امیرالمؤمنین(ع) به دست وجود مقدس رسول الله(ص) گشوده شد و حضرت از جمال امیرالمؤمنین(ع) در عالم و حقیقت ولایت ایشان در عالم پرده‌برداری کردند و آن روز را جشن می‌گیریم؛ و یا می‌فرمایند روزی که آن تجلی اعظم الهی یعنی بعثت نبی اکرم(ص) واقع شد، شما جشن بگیرید؛ یا آن روزی که یک حقیقتی از عالم بالا می‌آید و نوری نازل می‌شود و امامی متولد می‌شود شما جشن بگیرید. پس عیدی که اسلام برای ما قرار داده چنین است که حتماً یک دری به روی عالم غیب باز شده و باید مطمئن باشیم والا خدای متعال نمی‌فرمود بروید و جشن بگیرید.»

یکی از اعیادی که توصیه زیادی در بزرگداشت آن شده است عید مبعث است که از آن به عنوان تجلی اعظم الهی در روایات یاد شده است.

آیت الله میرباقری در مورد بزرگداشت هرساله مبعث می گوید: «این که هر سال تکرار می‌شود یک شعاعی از آن تجلی و یک واقعیتی تکرار می‌شود؛ نه اینکه واقعاً یکبار بوده و ما یادبود آن سال را بگیریم. بحث این است که آن اتفاقی که افتاده، مکرراً یک تجلی پیدا می‌کند.»

بزرگترین نعمت الهی، بعثت نبی اکرم است و خدای متعال منتی به عظمت نعمت و منت نبی اکرم (ص) بر بندگانش ندارد یعنی خداوند بر مؤمنین منت گذاشت

وی می افزاید: «بزرگترین نعمت الهی، بعثت نبی اکرم است و خدای متعال منتی به عظمت نعمت و منت نبی اکرم (ص) بر بندگانش ندارد  یعنی خداوند بر مؤمنین منت گذاشت. نعمت وقتی بزرگ و با عظمت باشد از او تعبیر به «منّ» می شود. زمانیکه خدای متعال پیامبر گرامی اسلام را از بین خودشان مبعوث کرد، نعمت بزرگی را به مؤمنین عطا فرمود.»

آیت الله میرباقری با بیان این که روزی بزرگتر از مبعث وجود ندارد، با اشاره به فرازی از دعای شب مبعث یعنی «و بالتجلی الاعظم فی هذه اللیله من الشهر المعظم» می گوید: «شاید این «تجلی الاعظم» حقیقت قرآن و باطن قرآن باشد «لقد تجلی الله لخلقه فی کلامه و لکن لا یبصرون» حضرت فرمود خدای متعال در قرآن تجلی کرده، اما شما چشم ندارید؛ اگر چشمتان باز می شد تجلیات الهی را در کتاب می دیدید. این تجلی بر قلب نبی اکرم وارد شد و همه حکمت را خدا به این پیغمبر داد و از شبی که مبعوث شد خداوند دستور داد که شما مدینه حکمت هستی، برو و حکمت را به مردم برسان و مردم را حکیم کن.» یکی از اوصاف پیامبر اکرم این است که قرآن می فرماید: یعنی پیامبر بناست کتاب و حکمت را به مردم بیاموزد.

یکی از اعمالی که در روز مبعث وارد شده است و نشانه حقایقی در باطن آن است این است که مبعث روز زیارت مخصوص امیرالمومنین است. آیت الله میرباقری دلیل این امر را اینگونه می خواند: «روز مبعث، روز زیارت مخصوص امیرالمومنین هم هست؛ شاید به این دلیل باشد که چون درهای حکمت امروز باز شده است؛ تا امروز راه رسیدن به حکمت نبی اکرم در این عالم بسته بود؛ البته انبیاء در عالم ارواح شاگرد پیغمبر بودند و از پیامبر حکمت گرفتند؛ ملائکه و جبرئیل و میکائیل در مقام عرش از نبی اکرم حکمت یاد می گرفتند؛ ولی برای ما زمینی ها باب حکمت نبی اکرم امروز باز شده است؛ امروز می توانیم با نبی اکرم رشد پیدا کنیم. امروز است که نور نبی اکرم در خانه نبی اکرم و در عالم دنیا آمده است و عالم دنیا را نورانی کرده؛ پس از امروز می شود وارد خانه نبی اکرم شد. حالا ما که می خواهیم وارد خانه حضرت بشویم، باید از کجا وارد بشویم؟ «انا دار الحکمة و علی بابها» در روز بعثت در باز شده و می شود وارد بیت النبوة بشویم؛ ولی باید از باب امیر المومنین وارد بشویم، راه های دیگر بسته است؛ روز بعثت نبی اکرم روز زیارت مخصوص امیرالمومنین است.»

