مربیان فنی و حرفهای بخوانند
معاون وزیر کار با تشریح جزئیات طرح ساماندهی آموزش مربیان فنی و حرفهای از عزم جدی این سازمان برای ایجاد نهضت مهارتآموزی خبر داد و گزارشی از روند اجرای طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی ارائه کرد.
به گزارش عصرقائم، غلامحسین حسینینیا در یک نشست خبری از عزم جدی سازمان آموزش فنی و حرفهای برای ایجاد نهضت مهارت آموزی در کشور خبر داد و گفت: ایجاد نهضت مهارت آموزی از اولویتهای سازمان به شمار میرود به نحوی که هم آینده مشاغل و هم مشاغل آینده را تحت پوشش قرار بدهد چرا که با تحولات سریع روز و تکنولوژی که در حال رخ دادن است، لزوم گسترش و ترویج آموزشهای مهارتی بیش از پیش احساس میشود.
وی ادامه داد: از زمان شروع دولت سیزدهم طرحهای مختلفی را آغاز کردیم که یکی از محورهای اساسی کار و زمینههای اصلی فعالیت بحث مربیانی است که با داشتن دانش روز و طیف وسیعی از مهارتهای مورد نیاز آمادگی ارائه آموزش برای جمعیت چند میلیون نفری سازمان آموزش فنی حرفهای را داشته باشند.
حسینینیا که در مراسم رونمایی از سامانه سام(ساماندهی آموزش مربیان سازمان آموزش فنی و حرفهای) سخن میگفت، ادامه داد: به منظور ارتقاء شأن و منزلت حرفهای، هویت بخشی و افزایش سطح توانمندی مربیان شاغل در سازمان آموزش فنی و حرفهای و افزایش کارایی آموزشهای مهارتی و اعتباربخشی به گواهینامه های مهارتی سازمان، طرح ساماندهی مربیان سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور را با صدور کد شناسایی مربیان تهیه و تدوین کردهایم.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای گفت: وظیفه این سامانه شناسایی و آموزش مربیان به استعداد یکصد هزار نفر است.درحال حاضر ۵۰۰۰ مربی استخدامی در سازمان آموزش فنی و حرفهای داریم که با تمام توان و تلاش درحال کار هستند.
به گفته وی هم اکنون حدود ۶۰۰۰ استاندارد آموزشی در کشور وجود دارد در حالی که در دنیا تعداد این استانداردها ۹۵۰۰ مورد است و برآورد سازمان جهانی کار این است که با در نظرگیری مشاغل آینده تعداد استانداردها به ۱۷ هزار استاندارد خواهد رسید.
حسینی نیا از رونمایی ۲۱۳ استاندارد شایستگی در استان فارس خبر داد و امیدواری کرد: با توجه به وجود ۶۰۰۰ استاندارد شایستگی ۳۰۰۰ استاندارد دیگر هم به زودی به این مجموعه اضافه شود.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۲۰ هزار مربی در بخش خصوصی داریم که به شکل قراردادی و یا درون سازمانی با ما همکاری می کنند، گفت: مربیانی که در دانشگاههای فنی و حرفهای، دانشگاه جامع علمی کاربردی، دانشگاه آزاد اسلامی و … با ما همکاری میکنند میتوانند در سامانه ثبت نام کنند و برای کسانی که مربی سازمان هستند، مراحل مصاحبه و آزمون آزمایشی حذف می شود.ما درصدد هستیم در قالب سامانه سام برای استاد مربی ،مدعو داشته باشیم و بحث آموزشها، ارتقاء نوآوری و به روزرسانی را دنبال کنیم.
وی مربیان را از ارکان اصلی آموزش، پشتیبانی و مجری آموزشهای مهارتی دانست که در راستای توانمندسازی مخاطبان نقش کلیدی ایفا میکنند و در توضیح جزییات طرح افزود: با توجه به توسعه و تحولات فناوریها و مشاغل در عصر حاضر و تنوع نیازهای آموزشی بازار کار، صنایع و بنگاههای اقتصادی، سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور با طیف گستردهای از تقاضاهای جدید مواجه شده است که تامین این تقاضاها نیازمند تدوین برنامه آموزشی و تدارک مولفههای اصلی برای ارائه خدمات آموزشی است و از مهمترین آنها تامین و تربیت مربیان دارای صلاحیتهای حرفهای است.
