صحنه زیبایی از شکار گوزن و گراز و تصویری از خسرو پرویز هنگام سوار بر اسب شبدیز را در این مجموعه میبینیم. مهمترین اثر در طاقبستان، ایوان بزرگ است که از نظر معماری اطلاعات بیشتری را در اختیار ما قرار میدهد. این ایوان به شکل فضای مستطیلی است. دیوار انتهای ایوان به دو بخش تقسیم شده است. بخش بالایی صحنه «تاج ستانی» شاه ساسانی را نشان میدهد و در بخش پائین نیز سوارکاری نقش شده است.
در صحنه تاج ستانی، پادشاه ساسانی با صورتی سهربعی و بدنی تمامرخ بر روی سکویی ایستاده است. دست چپ را بر روی قبضه شمشیر گذاشته و دست راست را بهطرف اهورامزدا دراز کرده است.
بسیاری از تاریخدانان و نیز جغرافیا شناسان، نقش این اسبسوار را «خسرو پرویز» معرفی کردهاند که سوار بر اسب معروفش شبدیز است.
«کتیبه بیستون» نماد استوار عشق در تاریخ ایران زمین
بیستون سرزمین کرانههای تاریخ است و نشانههایی از قبل از دوران هخامنشیان در این سرزمین وجود دارد، یکی از این نشانهها «هردوتوس یونانی» بوده است. آوردهاند که پارسیان بر فراز بیستون برای خدایانشان در آسمان دعا میکنند و این خود جای تأمل دارد که ایرانیان در ۲۵۰۰ سال پیش خداوند را در آسمانها مییافتند.
جلیل بالایی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان کرمانشاه مجموعه گردشگری بیستون را کتاب تاریخ ایرانزمین و بزرگترین کتیبه در جهان میداند و میگوید: بر اساس پژوهشهای انجامشده، نشانههایی از زندگی انسانهای اولیه در این منطقه وجود دارد.
وی بیستون را محل تبلور هنر و دانش هخامنشیان دانست و افزود: کتیبه داریوش نیز شرمسار عظمت و شکوه بیستون است و به جرات میتوان ادعا کرد که سراسر تخت جمشید بهاندازه بیستون جلوه و زیبایی ندارد و از هر سو به بیستون بنگریم زیبایی، شکوه تاریخ و انحصار قدمت را میبینیم.
به اعتقاد این راهنمای گردشگری، ظرفیت بیستون هنوز از دل خاک بیرون نیامده و ناگفتههای بسیار از راز و رمز آن میطلبد که زمینهای اطراف بیستون کاوش شود.
چهری افزود: بیستون در میان آثار فراوان تاریخی قرار گرفته و ظرفیت آن بسیار فراتر از قدرت بیان است، روبروی خود «فرهاد تراش» را میبینیم. کنار آن کاخ خسرو و کتیبه را نظارهگر خواهیم بود. بیستون تنها سایت تاریخی در ایران است که همه حیات تاریخ را در خود دارد از هخامنشی، سلوکی، ساسانی، تیموری، دوران اسلام گرفته تا عصر معاصر موقعیتی بسیار منحصربهفرد را به خود اختصاص داده است.
وی بیستون را شاهکار ایران باستان دانست و افزود: هشتمین اثر سایت ثبتشده ایران در بیستون قرار دارد؛ اما از همه جذابتر این است که «کتیبه بیستون» ملکه کتیبههای شرقی باستان است و همه تخت جمشید بهاندازه نیمی از کتیبه بیستون نخواهد شد و تنها کتیبه مصری با آن برابری میکند.
چهری بیان کرد: کتیبه بیستون رمز گشای ناگفتههای تاریخ است و اسرار هخامنشیان را در دل خود پرورانده و نیز سند قدیمیترین گاهشمار ایرانی در کتیبه بیستون است که اسامی ۹ ماه از سال را دارد.
وی بیان کرد: دانش زبانشناسی تا ۷۰ سال دیگر کتیبه بیستون را رمزگشایی نخواهد کرد و نیاز است که افرادی مسلط به زبانهای باستانی و بهویژه زبان کُردی و هورامی و بابلی بر روی این کتیبه تحقیق و رمزگشایی کنند.