ما که می خواهیم وارد خانه حضرت بشویم، باید از کجا وارد بشویم؟ «انا دار الحکمة و علی بابها» در روز بعثت در باز شده و می شود وارد بیت النبوة بشویم؛ ولی باید از باب امیر المومنین وارد بشویم، راه های دیگر بسته است؛ روز بعثت نبی اکرم روز زیارت مخصوص امیرالمومنین است

لذا شب بعثت هم یک شب بوده که تجلی اعظم شده اما هر سال شب بعثت و روز بیست و هفتم یک شعاعی از آن تجلی در عالم می افتد. اگر در این روز یک نوری از نبی اکرم در قلب انسان بیفتد «تطمئن القلوب» خواهد شد. لذا طبق این حدیث «انا مدینة العلم و علی بابها» اگر روز بعثت نبی اکرم، نور نبی اکرم در عالم آمده و هر سال هم تکرار می شود و اگر می خواهیم از این نور برخوردار شویم باید از طریق امیر المومنین وارد شویم. اگر در مبعث، نور نبوت نبی اکرم در عالم ظهور پیدا کرد و حقیقت قرآن تجلی کرد و اگر می خواهیم به آن حقیقت قرآن و به آن حقیقت حکمت برسیم، باید از باب امیرالمومنین وارد شویم.

یکی از مسائلی که در باب مبعث قابل توجه است و تامل دوباره در مورد آن خالی از لطف نیست، نگاهی به آیات ابتدایی سوره علق است که بر پیامبر نازل شد.

آیت الله میرباقری در این باره توضیح می دهد: «در رابطه کلمه «اقْرَأْ» نظر علامه طباطبایی این است که این اقْرَأْ در آغاز وحی، دستور به خواندن قرآن برای دیگران نیست. درست است که خداوند دستور داده تا پیامبر اکرم قرآن را برای مردم تلاوت کند که فرمود: «لِتَقْرَأَهُ عَلَی النَّاسِ» اما این دستور در آغاز وحی به معنای قرائت و تلفظ بر مردم نیست. بنابراین قرائت به معنای تلقی وحی است و در این آیه شریفه به این معناست کتابی که به شما عطاء می شود را بخوان و تلقی کن. گویا با خواندن، وحی در حضرت محقق می شود. در این آیه می فرماید: «اقْرَأْ» یعنی این قرآن را بخوان و تلقی کن که شاید منظور از «بِالتَّجَلِّی‏ الْأَعْظَمِ‏ فِی‏ هَذِهِ‏ اللَّیْلَةِ» که در دعای شب مبعث آمده است، همین تنزل حقیقت قرآن و روحی است که بر وجود مقدس نبی اکرم(ص) نازل شده است. این مرحله تلقی وحی و مبعوث شدن نبی اکرم(ص)، مرحله جدیدی از حضور حضرت در عالم است.»

آیت الله میرباقری در این باره ادامه می دهد: «علامه طباطبایی فراز اول را اینگونه معنا می کنند که خداوند به پیامبری دستور به تلقی وحی می دهد که به حسب ظاهر مکتب نرفته و استاد ندیده و قرار است معلّمِ کل شود و در این عالم، وحی الهی را که جامع و مهیمن وحی تمام انبیاء است دریافت کند.

طبق آیات قرآن وحی دفعتاً بر پیغمبر آمده، ولی این که حضرت جبرائیل می­ آمد و به نبی مکرم آیات را عرضه می­ داشت، از این جهت بود که می­ گفت الآن آن آیه را باید بگویی. لذا این­ گونه نبود که آیات اول به حضرت جبرائیل آیات نازل شود و بعد به پیغمبر

*نظام مقدس جمهوری اسلامی پرچم گسترش اسلام ناب در جهان

مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران نیز بعثت پیامبر گرامی اسلام را به عنوان سرآغاز تمدن سازی اسلامی در جهان بشریت دانست وگفت:جهان اسلام باید از اندیشه های تمدنی پیامبر (ص) الگوبرداری کند.

حجت‌الاسلام ناصر شکریان امیری با تبریک فرا رسیدن مبعث نبی مکرم و معظم اسلام حضرت محمد مصطفی (ص)، اظهار کرد: این روز مهم، نقطه عطفی در تاریخ هدایت بشریت است و جهان اسلام باید از مبانی و اندیشه‌های تمدنی حضرت محمد (ص) الگو برداری کند.

