کد خبر : 322554
تاریخ انتشار : دوشنبه 16 سپتامبر 2024 - 9:51
-

در آستانه دومین کنگره ملی شهدای مازندران؛

نمایش«راز سرزمین عشق» در ساری اجرا می‌شود

نمایش«راز سرزمین عشق» در ساری اجرا می‌شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بلاغ، در آستانه دومین کنگره ملی شهدای مازندران، نمایش بزرگ «راز سرزمین عشق» نمایشی به وسعت تاریخ کهن و پرافتخار مازندرانی‌ها به نویسندگی و کارگردانی حمید حسین‌خانی و تهیه‌کنندگی ابراهیم بهادری در مجموعه ورزشی شهید سلیمانی روستای ماهفروجک ساری روی صحنه می‌رود. یکی از برنامه محوری کنگره بزرگ شهدای استان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بلاغ، در آستانه دومین کنگره ملی شهدای مازندران، نمایش بزرگ «راز سرزمین عشق» نمایشی به وسعت تاریخ کهن و پرافتخار مازندرانی‌ها به نویسندگی و کارگردانی حمید حسین‌خانی و تهیه‌کنندگی ابراهیم بهادری در مجموعه ورزشی شهید سلیمانی روستای ماهفروجک ساری روی صحنه می‌رود.

یکی از برنامه محوری کنگره بزرگ شهدای استان مازندران نمایش میدانی بزرگ راز سرزمین عشق است که با نامی بومی و متناسب با فرهنگ پرافتخار مازندرانی‌ها از ۲۸ شهریورماه تا ۱۲ مهرماه ۱۴۰۳ اجرا می‌شود.

«راز سرزمین عشق» روایتی از تاریخ پرفراز و نشیب ایران و مازندران است که قصه‌های مختلف را در قاب‌ نمایش به مخاطب ارائه می‌کند.

حمید حسین‌خانی نویسنده و کارگردان نمایش میدانی «راز سرزمین عشق» در تشریح ابعاد این نمایش گفت: بدون اغراق این نمایش از نظر تکنیک و فن‌های نمایشی از جدیدترین و به‌روزترین اتفاقات دنیاست که در سطح خاورمیانه نمونه ندارد.

وی افزود: «راز سرزمین عشق» روایتی از تاریخ پُرفراز و نشیب مازندران است که قصه‌های مختلف را در قاب‌ اپیزودیک‌هایی نمایشی به مخاطب ارائه می‌کند. قصه‌هایی از آرش‌کمانگیر تا قوم تپورئی‌ها که زمان حمله اسکندر به‌شمال ایران در مقابل او ایستادگی کردند و مانع ورود اسکندر شدند، نمایش داده می‌شود. سپس حمله مغول به ایران را در نمایش خواهیم داشت و قصه شیخ‌خلیفه مازندرانی رهبر قیام سربداران که علیه مغول‌ها بلند می‌شود.

به گفته حسین خانی در این نمایش قصه شیعه شدن مردم مازندران را روایت می‌کنیم که حسن‌بن زید به ‌درخواست مردم از ری به طبرستان(مازندران) لشکرکشی می‌کند و علیه طاهریان و عباسیان می‌جنگد و حکومت علوی تشکیل می‌شود که پایه‌گذاری حکومت شیعی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در بخش دیگر نمایش «راز سرزمین عشق» قصه‌هایی از حضرت زهرا (س) و کربلا را داریم و جلو می‌آییم و به حماسه آمل در سال ۱۳۶۰ می‎رسیم که کمونیست‌ها به شهر حمله می‌کنند و مردم خودشان وارد میدان می‌شوند و مقابله می‌کنند و شهر را نجات می‌دهند. بخش دیگر این نمایش مربوط به عملیات والفجر هشت است که در جریان دفاع مقدس نمایش داده می‌شود و روایت رزمندگان مازندرانی صورت می‌گیرد و در انتها قصه شهدای مدافع حرم و گذری بر عملیات خان‌طومان صورت می‌گیرد.

نویسنده و کارگردان نمایش «راز سرزمین عشق» با بیان اینکه در این نمایش‌ پرده‌های مختلفی وجود دارد، عنوان کرد: در مجموع نمایش ۱۰ واقعه اصلی را در حدود ۲۰ پرده به مخاطب عرضه می‌کنیم و در تمام قصه‌ داستان‌هایی مربوط به طبرستان روایت می‌شود و کلیدواژه اصلی این نمایش مقاومت و ایستادگی مردم مازندران در جبهه‌های مختلف و قصه شیعه شدن آن‌هاست.

وی نمایش «راز سرزمین عشق» را حامل فرهنگ، تمدن و تاریخ مازندران دانست و ادامه داد: جذابیت این نمایش بخاطر روایت قصه‌های بومی دوچندان است ضمن اینکه استقبال از این نمایش در نوشهر خوب بوده و هر شب حدود ۴ تا ۵ هزار مخاطب نمایش را دیدند.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه کربلا و رئیس ستاد اجرایی دومین کنگره ملی شهدای مازندران در این زمینه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بلاغ گفت: در پرتو فرمایشات مقام معظم رهبری که قرار بود تاریخ خودمان را به نسل جدید معرفی کنیم در نمایش «راز سرزمین عشق» تلاش شده است تا تاریخ مازندران در قالب نمایش معرفی شود.

عسکر مجیدی تصریح کرد: این نمایش در مرحله اول در غرب استان در ساحل سیترای نوشهر اجرا شده است که با استقبال خوب مردمی روبه‌رو بوده است.

وی با اشاره به اینکه مازندرانی‌ها در دفاع از حرم خوش درخشیدند و در این نمایش به آن اشاره می‌شود، افزود: نمایش «راز سرزمین عشق» از ۲۸ شهریورماه در در مجموعه ورزشی شهید سلیمانی روستای ماهفروجک ساری روی صحنه می‌رود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

19 + دو =