کتب گویا تا ۱۵ آبان در دسترس دانشآموزان قرار میگیرد
چاپ کتابهای جدیدالتالیف برای معلمان هر درس
وی افزود: تا پایان مهرماه تولید برخی اجزای بسته آموزشی و کتب گویا که شنیداری هستند نیز به اتمام رسیده و تا ۱۵ آبان در دسترس دانش آموزان قرار میگیرند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه امسال کتب جدیدالتالیف را برای معلمان همان دروس هم چاپ کردیم گفت: تولید محتوای الکترونیکی هم اتفاق افتاده و معلمان ما در معرض آموزش هستند. این محتوا را علاوه بر سایت دفتر تالیف، بر روی شبکه رشد هم بارگذاری خواهیم کرد و معلمان می توانند خود کتاب، روش های تدریس و بودجه بندی دروس را به صورت آنلاین ملاحظه کنند. تنها سایت معتبر کتب درسی سامانه اداره کل تدوین، چاپ و نشر کتب درسی است.
تعداد و محل زندگی اصحاب امام زمان در کتابهای دینی ذکر نشده /عدهای بیانصافی میکنند
محمدیان درباره اخباری مبنی بر درج تعداد و محل زندگی اصحاب امام زمان در کتاب درسی دینی گفت: می دانیم که بر اساس روایات اصحاب امام زمان ۳۱۳ نفر هستند و در برخی روایات هم آمده است که از کجا بر می خیزند، اما این موارد مربوط به کتب درسی نیست.
وی افزود: متاسفانه عدهای بیاخلاق و بیانصاف هستند که نمیخواهند آنچه واقعیت است منعکس شود. آنچه در بیرون منتشر شده متعلق به ما نیست و بیرون بایدپاسخگو باشد. اخباری درباره کتاب «لک لکی در کار نیست» هم چند ماه پیش مطرح شد که مربوط به ما نبود. ما مسوولیت مواردی را می پذیریم که خودمان آن را تولید کرده باشیم.
هر کتاب درسی ۵ سال پس از تدوین به صورت آزمایشی تدریس میشود
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ضمن اعلام این که ۳۰ مهر همایش تجلیل از مولفان کتب درسی برگزار میشود، درباره طرح انتقادات نسبت به محتوای قدیمی کتب درسی عنوان کرد: کتاب درسی یکبار برای همیشه تدوین نمی شود. هر کتاب درسی را برای مدت پنج سال تدوین می کنیم که مورد بازنگری هم قرار می گیرد. وقتی کتاب تدوین میشود در طول پنج سال اجرای آزمایشی ارزیابی شده و اگر لازم بود مشمول اصلاح و تغییر میشود.
وی افزود: اگر تاریخ مصرف کتابی هم تمام شود از نو تالیف میشود. آموزش و پرورش زمانی گرفتار یک تاخیر تاریخی شده بود. کتب ریاضیات ما سال ۸۹ تغییر کرد، اما ۳۰ سال قبل از آن تغییر نکرده بود. همان زمان همه گفتند کتاب مشکل است و علت این بود که اولیاء و معلمان با همان کتاب قدیمی درس خوانده بودند.
کتب درسی، سلیقهای تدوین نمیشود
محمدیان با تاکید بر اینکه کتب درسی باید منطبق با سند تحول بنیادین باشند گفت: تدوین برنامه درسی مبتنی بر نیازهاست و این نیازها سلیقهای نیست و در مراجع قانونی تعیین می شود که از جمله آنها می توان به مجمع تشخیص مصلحت نظام، هیات دولت، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی اشاره کرد. مواردی چون وحدت ملی و کمبود آب نمونه این سیاست هاست که وارد کتب درسی شد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: منبع دوم نظر کارشناسان و منبع سوم علائق و نیازهای دانش آموزان و منبع چهارم نیازسنجی از بازار کار و اقتصاد است. باید این نیازها را طبقه بندی و به زبان برنامه درسی ترجمه کنیم.