وی، بعثت نبی مکرم اسلام را نجات بخش بشریت از جهالت و تاریکی دانست و افزود: پیامبر اکرم (ص) در واقع با مبعوث شدن به پیامبری و با خلق نیکوی خود سبب شدند که بشریت از جهالت و ظلمت نجات یابد و مسیر سربلندی و سعادت را طی کند.

عضو شورای فرهنگ عمومی مازندران، یکی از شاخصه‌های مهم بعثت نبی مکرم اسلام را تمدن سازی عنوان کرد و افزود: آن حضرت توانستند در طول ۲۳ سال، جامعه جاهل را به سمت ایمان و تمدن رهنمون سازد و بنیان مستحکم تمدن اسلامی پایه ریزی کنند.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان اینکه تمدن سازی در سایه بهره گیری از اهداف متعالی بعثت نبی مکرم اسلام تحقق خواهد یافت، خاطرنشان کرد: با بعثت پیامبر گرامی اسلام (ص) شکوفایی دین اسلام به حد کمال رسید و تمدن‌سازی اسلامی شکل گرفت که ضامن سعادت انسان‌ها است.

حجت‌الاسلام شکریان با بیان اینکه در تمدن اسلام، همه مؤلفه‌ها بر محور اسلام ناب است، تصریح کرد: امروز نظام مقدس جمهوری اسلامی به‌عنوان پرچم نشر و گسترش اسلام ناب در جهان بشریت، نقش کلیدی و محوری در تمدن سازی بر پایه اهداف و ارزش‌های بعثت پیامبر گرامی اسلام بر عهده دارد.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان اینکه عید مبعث انسان را به سوی اهداف آفرینش و توحیدی نزدیک می‌کند، اظهار داشت: باید اهداف عید مبعث پیامبر اکرم (ص) به طور دقیق برای عموم جامعه تبیین شود.

حجت‌الاسلام شکریان با اشاره به اینکه مبعث روز رهایی انسان از جهالت و رهنمون شدن بشر و جهان به سوی اهداف اصلی آفرینش است، ادامه داد: بارزترین فلسفه بعثت این است که انبیا و اولیا الهی و به‌ویژه حضرت پیامبر اکرم (ص) برای تربیت انسان‌ها برگزیده شده‌اند.

وی، هدایت انسان‌ها به سوی سعادت حقیقی را یکی از اهداف مهم مبعث پیامبر گرامی اسلام دانست و خاطرنشان کرد: بعثت پیامبر اسلام (ص) اساسی‌ترین و محوری ترین امر برای تربیت انسان‌ها بوده است و به همین دلیل تربیت صحیح، علم و آگاهی انسان را به اهداف واقعی اش نزدیک تر می‌کند.

حجت‌الاسلام شکریان با بیان اینکه پیامبر اکرم (ص) با مهربانی، عطوفت، مبارزه با ظلم و ستم و با دعوت مردم به سوی پروردگار راه نوینی را بر روی بشر گشودند، تصریح کرد: بعثت نبی مکرم اسلام موجب شد بشری که غرق در فساد و غرق در جهالت بود به سمت نور و روشنایی هدایت شوند.

وی با اشاره به اینکه بعثت نبی مکرم اسلام موجب خودآگاهی و خود شناسی در بشریت شد، خاطرنشان کرد: توجه به اخلاقی مهم‌ترین هدف بعثت پیامبر گرامی اسلام است که متأسفانه امروز به حلقه گمشده جوامع مختلف تبدیل شده است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران با بیان اینکه تا پیش از بعثت نبی مکرم اسلام ارزش‌های انسانی و اخلاقی در پایین‌ترین سطح ممکن بود، اظهار داشت: اما پیامبر اکرم (ص) که هدف اصلی خود را نشر مکارم اخلاق در جامعه عنوان کردند، به سال‌ها جهالت و نادانی ملت‌ها پایان دادند.

استاد برجسته حوزه و دانشگاه‌های مازندران در پایان با اشاره به فرا رسیدن نوروز ۱۴۰۰و با تقدیر از فعالیت‌های فرهنگی و دینی کارکنان تبلیغات اسلامی مازندران در سال ۱۳۹۹، تاکید کرد: رویکرد جدی سازمان تبلیغات اسلامی در سال‌های اخیر تحقق منویات رهبری معظم انقلاب و بسترسازی در راستای ایجاد تمدن نوین اسلامی و بهره گیری از تمامی ظرفیت‌های این سازمان در برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب است و این امر مستلزم مجاهدت و تلاش و همت مضاعف همه کارکنان این نهاد مقدس است و باید همه واحدهای مختلف در این بخش با برنامه ریزی و انسجام بیشتر برای تحقق این اهداف تلاش کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

7 + هفت =