ممکن است سخت کوشی برخی افراد در کار باعث شگفتی عدهای دیگر شود، اما اگر از خود شخص فعال درباره کارش بپرسید، کاملا ابراز رضایت میکند. این کار ممکن است خشم دیگر همکاران را بر انگیخته کند، اما باید توجه داشته باشید، کسانی موفقتر هستند و در طول زمان پیشرفت میکنند که تنبلی را از خود دور میکنند و با کار مثل تفریح برخورد میکنند. در این یادداشت شما را با ۶ موردی که باعث استرس و افزایش فشار کار بر روی کارگران و کارمندان میشود، آشنا میکنیم. میتوانید با پیروی از این موارد از اکثر استرسهای کاری فاصله بگیرید.
۱. نداشتن ایده جدید
شما در طول دورهٔ آموزشی در مدارس و دانشگاهها سعی میکنید، خوب تحصیل کنید تا بتوانید آموزشهای با کیفیتی را فرا گرفته و آماده شوید و با چالشهای صنعت راحتتر برخورد کنید. با این حال این هوشمندی و کارایی هنگامی که شما در یک شرکت درگیر کار هستید، شاید به کارتان نیاید. همکارانتان به فکر مشکلات شما نیستند و سعی میکنند، شما را با مشکلات بیشتر روبهرو کنند. روشهایی که آنها به کار میبرند، ممکن کاملا ساده و از پیش تعریف شده باشد. اگر شما برای کارتان یک ایده و خلاقیت نو نداشته باشید، شاید با شما رفتار درستی صورت نگیرد. توجه داشته باشید، هر چقدر شما از اصول پیروی کنید، ولی از خودتان ایده جدیدی نداشته باشید، به چشم نمیآیید.
۲. نداشتن ارتقای شغلی
ارتقا در هر شغلی هم از لحاظ فکری و هم جسمی بسیار قابل اهمیت است. اگر فردی بداند که در محیط کارش جایی برای پیشرفت ندارد، کاریی خود را از دست میدهد. بهترین کار برای چنین شخصی رفتن به دنبال شغلی است که بتواند تواناییهای خود را بروز دهد. هر شخصی در یک کار توانایی منحصر به فردی دارد. فقط باید زود آن را کشف کند و به کار گیرد. وقتی با وجود کارایی و مهارت کار شما به چشم نیاید و یا یا سرپرست شما کار دیگری را بر کار شما ترجیح دهد. بهتر است با سرپرست خود در این زمینه مشورت کنید. اگر به نتیجه معقولی دست یافتید، به کارتان ادامه دهید اما اگر به توافق نرسیدید قبل از اینکه بیش از این با غرورتان بازی شود، بهتر است آن محیط را ترک کنید. البته هر شخصی میتواند با نشان دادن پشتکار خودش، به مافوقش بفهماند که او شایستگی ارتقای شغل را دارد. شما باید در این گونه مواقع بسیار صبور باشید تا به هدف خود برسید.
۳. زندگی شخصی
یکی دیگر از عوامل بسیار مهم که باعث تنش شدید در کار میشود، تعداد ساعاتی است که رئیستان انتظار دارد، شما مشغول به کار باشید. در برخی از شرکتها به خاطر شرایط کاری آن مجموعه ساعت کاری منظمی ندارد؛ جلسات ناگهانی، تلفنهای کاری، ساعات اضافه کار و … میتوانند برنامه شخصی شما را خراب کنند. همین نوع ساعات کاری باعث میشود که کارمندان از رئیس و مجموعه خود متنفر شوند و همین موضوع استرس را بالا میبرد. این مورد بیشتر درباره مادران شاغل صدق میکند، چون باید به فکر شام، نظافت منزل و حتی بچه داری در وقت کم پیش رو باشند.
۴. مسائل بهداشتی
وقتی که مجبور میشوید تا آخر شب سر کار بمانید و این کار تا یک مدت طولانی ادامه پیدا کند، بعد از مدتی سلامت شما به خطر میافتد. وقتی زمان کافی برای خواب و استراحت نداشته باشید، کلافه میشوید. وعدههای غذایی نامنظم شده و استفاده از فست فودها هم میتوانند سلامتی شما را به خطر بیاندازند. پس از چند ماه کار در این شرایط، شما از لحاظ جسمی و روحی دچار مشکل میشوید و تحت تاثیر تنشها قرار میگیرید. دیر یا زود این گونه کار کردن بر کارایی شما تاثیر نامطلوبش را خواهد گذاشت.
۵. زیرساخت ضعیف
اگر محل کار شما از امکانات ابتدایی همچون؛ تهویه مناسب، روشنایی کافی، و غیره… برخوردار نباشد، کارکنان مجموعه خیلی زود از این شرایط کلافه میشوند. کار فرما ممکن است که فکر کند کارمندانش به عمد کارها را خوب انجام نمیدهند، اما این در حالی است که کارکنان با این شرایط بد کاملا تحت تاثیر قرار میگیرند و کاراییشان کم میشود. در این شرایط استرس و تنش مجموعه خود به خود بالا میرود. هر کارمندی انتظار دارد تا مدیرش حداقل امکانات را برای او فراهم کند. با این شرایط بد کارمند فکر میکند که برایش هیچ ارزشی قائل نیستند. اگر در چنین شرایطی مدیر به فکر رفع مشکلات پیشرو نباشد، باید منتظر استعفای کارکنان خود باشد.
۶. کار کشیدن بیش از توان و نبود مدیریت بر کارها
زمانهایی در محیط کار به وجود میآید که ذهن کارمند را به هم میریزد، به طور مثال از کارمندی خواسته میشود که در یک زمان خاص کاری را تحویل دهد. متاسفانه مدیر وقتی میبیند کارمند کارش را زودتر از موعد تحویل داده، برایش کار جدید تعریف میکند. همین موضوع باعث رنجش کارمند و یا کارگر میشود، حتی چنین مسئلهای میتواند باعث ایجاد تنش و استرس شود. این کار در شرکتهای تولیدی خیلی به چشم میخورد و مدیران میخواهند از تمام ظرفیت کارمند و کارگر استفاده کنند. باید توجه داشت که هر کس ظرفیتی برای پیدا کردن توانایهایی خود دارد. اینکه کارگری زودتر از زمان مقرر کار را انجام میدهد، دلیلی ندارد که کار اضافی برایش تعریف شود. اگر مدیری چنین تصمیمی برای کارمندان و کارگران بگیرد، بیشک همان کارایی قبلی کارمندان و کارگران را نیز پایین میآورد، چون کارکنان به این نتیجه میرسند اگر بخواهند کار خود را به موقع انجام دهند، انتظارها از آنها میرود. مدیران نباید در میان کارمندان و کارگران تبعیض قائل شوند، چون اینکار کاملا به ضرر مجموعه شان خواهد شد.
در این یادداشت شما با عوامل تنشزایی که ممکن است در محیط کار با آن روبرو شوید، آشنا شدید. حال میتوانید راه حلهای مناسبی برای روبه رو شدن با چنین تنشهایی پیدا کنید.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0