وجود روزانه دهها درخواست برای ورود برخی مفاهیم به کتب
کتاب درسی صفحه نیازمندی روزنامه نیست
محمدیان با بیان اینکه روزانه دهها درخواست داریم برای آنکه مفاهیمی وارد کتب درسی شوند اما باید همه اینها را متناسب سازی کرد و طبق برنامه درسی در کتب گنجاند اظهار کرد: نمی توانیم به همه درخواست ها جواب بدهیم. کتاب درسی محل درج آگهی و صفحه نیازمندی روزنامه نیست. هر مفهومی که قرار است وارد کتب درسی شود باید جزو نیاز ملی باشد، سواد عمومی را بالا ببرد و به هنجار سازی ها کمک کند.
وی با اشاره به اینکه کتب درسی یک نسخه برای کل کشور است که ممکن است پاسخگوی همه نیازها و سلایق نباشد عنوان کرد: نقدهای خوب را با خضوع کامل قبول می کنیم اما عیب ها و نواقص را رندانه، ماست مالی کردن، حماقت است. از آن سو عیب ها را هم رندانه تشدید کردن خیانت است. رسالت این است که عیب ها را مشفقانه و دلسوزانه مطرح کنیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به سیاست چندتالیفی کتب درسی گفت:۱۱عنوان حوزه یادگیری داریم. لازمه چندتالیفی در حوزه علوم انسانی این است که به چند قاعده چون نقشه علمی و مهندسی کشور و سند تحول پایبند باشیم. نوشتن کتاب درسی کار سهل و ساده ای نیست. برای پیاده سازی سیاست چند تالیفی باید مولف به اندازه کافی داشته باشیم تا بتوانیم زمینههای لازم را ایجاد کنیم.
گام برداشتن به سوی سیاست چند تالیفی با جمع کردن بساط کنکور
وی ادامه داد: از سوی دیگر تا زمانی که کنکور را داریم باید کتاب واحد داشته باشیم. اگر روزی بساط کنکور را جمع کردیم یک گام به سمت سیاست چندتالیفی نزدیک شده ایم.
محمدیان با اشاره به نواقص و ایرادات نظام آموزشی از جمله کیفیت پایین تدریس و فضای آموزشی مدارس گفت: کلاس چهل نفره و حیاط صد متری با ۳۰۰ دانش آموز دیگر فضای جولان و بازی و کودکی کردن نمی گذارد. کودک باید بدود و بازی کند. مدرسه باید در زنگ تفریح سرشار از شور و نشاط و انرژی باشد.
وی ادامه داد: زنگ درسی باید ۴۵ دقیقه باشد. ادغام دو زنگ با همدیگر یعنی خراب کردن سیستم اعصاب دانش آموز. همه اینها نوعی فشار به دانش آموز است و نتیجه آن بی انگیزگی و بی میلی به مدرسه است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه اگر معلم دوره حرفهای نگذرانده باشد نمیتواند از عهده تدریس مفاهیم جدید بر بیاید گفت: باید شرایط لازم برای آموزش و پرورش کیفی فراهم شود. فراهم شدن این زمینهها همگی در دست آموزش و پرورش نیست و باید از بیرون کمک شود.
وی ادامه داد: معلم باید در صدر باشد. اگر معلمی در یک جامعه عزیز باشد و جایگاه داشته باشد حکایت از فرهنگ دوستی مردم آن جامعه دارد. البته نیازمند معلم حرفه ای هستیم که به صورت حرفه ای رتبه بندی شود.
محمدیان تاکید کرد: نیازمند معلم حرفه ای هستیم، اگر این رویه اصلاح و تقویت شد همه مشکلات حل میشود. معلمان کنونی تلاش می کنند اما دو مشکل دارند؛ در برخی موارد مهارت پایین است و در برخی موارد انگیزه کاهش یافته است.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0