کد خبر : 62326
تاریخ انتشار : دوشنبه 4 دسامبر 2017 - 16:00
-

بازی‌های رایانه‌ای عامل افزایش خشونت در کودکان

بازی‌های رایانه‌ای عامل افزایش خشونت در کودکان

به گزارش قائم آنلاین،یک دکترای روانشناسی با بیان اینکه بازی‌های رایانه‌ای موجب بروز رفتار خشونت در کودکان می‌شود گفت: استاندارد مشخص و تعریف شده‌ای برای تعیین یک بازی سالم از جمله مواردی است که همچنان در ابهام باقی مانده است و ضرورت دارد این استاندارد‌ها مطابق با نیاز‌های فرهنگی باشد. دکتر مهرانگیز شعاع کاظمی با

به گزارش قائم آنلاین،یک دکترای روانشناسی با بیان اینکه بازی‌های رایانه‌ای موجب بروز رفتار خشونت در کودکان می‌شود گفت: استاندارد مشخص و تعریف شده‌ای برای تعیین یک بازی سالم از جمله مواردی است که همچنان در ابهام باقی مانده است و ضرورت دارد این استاندارد‌ها مطابق با نیاز‌های فرهنگی باشد.

بازی‌های رایانه‌ای عامل افزایش خشونت در کودکان

دکتر مهرانگیز شعاع کاظمی با اشاره به اینکه آسیب‌های روانی و تقویت حس پرخاشگری مهمترین مشخصه بازی‌های رایانه‌ای است که حالت جنگی دارند گفت: فرد باید برای رسیدن به مرحله بعدی بازی با نیرو‌های به اصطلاح دشمن بجنگد، استمرار چنین بازی‌هایی کودک را پرخاشگر و ستیزه‌جو بار می‌آورد.

وی گفت: خشونت مهمترین محرکه‌ای است که در طراحی جدیدترین و جذابترین بازی‌های کامپیوتری به حد افراط از آن استفاده می‌شود.
چهره‌های معروف هالیوود که در فرهنگ ما انسان‌های ضد ارزش و غیر اخلاقی هستند، در این بازی‌ها به صورت قهرمان‌های شگفت ناپذیر جلوه‌نمایی می‌کنند.

این دانشیار دانشگاه الزهرا (س) با تاکید بر اینکه کودکانی که به طور مداوم با این بازی‌ها درگیرند درون‌گرا می‌شوند گفت: بر اساس پژوهش‌های بین‌المللی انجام شده، آثار منفی این بازی‌ها از قبیل: اعتیاد، فراگیری رفتار خشونت‌آمیز یا تشویق آن، اختلال در زندگی خانوادگی و عملکرد تحصیلی و معضلات بهداشتی است.

شعاع کاظمی افزود: تأثیرات مثبت بازی‌های رایانه‌ای پیشرفت مهارت‌های شناختی، ادراکی و حرکتی، ارتقای تعامل با هم سن و سالان، گسترش آشنایی کودکان با رایانه است.

این دکترای روانشناسی خاطر نشان کرد: خشونت بازی‌های خشن ویدیوئی به دلیل مضامین رقابتی می‌توانند سبب شکل گیری رفتار خشونت آمیز در مخاطبان شوند.

وی یادآور شد: تحقیقات انجام شده نشانگر آن است که شرکت‌های تولیدکننده بازی‌های رایانه‌ای برای جذب کودکان و نوجوانان و بدنبال آن فروش بیشتر، از سه عامل اصلی خشونت، وحشت و شهوت استفاده می‌کنند.

شعاع کاظمی با تاکید بر اینکه افزایش تنهایی در میان نوجوانان، یکی از صد‌ها مشکل ایجاد شده برای آنان است گفت: یکی دیگر از این مشکلات، اعتیاد این رده سنی به بازی است.
اعتیاد به بازی رایانه‌ای در میان بسیاری از افرادی که وقت زیادی برای این بازی‌ها می‌گذارند دیده می‌شود، به طوری که نوجوان نمی‌تواند برای مدت طولانی بازی نکند و از لحاظ ذهنی خود را نیازمند بازی کردن می‌بینند.

وی افزود: بسیاری از این افراد، هنگام خواب هم راحت نیستند و دچار کابوس می‌شوند.
گرایش نوجوانان و جوانان به بازی‌های رایانه‌ای این نگرانی را در بین خانواده‌ها بوجود آورده‌اند که ممکن است پرداختن بیش از حد به این مساله نوعی اعتیاد الکترونیک را بوجود آورد.

این دکترای روانشناسی با بیان اینکه محتوای بازی‌های تعاملی و آموزشی در بازی‌های رایانه‌ای مغفول مانده است گفت: نکته حائز اهمیت این است که بعضی افراد از توجه به عواقب بازی‌های جنگی غافل می‌مانند.
تاثیرات رفتاری ایجاد شده ناشی از خو گرفتن بیش از حد به بازی‌های رایانه‌ای، ایجاد برخی مشکلات جسمانی، ناهنجاری‌های اجتماعی و اخلاقی متعدد است.

شعاع کاظمی در پایان گفت: باید توجه داشت کنترل ناهنجاری‌های ناشی از انجام بازی‌های رایانه‌ای تا حدی دشوار است، اما این نکته که چگونه می‌توان به استاندارد مشخص و تعریف شده‌ای برای تعیین یک بازی سالم دست یافت، از جمله مواردی است که همچنان در ابهام باقی مانده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پانزده − 14 =