حسینی نیا افزود: سازمان آموزش فنی و حرفهای در این راستا ضمن شناسایی و هویت بخشی به همه مربیان، استادکاران و علاقمندان به حرفه مربیگری، مربیان آموزش های مهارتی را سطح بندی میکند؛ به نحوی که هر مربی متناسب با توانمندیهای تخصصی، حرفهای و شایستگیهای فردی و اجتماعی میتواند در یکی از سطوح مربی پایه، مربی سطح سه، ارشد مربی و استاد مربی قرار گیرد.
به گفته معاون وزیر کار، مبنای سطح بندی بر اساس سند حرفهای مصوب سازمان است که در این سند طبقه بندی استانداردهای آموزشی سازمان بر اساس خوشه ،گروه، حرفه ، شغل و شایستگی صورت گرفته است.
وی تصریح کرد: پس از سطح بندی به هر مربی کد شناسایی یا آیدی اختصاص داده میشود که این کد کاربری به شکل الکترونیکی یا کاغذی توسط مرکز تربیت مربی و پژوهشهای فنی و حرفهای جهت شناسایی سطح بندی، بهرهمندی از خدمات و مزایای مد نظر جهت مربیان در چهار سطح تعیین شده صادر میشود.
آنطور که رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای گفته، دارندگان این کد میتوانند در صورت نیاز در همه واحدهای آموزشی وابسته به سازمان اعم از دولتی و غیردولتی بر اساس قوانین و مقررات به کار گرفته شوند و با صدور کد شناسایی مربیان بانک اطلاعاتی منسجم و یکپارچه برای درج مشخصات فردی و قابلیتهای حرفهای مربیان ایجاد میشود تا مجریان آموزش و بنگاههای اقتصادی ، صنوف و صنایع بتوانند از این اطلاعات در اجرای مطلوب در دوره های آموزش مهارتی بهرهبرداری کنند.
معاون وزیر کار خاطرنشان کرد: این طرح شامل کلیه مربیان با وضعیت استخدامی رسمی، پیمانی، حق التدریس، تابع قانون کار،قراردادی، درون و برون سازمانی و مربیان فعال در آموزشگاههای آزاد، استادکاران، کارشناسان و صاحب نظران صنایع و صنوف می شود که تمایل دارند صلاحیتهای آنها برای مربیگری سنجیده شده و کد شناسایی مربی دریافت کنند.
وی تصریح کرد: اجرای طرح مذکور به ایجاد وحدت رویه در شناسایی، سطح بندی و انتخاب مربیان مراکز دولتی و آموزشگاههای آزاد، ساماندهی مربیان بر اساس قابلیت های تخصصی و حرفهای با ایجاد بانک اطلاعات مربیان، پاسخگویی به نیازهای جدید بنگاههای اقتصادی با معرفی ظرفیتهای متنوع مربیگری، استقرار و توسعه نظام شایستگی مربیان، افزایش انگیزه شرکت در دوره های آموزشی و ارتقاء توانمندیهای علمی و مهارتی مربیان و ساماندهی دوره های آموزشی مرکز تربیت مربی متناسب با مسیر ارتقای حرفه ای حرفه ای مربیان خواهد شد.
وی اضافه کرد: ثبت نام مربیان از طریق سامانه سام (ساماندهی مربیان آموزش فنی وحرفهای) به نشانی https://itcsam.ir/home/branch/۱ صورت میپذیرد که توسط مرکز تربیت مربی و پژوهشهای آموزش فنی و حرفه ای طراحی شده است.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای همچنین از تداوم اجرای طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی در سال جاری خبر داد و در عین حال گزارشی از اجرای این طرح در سال گذشته ارائه کرد.
