کد خبر : 91089
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 5 آوریل 2018 - 8:30
-

گلی که میوه‌اش توهم شدید است!

گلی که میوه‌اش توهم شدید است!

به گزارش قائم آنلاین،  متوسط سن شیوع اعتیاد در ایران حدود ۲۳ تا ۲۴ سال است. جمعیت هدف طرح ارزیابی صورت گرفته سوء‌مصرف ۱۵ تا ۶۵ سال است یعنی بالای ۶۵ سال و زیر ۱۵ سال. با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شده که با گرانی شیشه معتادان به سمت مصرف گل یا همان ماری جوانا

به گزارش قائم آنلاین،  متوسط سن شیوع اعتیاد در ایران حدود ۲۳ تا ۲۴ سال است. جمعیت هدف طرح ارزیابی صورت گرفته سوء‌مصرف ۱۵ تا ۶۵ سال است یعنی بالای ۶۵ سال و زیر ۱۵ سال.

با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شده که با گرانی شیشه معتادان به سمت مصرف گل یا همان ماری جوانا رفته‌اند و این گرایش به دلیل توهم شدید این ماده مخدر بسیار خرناک است.

گُل بر خلاف اسم جذابش، به شدت توهم زاست، ضربان قلب را زیاد می‌کند، احساس بی‌قراری می‌دهد و با یک بار مصرف، عملکرد مغز را به گونه‌ای مختل می‌کند که زندگی را بدون خود سخت و جانکاه می‌کند، اما با این وجود، گل در ایران طرفداران خود را دارد، دانشجویان و زنان! شاید بتوان این دو قشر را مهم‌ترین مصرف‌کنندگان این ماده مخدر دانست.

گرانی شیشه دلیل گرایش به «گل» یا «ماری جوانا»

رصد بازار نشان می‌دهد که با گران شدن ماده مخدر شیشه در یک بازه زمانی و به صرفه نبودن تولید و مصرف آن، معتادان به این ماده مخدر به سمت گل رفتند و بر اساس اعلام ستاد مبارزه با مواد مخدر امروز گل دومین ماده مخدر پر مصرف در کشور است.

«گُل» ماده جدیدی نیست؛ همان «ماری جوآنا» است که حالا با رنگ و لعاب جدید و البته نامی وسوسه‌انگیز‌تر، جوانان را به سوی خودش می‌خواند.

البته از سال ۹۴-۹۵ به بعد شاهد افزایش مصرف گل به عنوان یک ماده اعتیادآور که سرشاخه یک گیاه اعتیاد آور است در دانشجویان بودیم.

برای بررسی علت افزایش گرایش به گل باید دانست که کنترل خوبی در زمینه پیش ساز‌های تولید شیشه صورت گرفته و همین اقدام باعث افزایش شدید قیمت شیشه در کشور شد. یعنی زمانی شیشه ۵ میلیون تومان بود که با این کار در بازه‌ای از زمان به ۱۲۰ میلیون هم رسید و حالا به ۵۰ یا ۴۰ میلیون تومان رسیده است.

«گل»‌ی که مثل سیگار مصرف می‌شود

این ثابت شدن قیمت روی ۴۰ یا ۵۰ میلیون تومان دو تا علت دارد یکی اینکه تعداد زیادی از معتادان از شیشه به سمت‌وسوی سایر مواد رفته‌اند و دیگر اینکه کشور‌های همسایه شیشه تولید می‌کنند و به ایران می‌فرستند.

با کاهش دسترسی به شیشه، معتادان به سمت ماری جوآنا، حشیش و گل رفتند و، اما تغییر روند جهانی مصرف به سمت ماری‌جوآنا را نباید نادیده بگیریم.

همچنین باید بدانیم که معتادان به ماده مخدر «گل» مثل سیگار می‌توانند آن را استفاده کنند و بکشند و مثل شیشه نیاز به پایپ و ادوات ندارد. ضمن اینکه فضای کاذب و تبلیغات اغوا‌کننده در فضای مجازی در مورد ماده مخدر «گل» یا «ماری جوانا» و چگونگی کاشت بذر آن دست به دست هم داده تا باعث شد میزان گل در کشور افزایش پیدا کند. این افزایش نه در جمعیت دانشجویی بلکه در جمعیت عمومی هم دیده می‌شود.

در سال ۱۳۹۰، ۲۶ درصد از کل معتادان کشور شیشه مصرف می‌کردند و مقام دوم را در کشور داشت، اما در سال ۹۴-۹۵ شیشه مقام چهارم مصرف و گل مقام دوم را به‌دست آورد.

لزوم اقدام عاجل درباره تبلیغات اغواکننده «گل» در فضای مجازی

نکته تاسف بار افزایش مصرف ماده مخدر «گل» در بین بانوان هستیم چرا که گرایش خانم‌ها مخصوصا در سنین پایین تا حدودی افزایش پیدا کرده است. اما آن‌ها کلا حدود ۷ یا ۸ درصد از مصرف‌کنندگان مواد مخدر یا معتادان کشور را تشکیل می‌دهند یعنی کمتر از ۱۰ درصد.

درخصوص نظارت آرایشگاه‌های زنانه و کلوب‌های ورزشی، محتوای آموزش‌های مناسبی تهیه شده است که شیشه چه عوارض جدی دارد و به اشتباه این ماده مخدر بیشتر به عنوان یک داروی لاغرکننده، تسکین‌بخش و ایجاد‌کننده احساس تمرکز معرفی شده بود. خوشبختانه این دیدگاه مثبت به شیشه در زنان کمرنگ شد و این موضوع باعث شد که آن‌ها به سمت و سوی گل بروند.

با توجه به توهم شدید ماده مخدر «گل» یا «ماری جوانا» و تبلیغات اغوا کننده و وسوسه انگیز این ماده در فضای مجازی و نحوه کاشت خانگی آن به نظر می‌رسد باید اطلاع رسانی در مورد افزایش و جامعه از آثار مخرب آن و تاثیرات منفی بر روی بانوان به عنوان مادران آینده و همچنین دانشجویان به عنوان آینده سازان این کشور افزایش یابد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پانزده − دو =