کد خبر : 38129
تاریخ انتشار : چهارشنبه 23 آگوست 2017 - 15:45
-

زنانی با چادر گلدار در کوچه و خیابان

زنانی با چادر گلدار در کوچه و خیابان

به گزارش قائم آنلاین،در حدود ده یا دوازده سال پیش که هنوز مدل‌های مختلف چادر مشکی به بازار عرضه نشده بود و پوشش مردم کوچه و خیابان ساده‌تر بود، می‌شد چادرهای گلدار را بر سر زنان در کوچه و بازار دید. چادری که نه تنها کسی به آن اشکال نمی‌گرفت بلکه با رنگ‌های متنوع و

به گزارش قائم آنلاین،در حدود ده یا دوازده سال پیش که هنوز مدل‌های مختلف چادر مشکی به بازار عرضه نشده بود و پوشش مردم کوچه و خیابان ساده‌تر بود، می‌شد چادرهای گلدار را بر سر زنان در کوچه و بازار دید. چادری که نه تنها کسی به آن اشکال نمی‌گرفت بلکه با رنگ‌های متنوع و جنس نخی‌اش باحجاب بودن و چادر سر کردن را برای زنان ساده و دلپذیر می‌کرد. درست نمی‌دانم که از چه سالی چادر مشکی جایگزین چادرهای گلدار و سبک مادربزرگ‌هایمان شد. اما آنچه که در حال حاضر می‌توان با قطعیت از آن نام برد عدم استقبال از چادرهای رنگی است. البته تابوی پوشیدن چادر مشکی چندباری توسط مجری‌های تلویزیون شکسته شد. اما باز هم استقبال زیادی از چادرهای ملی و دانشجویی رنگی نشد. در حال حاضر چادرهای رنگی و به خصوص گلدار بیشتر در مهمانی‌ها، عروسی‌ها، چند شهر خاص و به صورت کلی هر جایی به غیر از مکان‌های عمومی دیده می‌شود.