وی گفت از سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۵۰ هزار نفر از خدمات آموزشی در چارچوب طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی بهرهمند شدند و سازمان آموزش فنی و حرفهای به لحاظ ماموریت، ساختار و اهداف بیشترین تطابق را با مفاد طرح مذکور و مسئولیت اصلی اجرای این طرح در سالهای اخیر را به عهده داشته است. سایر دستگاهها نظیر وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی نیز همکاری لازم را در اجرای این طرح داشتند.
معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، مهمترین اهداف این طرح را آشنایی با محیط کسب و کار، کسب تجربه، آماده سازی و ایجاد خودباوری در مهارت آموز برای ورود به عرصه اشتغال و بازار کار ، حفظ و پایداری مشاغل سنتی و بومی، کمک به بنگاه های فعال به منظور شناسایی و جذب نیروی کار مستعد و توانمند ، استفاده از ظرفیت و توان آموزش عملی بنگاه های اقتصادی و کاهش هزینههای جذب و بکارگیری نیروهای فاقد مهارت عنوان کرد.
به گفته حسینینیا، تعداد مهارت آموزان در محیط کار واقعی در سال گذشته به میزان ۶۱۲۰۰ نفر مهارت آموز به میزان ۲۹ هزار و ۴۴۶ واحد پذیرنده بوده است که از این تعداد ۹۰ درصد را زنان و ۹۱ درصد را مردان تشکیل میدهند؛همچنین بر اساس هرم سنی ۴۳ درصد شرکتکنندگان در گروه کارجویان جوان از ۲۱ تا ۳۰ سال و در مقطع تحصیلی دیپلم بودهاند.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای تاکید کرد: بر اساس رهگیریهای صورت گرفته از مهارت آموختگان این طرح بیش از ۸۰ درصد مهارت آموختگان جذب بازار کار شدند.
علی حسین شهریور -معاون پژوهش، برنامهریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفهای – نیز در این مراسم از شرکت تیم مهارت آموزان ایران در چهل و ششمین دوره مسابقات جهانی مهارت خبر داد و گفت: این دوره از مسابقات ۲۰ تا ۲۵ مهر سال ۱۴۰۱ در شانگهای چین برگزار میشود.
وی از رشد ۳۰ درصدی رشتههای این دوره خبر داد و گفت: در این دوره رشد ۳۰ درصدی تعداد رشتههای مسابقات ملی مهارت در مقایسه با دوره قبل را شاهد هستیم، رشتههای فناوری خودروهای ریلی، پذیرش هتل، خدمات رستورانداری، آرایشگری مردانه، هنر بازیهای سه بعدی رایانهای، نانوایی نانهای حجیم، ساخت و ساز خشک و گچ کاری و نگهداری و تعمیر هواپیما برای اولین بار در مسابقات ملی مهارت برگزار خواهند شد.
به گفته شهریور در ۱۰ دوره از مسابقات جهانی مهارت، تیم های ایرانی شرکت کردهاند که ۱۴۹ نفر اعزام شده اند.
وی از آغاز ثبت نام بیستمین دوره مسابقات ملی مهارت خبر داد و گفت: این دوره از مسابقات در ۴۳ رشته و ۶ گروه تخصصی با همکاری و مشارکت نهادهای آموزشی، شرکای بخش دولتی و خصوصی برگزار میشود.
به گفته معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش و فنی آموزش فنی و حرفهای،مرحله شهرستانی این دوره از رقابتها در هفته اول مرداد، همزمان با هفته مهارت، مرحله استانی در هفته آخر شهریورماه و مرحله کشوری به میزبانی ۶ استان در نیمه دوم آذرماه ۱۴۰۱ برگزار میشود.
به گزارش ایسنا،ثبت نام این دوره مسابقات از ۱۷ اردیبهشت ماه آغاز شده و تا ۱۷ تیر ماه از طریق سایت به نشانی www.worldskills.ir ادامه خواهد یافت.
برچسب ها :استاندارد ، فنی و حرفهای ، مربی
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0