چهری به کاخ خسرو، یکی از شگفتانگیزترین آثار تاریخی اشاره کرد و گفت: گویی با توجه به آزمایش سنگها و اتحاد جنس و معماری آن با فرهاد تراش، فرهاد معمار هر دو اثر بوده حتی گمان میرود معمار اثر نیمهکاره شکارگاه گوزن طاقبستان نیز فرهاد است. صفحهای در هرسین وجود دارد که ساسانی بودن آن محرز است و این آثار ازنظر دوره زمانی با هم تناسب دارند.
وی همچنین کاروانسرای شاهعباسی را از سالمترین و منحصربهفردترین آثار ایرانی در چشماندازی بسیار زیبا عنوان کرد و افزود: رود گاماسیاب نیز ظرفیتی دیگر در بیستون است.
احسان احمدی نصر، شهردار بیستون ، با اشاره به وجود آثار تاریخی بسیار در این شهر اظهار داشت: بیستون مأمنی از آثار سلوکیان، هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان، صفویه و… است.
احمدی نصر به وجود آثار بینظیر دوران پیشازتاریخ در بیستون اشاره و اظهار کرد: بیستون از ظرفیت و پتانسیل بالایی برای توسعه و رونق صنعت گردشگری برخوردار است.
اما آناهیتا، نام معبدی برگرفته از «الهه آبها» است، دومین بنای سنگی ایرانیان پس از تخت جمشید که بر سر راه همدان – کرمانشاه در شهر کنگاور قرار گرفته است.
محققین این بنا را کاخی ناتمام برای خسرو پرویز معرفی کردهاند. عدهای نیز زمان ساخت آن را به اواخر سده سوم و آغاز سده دوم قبل از میلاد و عده دیگر آن را به سده اول قبل از میلاد نسبت داده اند.
مصالح عمده این دیوار را سنگ غیر حجاری شده و ضخیم تشکلی میدهد که با استفاده از ملاط گچ، روی هم تثبیت شده اند.
آخرین بخش از معماری بنای کنگاور را بقایای معماری فراز تپه تشکلی میدهد، این بخش شامل دیوارهای به قطر ۶ متر است که محدودهای در حدود یک هزار و ۲۰۰ متر مربع را شامل میشود که در جهت شرقی غربی ساخته شده است.
در معبد آناهیتا ستون بندی بنا به صورت ردیفی و متوازی در جهار جنب محدوده خارجی بناست. در فضای میانی، صحن باز و بسیار بزرگ بر فراز سکویی محصور بین ستونها و فضای کوچک مستطیل شکلی در راستای شرقی – غربی قرار دارد که ان هم با مجموعهای از ردیفهای ستونهای کوتاه سنگی محصور میشده و به اعتقاد بسیاری از باستان شناسان فضای اصلی معبد بوده است.
گردشگری یکی از محورهای توسعه استان کرمانشاه است
رازانی با تقدیر از مدیریت پایگاه پژوهشی معبد آناهیتا اظهار کرد: خوشبختانه این مجموعه با برنامه و شیوههای مناسب مدیریتی اداره میشود و این همان رویکردی است که مدیریت ارشد استان خواهان اعمال آن در میراث فرهنگی استان است.
وی با تأکید بر لزوم فراهم شدن زیرساختهای خدماتی و رفاهی اظهار کرد: با توجه به اهمیت و جایگاه معبد تاریخی آناهیتا، گردشگران بسیاری از این مجموعه دیدن میکنند که بخش قابلتوجهی از آنها خارجی هستند. گردشگران باید از حداقل امکانات رفاهی و خدماتی برخوردار بوده و شاهد یک ساماندهی و برخورد مدیریتی مناسب باشند.
معبد آناهیتا، بزرگترین بنای سنگی ایران بعد از تخت جمشید است که از آثار باستانی دوران پیش از میلاد مسیح به شمار میآید و در شهر کنگاور استان کرمانشاه قرار گرفته است.
«آنوبانینی» سنگنوشتهای به قدمت ۵۰۰۰ سال تاریخ و تمدن، اثری مهجور در شهرستان سرپل ذهاب که از «آنوبانینی» پادشاه حکومت زاگرس نشین «لولوبیها» بهجای مانده است.
ایشتار نیزهای به دست دارد و قصد دارد با طنابی که به دست گرفته، گردن اسیری دیگر را ببندد. علاوه بر شاه و ایشتار، ۹ اسیر بدون لباس نیز در تصویر مشاهده میشود.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0