کد خبر : 91565
تاریخ انتشار : جمعه 6 آوریل 2018 - 18:20
-

انتقاد از عدم حمایت دولتی و برابر از شبکه‌های پیام رسان داخلی و خارجی

انتقاد از عدم حمایت دولتی و برابر از شبکه‌های پیام رسان داخلی و خارجی

به گزارش قائم آنلاین، رفیع‌الدین اسماعیلی، استاد دانشگاه و رئیس انجمن سواد رسانه طلاب با بیان اینکه وزارت ارتباطات می‌تواند زیرساخت‌ها ‌و سرعت اینترنت را ارتقا دهد گفت: همانطور که شبکه تلگرام در دوران اوج استفاده از واتساپ، سرعت بسیار پایینی داشت، ولی پس از حمایت‌ها‌یی که صورت گرفت، نواقص خود را برطرف کرد و با

به گزارش قائم آنلاین، رفیع‌الدین اسماعیلی، استاد دانشگاه و رئیس انجمن سواد رسانه طلاب با بیان اینکه وزارت ارتباطات می‌تواند زیرساخت‌ها ‌و سرعت اینترنت را ارتقا دهد گفت: همانطور که شبکه تلگرام در دوران اوج استفاده از واتساپ، سرعت بسیار پایینی داشت، ولی پس از حمایت‌ها‌یی که صورت گرفت، نواقص خود را برطرف کرد و با افزایش پهنای باند و سرعتی که به آن اختصاص داده شد، اکثر کاربران ایرانی را تسخیر کرد.
شبکه های داخلی محبوب‌اند؟
سنجش محبوبیت شبکه‌ها‌ی اجتماعی بومی در مقایسه با شبکه‌ها‌ی اجتماعی غیربومی یا خارجی، در صورتی صحیح است که هر ۲ طرف، امکانات برابر و شرایط مساوی داشته باشند.

این شرایط تنها مربوط به تسهیلات نمی‌شود. بحث سرعت اینترنت و پهنای باند و هزینه‌ها‌ نیز مهم است. هزینه‌ها‌ و امکاناتی که برای شبکه‌ها‌ی خارجی وجود دارد، دست آنها را در ایجاد تنوع باز می‌کند.
نواقص شبکه‌های داخلی
هرچند این گفته‌ها ‌دلیل بر بی‌اشکال بودن شبکه‌ها‌ی اجتماعی بومی نیست. کم‌توجهی به ذائقه مخاطب ایرانی، در شکل و قالب و محتوایی که ارائه می‌شود، یکی از دلایل عدم محبوبیت شبکه‌ها‌ی اجتماعی داخلی است. موضوع دیگر به‌روز بودن است. یعنی توجه به فرمت و قالب‌ها‌ی جدید، که البته نیاز به نگاه روانشناختی دارد. البته اخیرا شبکه‌ها‌ی داخلی به خاطر رقابتی که ایجاد شده است، بیشتر به این مولفه توجه کرده‌اند.
حمایت دولت، لازمه پیشرفت شبکه‌های داخلی
«سرعت، امنیت و هزینه» منجر به موفقیت یک شبکه اجتماعی می‌شود. بنابراین پیشرفت شبکه‌ها‌ی اجتماعی داخلی، به حمایت دولت لازم دارد. وزارت ارتباطات می‌تواند زیرساخت‌ها ‌و سرعت اینترنت را ارتقا دهد. همانطور که شبکه تلگرام در دوران اوج استفاده از واتساپ، سرعت بسیار پایینی داشت، ولی پس از حمایت‌ها‌یی که صورت گرفت، نواقص خود را برطرف کرد و با افزایش پهنای باند و سرعتی که به آن اختصاص داده شد، اکثر کاربران ایرانی را تسخیر کرد.
فیلتر یا فرهنگ‌سازی؟
مدیر گروه فرهنگ و ارتباطات دانشگاه دانشگاه جامع امام حسین (علیه‌السلام) معتقد است که به جای صحبت از فیلتر، بهتر است به دنبال این باشیم که از یک طرف حمایت جدی دولت و وزارت ارتباطات را (نه در حرف بلکه در عمل) داشته باشیم و از آن طرف هم خود مدیران شبکه‌ها‌ی داخلی، بحث محتوایی، فرمی، تنوع و پاسخ‌گویی به نیازهای واقعی مردم را مدنظر قرار دهند. به علاوه باید فرهنگ‌سازی صورت بگیرد.

نمی‌توان با اجبار، مردم را از دسترسی به شبکه‌ها‌ی اجتماعی دلخواه و نیز رسانه‌ها‌ی دیگر منع کرد، بلکه باید با آموزش درست، بینش و بصیرت رسانه‌ایِ عمومی را ارتقا داد. منظور از «سواد رسانه‌ای» همین است.
سواد رسانه‌ای، مهم‌ترین راه حل
رئیس انجمن سواد رسانه طلاب کشور، سواد رسانه‌ای را به عنوان مهمترین راه حل معرفی می‌کند: در عرصه سواد رسانه‌ای به فرد آموزش داده می‌شود که در مواجهه با رسانه‌ها‌یی چون شبکه‌ها‌ی اجتماعی، فیلم‌ها‌ی سینمایی و تلویزیونی، چند رسانه‌ای‌ها ‌و پیام‌ها‌ی تبلیغاتی و غیره چگونه برخورد کند.

در رابطه با حوزویان این مساله اهمیت بیشتری دارد، چرا که وظیفه ذاتی ایشان، تبلیغ دین است که با مسلط شدن به سواد رسانه‌ای قطعاً بهتر می‌توانند در این حیطه فعالیت کنند. بنده معتقدم با توجه به شرایط امروز جامعه، سواد رسانه‌ای برای آحاد مردم امری لازم و به خصوص برای حوزویان مساله‌ای واجب است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهارده − 3 =