 چادر رنگی
در همین باره امروز پستی از منصوره مصطفی زاده، عضو تحریریه همشهری بچه‌ها در اینستاگرام منتشر شد که درباره چادر غیرمشکی‌اش و اولین واکنش‌های به آن نوشته بود. واکنش‌هایی که همراه با تمسخر و تعجب بود و برخی از چادر او به عنوان «بقچه» نام برده بودند:«درست یادم نیست، ولی چند سالی می‌گذرد از اولین باری که چادر غیرمشکی سر کردم. اولین واکنش‌ها همان‌طور که انتظارش می‌رفت، ترکیبی از تمسخر و تعجب بود و جمله‌‌ٔ چرا بقچه سرت کردی را یادم مانده»
چرا دیگر در کوچه و خیابان زنانی با چادر گلدار نمی‌بینیم؟
مصطفی زاده که خود مادر دو دختر نیز هست، در ادامه از تصمیم‌ قاطع‌اش درباره کنار گذاشتن چادر مشکی می‌نویسد:«ولی من تصمیمم را گرفته بودم. تصمیم داشتم یک‌تنه بزنم به سیاهی روبرو و به تصور حجاب فقط مشکی است، پایان بدهم. در این سال‌ها همه چیز را درباره‌‌ٔ لباس شهرت و انگشت‌نما شدن و جلب توجه و تبرج و بقیه عبارات فقهی و عرفی شنیده‌ام. به تعداد گل‌های روی چادرم تذکر و چند برابرش تشویق شنیده‌ام و البته هیچ کدام نه منصرفم کرده، نه تهییجم. من از اول تکلیفم را با خودم مشخص کرده بودم؛ #من_حجاب_را_دوست_دارم اما رنگ مشکی را نه. از محدود کردن حجاب گریزانم. از این که مقنعه به سرها شال‌دارها را بی‌حجاب می‌دانند، مشکی‌پوش‌ها قرمزپوش‌ها را، چادری‌ها مانتویی‌ها را؛ سیاه‌ها سفیدها را…. ناراحتم. اصلا تمام فرق مذهب ما با فرقه‌های افراطی در همین است که آدم‌ها صفر و یک نیستند. آدم‌ها طیف دارند. رنگی‌اند»
چادر رنگی
نویسنده وبلاگ «روزهای مادرانه» در پایان به این نکته اشاره می‌کند که دیدن مزون‌هایی که اخیرا چادر رنگی تولید می‌کنند و دخترانی با حجاب‌های گل‌گلی باعث خوشحالی‌اش می‌شود:«حالا چند وقتی‌ست مزون‌های تولید چادر رنگی می‌بینم و دخترهای نوجوانی با حجاب‌های گل‌گلی و شاد. دلم شاد می‌شود از این که تلاشم نتیجه داده: شاید در روزگاران دخترانم، حجاب رنگی‌تر باشد»
چرا دیگر در کوچه و خیابان زنانی با چادر گلدار نمی‌بینیم؟
البته کامنت‌های این پست هم در نوع خود جالب هستند. یکی از معلم‌ها واکنش مثبتی به این مسئله نشان داده و نوشته است:«من معلمم و چادری، دوست دارم از چادر غیرمشکی‌تون بیشتر بدونم که خودم بشم یه الگو برای دخترای کلاسم و دخترک کوچولوی تو خونه‌ام» خانم دیگری حجاب زنان جنوبی با چادرهای گلدار را زیبا و مناسب برای روزهای گرم سال توصیف می‌کند:«قدیما تو شهر کوچکی که من بزرگ شدم و جنوب هم هست پوشش زنان چادرهای نخی و رنگی بود اما چندین سال هس که حالا به نوعی چادر فقط مشکی انگار خز بود اون چادرای رنگی که چقدر برای هوای آفتابی و گرم اون منطقه مناسب بود. تو خیابون که میرفتی زیر آفتاب و تو گرما ده‌ها گل آفتابگردون و غنچه و گلای رنگی بود که سر زنای باحیای اون متطقه می‌دیدی، اما حالا دلت می‌گیره زیاد، فقط سیاه، آخه واسه گرمای اونجا واقعا بده. امیدوارم دوباره همون نخی‌های گل گلی دوباره مد بشه»
حجاب زنان جنوبی
اما در کنار نظرات موافق، کامنت‌های مخالفی هم در این باره نوشته شده است. خانمی در مخالفت با این نوع حجاب به آیه پنجاه و نهم از سوره احزاب اشاره کرده است:«سلام. يكسرى چادرهاى رنگى در نمايشگاه‌ها ديده‌ام كه اصلا در شان حجاب نيست و حتى خانم‌هايى كه سر كرده بودند و شايد طراحش بودند مهر تاييدى بودند. اما من به شخصه در مورد چادر هميشه اين حديث را در نظر مى‌گيرم (هرچند اين اعتقاد هم هست كه كراهت اين رنگ به خاطر زمان عباسى بوده اما باز خواندن اين حديث خالى از لطف نيست). امام صادق علیه السلام فرمودند: پوشیدن لباس سیاه کراهت دارد، مگر در سه چیز که عبارتند از: کفش، عمامه و کساء (کساء به لباس بزرگ مثل عباء وچادر و امثال آن گویند. وسائل الشیعه، ج۳ ص۲۷۹) در واژه قرآنی جلباب که در آیه ۵۹ سوره احزاب آمده است – حتی به رنگ پوشش اشاره شده است، چرا که یکی از معنای «جلب» که در کتب لغت به آن اشاره شده، تیرگی و سیاهی است؛ مثلا «جلبُ الیل» به معنای سیاهی شب است»
حجاب رنگی
در پایان این سوالات همچنان به قوت خود باقی هستند که به نظر شما ملاک پوشش در عصر فعلی چیست؟ آیا پوشیدن چادر گلدار در جامعه، مصداق شهرت و تبرج است یا خیر؟
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 × پنج =